همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران از لزوم تجهیز مترو برای پاسخگویی در حوادث و ارسال اولین گزارش شهردار تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوا به رییس مجلس خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه سی‌و دوم شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز اعضای شورای شهر تهران در خصوص مسائل مختلفی همچون زلزله تذکر دادند گفت:  یکی از مسائل مهمی که امروز توسط یکی از اعضای شورای شهر تذکر داده شد در خصوص عدم کارا بودن سامانه ۱۳۷ بود. به گونه ای که یکی از اعضا با این سامانه تماس گرفته و عملکرد درستی نداشته است که از همین جا از مسئولین می خواهم که سامانه ۱۳۷ را جدی بگیرند چرا که درست عمل نمی‌کند و باید با جدییت کافی این سامانه عمل کند.

وی همچنین  به حضور خوانساری، رییس اتاق بازرگانی در جلسه شورای شهر اشاره و اظهار کرد: در دورانی که با رکود ساخت و ساز و مشکلات مالی مواجه هستیم جذب سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند نقش زیادی در پیشبرد پروژه‌ها ایفا کند.

وی با بیان اینکه زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل اعضای  شورای شهر درخواست کردند مسئولان ستاد بحران به شورای شهر بیایند تا در خصوص اقداماتشان در خصوص زلزله در مدیریت بحران توضحیاتی ارائه کنند ادامه داد: این مسئله در هیات ریسه به بحث گذاشته خواهد شد.

  • واكنش به احتمال حذف آرم ترافيك

 هاشمی در خصوص حذف آرم طرح ترافیک و بازنگری در این خصوص نیز گفت: من این موضوع را دقیقا نشنیدم اما روز گذشته صحبت‌هایی به نقل از پور سید آقایی در فضای مجازی مطرح شد اما نامه مکتوب و گزارشی در این خصوص دریافت نکردم و نباید صحبتی در این خصوص که موجب تشویش اذهان عمومی داشته می شود، داشت.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک بیش از ۲۰ سال است که اجرایی می شود گفت: می‌توانیم بهتر عمل کنیم و می توان از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد و ببینیم که آنها با توجه به وضعیت فعلی تهران چگونه می توانستند عمل کنند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایده‌های زیادی مطرح است از جمله ایده‌ای که معاون حمل و نقل عنوان کرده گفت:‌ البته بنده به عنوان  رییس شورای شهر ایده‌هایی دارم اما مطرح نمی‌کنم چرا که گمانه زنی‌ها موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و دادستان هم به  تشویش اذهان عمومی حساس هستند.

هاشمی همچنین در خصوص اظهارات ضد و نقیض پلیس راهور و سازمان محیط زیست در خصوص محدوده طرح ترافیک در روز جاری گفت: متاسفانه در کمیته ای که در این خصوص تصمیم گیری می شود ما حضور نداریم و باید نامه نگاری کنیم که دراین کمیته حاضر شویم چرا که ما نمی‌توانیم نظارت دستوری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تک آرم های سالیانه طرح ترافیک تغییر می کند؟ گفت:‌ هنوز برای بررسی به شورا نیامده و امسال درخواست کردیم زودتر به صحن شورا بیاید تا تصمیم گیری شود.

رییس شورای شهر تهران همچنین در خصوص نقش اتوبوس‌ها در آلودگی‌ها گفت:‌ اکثر اتوبوس‌های تهران گاز سوز هستند البته باید به سمت برقی کردن آنها پیش برویم.

وی همچنین در پاسخ به سوالي در دیدار اخیرش با لاریجانی و ارسال گزارش به مجلس برای بررسی مشکلات تهران در جلسه سران سه قوه گفت:  اولین گزارش توسط شهردار تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوا برای رییس مجلس ارسال شده است.

وی با بیان اینکه دو روز بعد از دیدار در اتوماسیون شهرداری دیدم که شهردار تهران گزارش ۲۲ صفحه ای را ارسال کرده است گفت:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که قرار بود گزارش آن را برای رییس مجلس بفرستیم ، تاب آور ی تهران بود که باید بگویم در مورد زلزله و امداد و نجات بر اساس مصوبه سال ۸۹ هیات دولت ۸۶ کارگروه درگیر هستند که در جلسه روز گذشته ستاد بحران از کارگروه‌های مختلف درخواست کردیم که هر چه سریع تر عملکرد خود را به ما بدهند تا در قالب گزارشی به  رییس مجلس تحویل دهیم.

  • در شورا كار سياسي نمي‌كنيم

هاشمی همچنین در واکنش به مصاحبه اخیرش با یامین پور در برنامه جهان آراء گفت:  ما در شورا کار سیاسی نمی‌کنیم  چرا که معتقدیم فعالیت ما در شهر سیاسی نیست هرچند که اعضا می توانند نظرات سیاسی داشته باشند اما این به معنای سیاسی کردن شورا نیست.

رییس شورای شهر همچنین با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز ۹ دی با بیان اینکه این موضوع حساس است و من باید موضوعاتم را از رو بخوانم و مواظب باشم تا چیزی نگویم گفت: تظاهرات ۹ دی با فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به ریاست جنتی بوده است . این اقدام در واکنش به اعتراضات ناشی از عملکرد سال ۸۸بود  چرا که در تاسوعا و عاشورا به مقام امام حسین (ع) توهین شد و عملا وقتی  این ا تفاق افتاد دوستداران انقلاب به میدان آمدند و رهبر هم تعریفی از فتنه ارائه داشتند که تعریف فتنه بسیار مهم است و گفتند که افرادی با لباس دوست ولی با هدف دشمنی فعالیت می‌کنند؛ باید مواظب باشیم تا غبارها کنار بروند و حتی برخی کشورها سوار بر این موضوع شدند و اختلافات را به سمتی می‌بردند که برای کشور مشکلات ایجاد شود ؛ غبار کنار رفت و چهره‌ خیلی‌ها رو شد که با بصیرت و هوشیاری مردم باعث شد مشکلی ایجاد نشود.

  • مترو تهران تا هشت ريشتر را تحمل مي‌كند

وی در پاسخ به این سوال که آیا مترو توان مقابله با زلزله را دارد؟ گفت:  ایستایی مترو بستگی به  شدت زمین لرزه دارد اما متروی تهران تا هشت ریشتر را تحمل می‌کند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که در سالهای اخیر شاهد عجله در ساخت مترو بودیم؛ خطوط جدید هم تاب‌آوری زلزله هشت ریشتری را دارد یا نه؟ به ایسنا گفت:‌بر اساس نرم‌های ساخت و ساز و اظهارات پیمانکاران خطوط جدید هم قدرت تحمل زلزله هشت ریشتری را دارند اما مترو با زلزله بالای هشت ریشتری دچار شکستگی می‌شود اما ریزشی ندارد، اما دقت داشته باشید که برای قابل استفاده کردن فضای داخل مترو ، باید فضای داخل مترو تجهیز شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ سوله مدیریت بحران  در هر ناحیه  داریم ادامه داد: معتقدم باید در هر محله  یه سوله مدیریت بحران ایجاد شود. ما ۱۰۰ ایستگاه مترو داریم که می توانیم سوله‌های بحران را در آنها ایجاد کنیم تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

 هاشمی با بیان اینکه در زمان جنگ به بحث پناهگاه بودن خطوط مترو نیز توجه شده گفت:  اما همه اینها هزینه دارد و موقعیت را برای زمان بحران در مترو پیش‌بینی کنیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر برق مترو قطع شود نهایتا تا سه ساعت روشنایی داریم گفت: اما می‌توان با تجهیز موتور برق وایجاد امکانات سوله‌های بحران از ظرفیت مترو در زمان بحران  استفاده کنیم.

کد خبر 393562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha