همشهری آنلاین: اصلاح نظام بودجه شهرداری و پایانی برای کاهش هزینه های اداره شهر، موضوع زلزله در تهران و عدم توانایی مقابله به آن، حضور شهردار تهران در جلسه بعدی شورای شهر درباره اقدامات شهرداری در حوزه زلزله از مهمترین نطق اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز بود.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، جلسه سي و سوم شوراي شهر تهران در حالي برگزار شد كه امروز سالروز زلزله بم است و «سبوه سركسيان» اسقف اعظم ارامنه تهران نيز به مناسبت ميلاد حضرت مسيح به شوراي شهر تهران آمده بود، همچنين بحث زلزله چهارشنبه شب هفته گذشته تهران هنوز مطرح است و اعضاي شوراي شهر در اين باره صحبت كردند و محسن هاشمي هم گفت كه شهردار براي ارائه گزارش در اين باره به زودي به مجلس مي آيد.
  • مهمترين سخنان اعضاي شوراي شهر را در متن زير بخوانيد:
محسن هاشمی با اشاره به زلزله اخير تهران گفت« بايد اعتبارات پيشگيري و مقابله با بحرانه هاي تهران هر چه سريعتر پرداخت شود ولي نبايد در موضوع آنقدر اغراق كنيم كه افكار عمومي باعث ترس و وحشت شود.» هاشمی با تاكيد بر اينكه بيمه ها مي‌توانند ضلع چهارم  نظارت بر ساختمانها باشند، اظهار داشت: بايد مبحث اجباري شدن بيمه مسئوليت كيفيت ساختمان و قرار دادن آن در يكي از بندهاي پايان كار يا جواز ساخت را در دستور كار شورا قرار دهيم .

رييس شوراي شهر تهران، ري و تجريش با اين توضيح كه شهردار تهران قرار بود امروز به صحن شورا بيايد و درباره وضعيت زلزله تهران و مديريت بحران آن به شورا گزارشي بدهد، گفت: متاسفانه براي آقاي نجفي کار اضطراری برایش پیش آمد و روز یکشنبه به شورا مي‌آيند.
  • زلزله تهران را تكاند مسئولان را چطور؟

زهرا صدر اعظم نوري، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر هم درباره زلزله اخير تهران متني را تهيه و در صحن قرائت كرد كه در آن آمده بود: « تهران لرزید و نشان داد این شهر بزک کرده با ساختمان‌های سر به فلک کشیده به قدر پناه گرفتن عده کمی از ساکنانش هم فضای امن و آرام ندارد. تهران لرزید و نشان داد این حجم از قانون و مصوبه و دستورالعمل با اولین تکان زمین، توان مقاومت از کف می‌دهد و ساز ناکوک ‌بی‌برنامه‌گی و ناهماهنگی گوش فلک را کر می‌کند.

آیا مسئولان شهری هم از امکان بروز این حادثه بزرگ ملی به خود لرزیده‌اند؟ آیا به عواقب بسیار تلخ این مانور بزرگ الهی به خودآمده اند؟ و یا اینکه این سئوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات بی پاسخ از خاطرمان رفت و جای خود را به روزمرگی و توجیهات بی شمار و تن دادن به قضا و قدر الهی داد؟

هر چند ناگفته پیداست که این بار فرق می کند و در صورت بروز زمین لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اراده امور دچار اختلال جبران ناپذیری خواهد شد.»

علی رغم تشکر صدا و سیما و مسئولین از شهروندان به خاطر نحوه عمل مردم، می توان گفت که رفتار و واکنش شهروندان تهرانی که در حدود ٤٠ تا ٥٠ کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشتند به صورت اضطراب، سردرگمی، هجمه، عدم کنترل اولیه به رفتار تخصصی در تعامل زلزله و ایجاد مشکلاتی هر چند کم در حمل و نقل، مسدود شدن برخی مسیرهای ارتباطی و هجوم به پمپ بنزین ها را نشان داد که این موضوع نتیجه ضعف در آموزش و اقدامات ترویجی در مقابله با بحران و ناشی از ذهنیت مردم به مخاطرات و پیامدهای زلزله بود که باید سازمان‌های مسئول در این راستا تلاش کنند.

  • ناكارآمدي و اعمال سليقه در مديريت بودجه 12 سال گذشته

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در ۱۲ سال گذشته بودجه مصوب شورا را به سلیقه خود و آن‌گونه که مطابق میل مدیران شهرداری بوده، اجرا کرده است.

مجيد فراهاني افزود: تهران سال ۱۳۸۴ را با بودجه مصوب یک هزار و ششصد میلیارد تومانی تحویل گرفتند و در ۱۳۹۶ با بودجه هفده هزارمیلیارد تومانی تحویل دادند! یک محاسبه کوچک ریاضی نشانگر این تفاوت ده برابری است، البته این ده برابر را فقط در دخل و خرج شهرداری نباید دید در نیروی انسانی، هزینه اجرای پروژه ها و... و. هم این روند یکپارچه رشد نجومی که بهایش را شهروندان تهرانی پرداختند و پزش را آقایان دادند قابل مشاهده است.

وي با بيان اينكه این روند البته فقط گران اداره کردن شهر و تحمیل هزینه های سنگین به شهروندان به بهای درخشش آقای شهردار نبوده است، اظهار داشت: بلکه برای این خواسته از ایجاد بدهی نیز غفلت نکرده اند و رقم ۲۰۰ میلیارد تومانی واگذاری دارائی های مالی سال۱۳۸۴ را به ۱۱ برابر یعنی ۲ هزار و سیصد میلیارد تومان رساندند و در مدت ۱۲ سال با ۱۸ هزار میلیارد رکورد واگذاری دارائی های مالی را به نام خود ثبت نمودند، خوب است بدانیم رقم وام بانکی پیش بینی شده در بودجه امسال که آخرین برنامه اداره با تفکر مدیریت پیشین شهر برای اداره تهران بود معادل هزار و دویست میلیارد تومان است.

عضو شوراي شهر تهران تصريح كرد: در ۱۲ سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری دارائی های سرمایه ای از دارائی های شهر به فروش رسیده است، البته در این میان دارائی ها و املاک شهرداری دربرابر مازاد تراکمی که برای تامین این رقم به فروش رسیده شاید عدد قابل اعتنائی نباشد، اما این برهان انکار ناپذیر شهر فروشی را در عملکرد بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای بودجه آقایان تایید می کند.

فراهاني ادامه داد: شهرداری تهران در گذشته بودجه مصوب شورا را به سلیقه آن‌گونه که مطابق میل مدیران شهرداری بوده اجراء نموده است، در حالیکه بر اساس مصوبه شورا در مجموع سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شهرداری مکلف به رعایت تراز درآمد و هزینه در سقف یکصد و چهار هزار میلیارد تومان بوده، بررسی عملکرد ریالی شهرداری نشان می دهد با شهر فروشی شهرداری سقف عملکرد درآمدی ۱۲ ساله خود را به یکصد و بیست و یک هزار میلیارد تومان رسانده اما در برابر برای تهران و تهرانی ها کم تر از بودجه مصوب یعنی یکصد و یک هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

او در پايان نطق خود تاكيد كرد: باید از اهرم اصلاح نظام بودجه ریزی برای اصلاح و بهبود مدیریت استفاده کرد و به چرخه معیوب پرداخت هزینه اشتباه مدیران توسط شهروندان خاتمه داد، تا کی باید شهروندان معزز تهرانی هزینه ناکارآمدی و تصمیمات نادرست مدیران شهرداری را بدهند؟

کد خبر 393745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha