مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد مقدار کمی از ماده کتامین بسیار سریع‌تر و موثر‌تر از آرامبخش‌های مرسوم می‌تواند افکار مرتبط با خودکشی را در افراد از بین برده یا کاهش دهد.

افسردگی

براساس گزارش گيزمودو،‌ يافته جديد مي‌تواند به ايجاد درمان‌هايي تاثيرگذارتر براي مبتلايان به افسردگي حاد منجر شود. مطالعات پيشين نشان داده بودند كه اين دارو مي‌تواند داروي ضدافسردگي قوي باشد اما در مطالعه جديد به صورت خاص روي افكار خود‌آسيب‌زننده و خودكشي تمركز شده‌است و محققان متوجه تاثيرات مثبت كتامين در 24 ساعت اول استفاده دارو شدند. 

در طول دهه اخیر، دانشمندان بارها خواص ضد افسردگی کتامین را مورد بررسی قرار دادند که نتایج این بررسی غیرمنتظره بود. این داروی قدیمی در دهه 1960 به عنوان داروی بیهوشی توسعه یافت اما تاثيرگذاري بيشتري در زمينه خواص ضدافسردگي از خود نشان داد، به طوری که تعداد کلینیک‌های کتامین در آمریکا افزایش یافت، مراكزي كه وظیفه داشتند اين دارو را با قیمتی بالا به بیماران تحويل دهند.

مطالعات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، براي اولين بار و به صورت خاص سرعت درمان بخشی و اثرات ضد افسردگی این دارو را روی بیمارانی که افکار خودکشی در آنها حاد بود، مورد توجه قرار داد. تا پيش از اين تنها نشانه‌های عمومی افسردگی در اين دارو مورد بررسی قرار گرفته‌بود.

به گفته مایکل گرونبوم، سرپرست این پروژه تحقيقاتي داروهای ضد افسردگی که در حال حاضر در دسترس هستند، بر کاهش افکار خودکشی در بیماران افسرده موثر هستند، اما ممکن است اثربخشي آنها چند هفته طول بکشد. افرادي كه با افکار خودکشی درگيرند و يا به شدت افسرده هستند به درمان‌هایی نياز دارند که سریعا در کاهش افکار خودکشی موثر واقع شوند. به ویژه در مواقعی که در معرض خطر بالا قرار دارند.

در این مطالعه 80 بیمار بالینی مبتلا افکار خودکشی شديد مورد مطالعه قرار گرفتند و به آنها دوز کمی از کتامین و یک آرامبخش به نام میدازولام که معمولا برای کاهش افکار خودکشی حاد در بیماران خطرناک تجویز می شود، تزریق شد. 24 ساعت پس از تزریق، گروهی که کتامین دریافت کرده بودند، بهبود چشمگیر‌تری در کاهش افکار خودکشی نسبت به گروه دریافت کننده میدازولام داشتند.

شاید مهمترين بخش این مطالعه پیگیری‌هایی بود که به مدت شش هفته ادامه داشت و نشان می‌داد که اثرات کتامین به مدت طولانی قوی باقی می‌ماند. همچنین گروه دریافت کننده کتامین در مواردی چون خلق و خوی، افسردگی و خستگی بهبود یا‌فتند که نشان می‌دهد این دارو دارای اثرات  ضدافسردگی است و همچنین در کاهش افکار خودکشی نيز تاثیری فوري دارد.

کد خبر 393054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha