یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از برخوردهای مقطعی با زمین‌خواران، گفت: هیچ برخورد قاطعانه‌ای با دانه‌درشت‌ها در تصاحب اراضی ملی نمی‌شود.

زمین خواری کوه و جنگل

يحيي كمالي‌پور درگفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينكه مهم‌ترين نقص در مقابله با زمين‌خواري نوع عملكرد دستگاه‌هاي ذي‌ربط است، گفت: در برخي مواقع اقدامات دستگاه‌هاي متولي موجب سوءاستفاده افراد سودجو در تصاحب اراضي مي‌شود. طي چندين سال اخير برخوردهايي با متخلفان در زمين‌خواري صورت گرفته اما اين برخوردها مؤثر و كارآمد نبوده است، زيرا در برخوردها گاهي حقوق افراد به‌درستي رعايت نمي‌شود.

نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه گاهي افراد به شكل غيرقانوني و با رانت اراضي ملي را تصرف مي‌كنند، افزود: متأسفانه برخوردها با اين افراد به درستي انجام نمي‌شود، اما فردي كه اقدام به خريداري چندين زمين مي‌كند متهم به زمين خواري مي‌شود؛ بنابر اين اگر تعارضات درحوزه عملكردي مورد توجه قرار گرفته و با افراد متخلف و دانه‌درشت‌ها برخورد شود، مي‌توان از افزايش زمين‌خواري جلوگيري كرد.

وي با انتقاد از اينكه هم‌اكنون درصد بزرگي از جنگل‌ها، كوه‌ها و منابع طبيعي تصرف شده است، تصريح كرد: بايد مشخص شود مجوزها براي اين ساخت‌و‌سازها چگونه دريافت شده است البته مشخص است كه همكاري و تعامل دستگاه‌هاي متولي صورت گرفته است، بنابراين برخوردهاي موردي، صنفي، مقطعي و شخصي با زمين‌خواري كارساز نبوده و بايد برخوردها درهمه ابعاد با تمامي متخلفان باشد.

كمالي‌پور با اشاره به اينكه بايد با همه افراد متخلف در روند زمين‌خواري برخورد شود، گفت: متأسفانه در برخي شرايط مردم در معرض برخورد‌هاي سختگيرانه قرار مي‌گيرند، اين درحالي است كه اگر مراجع قانوني و متوليان امر در واگذاري زمين‌ها قانوني عمل كنند، زمين‌خواري صورت نمي‌گيرد، بنابراين بارها ديده مي‌شود افراد دانه‌درشت بسياري اقدام به زمين‌خواري كردند اما برخوردي با آنها صورت نمي‌گيرد. نايب‌رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با بيان اينكه طي چند سال آينده بحران زمين در كشور به‌وجود مي‌آيد، افزود: براي مقابله با دانه‌درشت‌ها در تصاحب اراضي ملي عزم جدي وجود ندارد، هرچند كه تفاوتي ندارد اين دانه‌ها شخصيت حقيقي يا حقوقي باشند، بنابراين برخوردها با افراد كوچك و عادي است.

يادآور مي‌شود يك روز قبل از اين گفته‌ها، محمد مجابي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه هم‌اكنون بالغ بر ۲۹۶۷ هكتار پرونده مفتوح در محاكم قضايي داريم، اظهار كرد: بخش حقوقي سازمان محيط‌زيست در سراسر كشور پيگير رفع تصرفات اين اراضي است.

کد خبر 370765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha