شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

اسدالله افلاکی: رئیس انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع کشور با اعلام اینکه محیط‌زیست و منابع طبیعی باید اولویت اول دولت باشد، به همشهری گفت: این اولویت نباید فقط درحد شعار باقی بماند، بلکه در عمل هم باید دولت برای محیط‌زیست اولویت قائل باشد.

دكتر احمد رحماني با اشاره به اينكه اين اولويت زماني نمود پيدا مي‌كند كه دولت هم در برنامه‌ها و هم در اختصاص بودجه و امكانات براي محيط‌زيست و منابع طبيعي اولويت قائل شود، افزود: دولت در حالي مي‌گويد براي محيط‌زيست اولويت قائل است كه بودجه محيط‌زيست و منابع طبيعي از دستگاه‌هاي ديگر بسيار پايين‌تر است. اين درحالي است كه ما با بحران‌هاي متعدد زيست‌محيطي مواجهيم و بيش از هر زمان ديگري نيازمند حفاظت از محيط‌زيست هستيم و بايد اعتبارات لازم براي مقابله با اين بحران‌ها فراهم شود.

رئيس بخش تحقيقات جنگل و مرتع مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كشور، اجراي طرح تنفس جنگل را نمونه‌اي از طرح‌هايي دانست كه بايد اعتبار لازم براي اجراي آن تأمين شود وگفت: اين طرح كه بنا بر اعلام متخصصان بايد به‌مدت 10سال اجرا شود نيازمند بودجه است و اگر بودجه لازم تأمين نشود بديهي است كه با شكست مواجه مي‌شود. مراتع كشور هم به‌دليل وجود دام بيش از ظرفيت، وضعيت نامطلوبي دارند و بايد با برنامه‌ريزي و اختصاص بودجه، دام مازاد از مراتع خارج شود تا امكان حفاظت و احياي اين عرصه‌ها فراهم شود. همچنان‌كه امروز به‌دليل نبود امكانات و تجهيزات مقابله با آتش (ازجمله نبود هلي‌كوپتر)، بخش قابل توجهي از جنگل‌هاي كشور در حال نابودي است؛ درحالي‌كه اين آتش‌سوزي‌ها بحران‌هاي زيست‌محيطي را تشديد مي‌كند به‌ويژه نابودي جنگل‌ها و مراتع غرب كشور كه بخش عمده‌اي از آب مناطق مختلف را تأمين مي‌كند به بحران آب دامن مي‌زند.

رحماني، تغيير ساختار محيط‌زيست و منابع طبيعي كشور را يكي ديگر از مطالبات زيست‌محيطي عنوان كرد و افزود: ساختار منابع طبيعي مناسب منابع طبيعي كشور نيست زيرا سازمان جنگل‌ها ومراتع ذيل وزارت جهادكشاورزي قرار گرفته كه اولويت آن تأمين غذاست و منابع طبيعي اولويت اين وزارتخانه نيست؛ بنابراين جايگاه منابع طبيعي حكم مي‌كند كه از سازمان به وزارت ارتقا داده شود و اين مطالبه‌اي است كه بارها از سوي متخصصان و صاحب‌نظران منابع طبيعي مطرح شده است. به گفته وي، تجربه وزارت منابع طبيعي در كشوروجود دارد و زماني كه وزارت منابع طبيعي در كشور تشكيل شد، منابع طبيعي بهترين وضعيت را داشت و بسياري از قوانين در همان زمان تصويب شد.

اين پژوهشگر منابع طبيعي درعين حال گفت: برخي معتقدند محيط‌زيست بايد با سازمان جنگل‌ها ادغام شود اما از آنجايي كه سازمان حفاظت محيط‌زيست يك تشكيلات نظارتي است ضروري است اين سازمان جايگاه نظارتي خود را حفظ كند.

کد خبر 374618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha