جمعی از چهره‌های شاخص دانشگاهی و صاحب‌نظر در حوزه منابع طبیعی طی نامه‌ای سرگشاده به وزیر جهادکشاورزی نسبت به انتصاب افراد غیرمتخصص به ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هشدار دادند.

منابع طبیعی

در بخش‌هايي از اين نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار گروه زيست‌بوم قرار گرفته و رونوشت آن به دفتر مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور و رئيس قوه مقننه ارسال شده، خطاب به وزير جهادكشاورزي آمده است: «خبرهاي دريافتي حاكي از آن است كه جنابعالي قصد تغيير رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخيزداري كشور را داريد! ضمن احترام به اين اختيار قانوني شما، از تلاش‌هاي دلسوزانه 4 سال اخير مهندس خداكرم جلالي نيز تشكر مي‌كنيم. اما سال هاست متخصصان منابع طبيعي ايران بيان مي‌كنند كه مديريت اين بخش به‌دليل ماهيت متفاوت آن از كشاورزي، بايد مستقل شده و منابع طبيعي از تسلط تفكر كشاورزي رها شود.

در اين راستا، سال گذشته نيز 110نفر از اساتيد دانشكده‌هاي منابع طبيعي دانشگاه‌هاي سراسر كشور در نامه‌هايي سرگشاده خطاب به رؤساي قواي مجريه و مقننه، تشكيل «وزارت منابع طبيعي و محيط‌زيست» را درخواست كردند. اكنون متأسفانه منابع موثق در وزارت جهادكشاورزي روايت مي‌كنند كه مقام عالي وزارت قصد دارد فردي را كه فاقد هرگونه تخصص و تجربه‌اي در حوزه منابع طبيعي است بر صدر سازمان جنگل‌ها بنشاند!

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، ايشان در جايگاه معاونت پارلماني وزارت جهادكشاورزي، اواخر دوره مجلس نهم با همكاري برخي نمايندگان مجلس وقت، قصد تصويب طرح مخرب «حفظ كاربري اراضي كشاورزي» را داشته است! اين طرح كه توسط 142استاد دانشگاه در نامه‌اي سرگشاده خطاب به رياست محترم مجلس شوراي اسلامي، طرح توسعه زمين‌خواري در كشور ناميده شد، در نهايت با هوشياري اصحاب رسانه، متخصصان و حمايت مقام‌معظم رهبري، به بايگاني سپرده شد.

يقينا هر فرد فاقد تخصص و تجربه مرتبط با مديريت منابع طبيعي به‌دليل ناآشنايي و عدم‌تجانس، با مخالفت قاطع امضاكنندگان و بدنه كارشناسي مواجه بوده و باعث افزايش مشكلات اين سازمان حساس و حوزه مربوطه خواهد شد.

در خاتمه خواستاريم با توجه به چالش‌هاي جدي محيط‌زيست و منابع طبيعي كشور و سير قهقرايي خاك، آب و تنوع زيستي كه كيان ميهن را مورد تهديد قرار داده و با عنايت به شعار دلگرم‌كننده محيط‌زيستي دولت محترم، فردي متخصص، آشنا و كارآزموده با اين سازمان مهم را در نظر بگيريد.»

  • شاخص‌هاي انتخاب رئيس سازمان جنگل‌ها

همزمان اتحاديه انجمن‌هاي علمي منابع طبيعي و محيط‌زيست ايران كه بزرگ‌ترين تشكل غيردولتي در حوزه منابع طبيعي و محيط‌زيست محسوب مي‌شود و رياست آن را علي سلاجقه كه خود چندي رياست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور را برعهده داشته است با صدور بيانيه‌اي با تشريح شاخص‌هايي كه بايد رياست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري داشته باشد نسبت به انتصاب فردي غيرمتخصص در راس اين سازمان هشدار داد.

دراين بيانيه كه نسخه‌اي از آن براي گروه زيست‌بوم ارسال شده آمده است: وضعيت رو به زوال منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور كه همه زواياي زندگي هموطنان را شديدا تحت‌تأثير قرار داده و نگران كرده است تك‌تك افراد جامعه مخصوصا انجمن‌هاي علمي را در قبال همه تصميم‌گيري‌ها و سياستگذاري‌ها كاملا حساس و هوشيار كرده است. از طرفي تصميمات اخير سازمان محيط‌زيست و وزارت جهادكشاورزي همه صاحبان انديشه را در بهت و حيرت فرو برده است. در اين ميان اتحاديه انجمن‌هاي علمي منابع طبيعي و محيط‌زيست ايران همچون گذشته ضمن رصد تصميم‌گيري‌ها، همچنان دلسوزانه و عالمانه از كيان منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور دفاع مي‌كند.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري قرار است توسط وزير محترم جهادكشاورزي تغيير يابد، درصورت صحت و در جهت كمك به ايشان براي تصميم‌گيري صحيح‌تر به استحضار مي‌رساند در راستاي حذف هرگونه شائبه در انتخاب مسئول جديد علاوه بر معيارهاي معمول و بديهي ملاك‌هاي خيلي مهم كه در ادامه به آن اشاره مي‌شود حتما مدنظر قرار گيرد در غيراين صورت هيچ‌گونه اميدي به رفع گرفتاري‌هاي موجود و گذشته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري نخواهد بود. اين ملاك‌ها عبارتند از: فردي براي رياست سازمان جنگل‌ها انتخاب شود كه حتما فارغ‌التحصيل رشته‌هاي منابع طبيعي باشد. حتما آشنا و مشرف با سازمان و وظايف ذاتي آن و تجربه مديريتي مفيد در بخش منابع طبيعي كشور را داشته باشند.

درصورت انتخاب فردي با تخصص غيرمنابع طبيعي و غيرمرتبط با سازمان علاوه بر سرخوردگي فارغ‌التحصيلان منابع طبيعي كشور، عدم‌اعتماد انجمن‌هاي علمي، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمي تحقيقاتي، بدنه كارشناسي خود سازمان كه همراه اصلي رئيس سازمان هستند؛ اين بي‌اعتمادي و استفاده از افراد با تخصص غيرمنابع طبيعي علي‌الخصوص مديران كشاورزي مطلوب‌شان نخواهد بود و پيگيري مطالبات بحق خود را از طريق دفتر مقام‌معظم رهبري، رياست محترم جمهور و مجلس شوراي اسلامي از اتحاديه خواستارند كه بر حسب وظيفه اين مهم صورت مي‌گيرد.

کد خبر 391253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha