«محیط‌زیست و منابع طبیعی، حیات و بستر زندگی ما و فرزندان ما ونسل آینده است به همین دلیل نمی‌توانیم به‌سادگی ازآن بگذریم و در حفاظت از آن، جای هیچ‌گونه سهل انگاری، گذشت و انعطاف نیست. » این جمله، شاه بیت سخنان حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری در جمع مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري ديروز و در سومين روز از هفته منابع طبيعي كه با عنوان « منابع طبيعي، جنگل بان، حفاظت و قانون» برگزار شد ميزبان وزير دادگستري بود. حضور حجت‌الاسلام پورمحمدي در همايش ديروز و همزماني اين همايش با سالگرد سخنان رهبر انقلاب درباره حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي، نشان از عزم جدي دادگستري براي مقابله با تصرفات و تجاوز به عرصه‌هاي ملي وطبيعي داشت.

به گزارش همشهري، وزير دادگستري در اين همايش با اشاره به اينكه سال گذشته مقام معظم رهبري، بيانات بسيار جامع، دقيق، كاربردي و راهبردي براي حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي ايراد كردند، گفت: ما از نظر ضوابط، قوانين، توصيه‌ها وسياست‌ها مشكلي نداريم. از جهت تكنيك، ابزار و تخصص هم از توانايي‌هاي بسيار بالايي براي حفظ محيط‌زيست و طبيعت برخورداريم. سازمان‌هاي مسئول هم به اندازه كافي وجود دارد. بنابراين، بايد براي حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي عزم جدي پيدا كنيم.

حجت‌الاسلام پورمحمدي افزود: بايد حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي به اولويت فرهنگ عمومي و مطالبات مردم تبديل شود. يعني مردم بايد از دولت به‌عنوان خدمتگزار خود در اولويت اول، هواي خوب، آب سالم، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، و حفظ طبيعت زيبا را مطالبه كنند و اگر مسائل ديگري هم وجود دارد در مرحله دوم مطالباتشان قرار بدهند. اگر حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي تبديل به مطالبه عمومي شد دولت هم در اين زمينه بهتر و جدي‌تر عمل مي‌كند. بنابراين، بايد مردم كمك كنند. دادگستري و دولت هم به‌طور جدي اين اهداف را دنبال مي‌كنند و از هيچ حمايت وكمكي براي حفاظت از منابع طبيعي دريغ نمي‌كنند.

  • انتقاد از بهره‌برداري از جنگل

وزير دادگستري با تأكيد براينكه نبايد از جنگل‌ها بهره‌برداري شود، گفت: قرار نيست به‌خاطر چوب مصرفي، طبيعت را نابود كنيم. چه‌كسي گفته است كه از جنگل برداشت كنيم؟ مشكل اين است كه ما به‌خاطر توليد چوب از جنگل برداشت مي‌كنيم درحالي‌كه مي‌توانيم چوب مورد نيازمان را وارد كنيم.پورمحمدي تأكيد كرد: سازمان جنگل‌ها وظيفه حاكميتي دارد و حافظ و ناظر است به همين دليل نبايد ماموريت بهره‌برداري و تصديگري را بپذيرد زيرا وظيفه اصلي آن مخدوش مي‌شود.دراين همايش از مديران، قضات، جنگلبانان، يگان حفاظت و قرقبانان نمونه با اهداي تنديس و لوح سپاس، تقدير شد.

  • اقدامات انجام شده در راستاي رهنمودهاي رهبري

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در همايش منابع طبيعي، جنگل بان، حفاظت و قانون گفت: در سال 94و پس از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، اقدامات اثر‌گذاري براي حفاظت از انفال صورت گرفت كه از آن جمله واگذاري حفاظت از 5ميليون هكتار از عرصه‌هاي طبيعي به مردم و تشكل‌هاي مردم نهاد است كه انقلابي در حوزه حفاظت تلقي مي‌شود. احداث 300كيلومتر كمربند حفاظتي و تشديد برخورد با متخلفان واقدامات حفاظتي از ديگر مواردي بود كه مهندس خداكرم جلالي به آن اشاره كرد وافزود: در سال‌جاري 150خودروي مجهز به امكانات اطفاي حريق و نيز 4هزار واحد تجهيزات انفرادي اطفاي حريق در اختيار يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت. تشكيل واحد ويژه مقابله با زمين‌خواري، خلع يد از 16هزار هكتاراراضي تصرف شده، اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري در 250هزار هكتار ، همچنين اجراي عمليات بيابانزدايي در 11هزار هكتار، عمليات مرتع‌داري در 800هزار هكتار،كاهش 18درصدي قطع درخت و درختچه با اجراي اقدامات حفاظتي، كاهش بوته‌كني به ميزان 73درصد، كاهش 33درصدي تصرفات جنگلي، 30درصد كاهش حريق در جنگل‌ها، افزايش 57درصدي رفع تجاوز از عرصه‌هاي منابع طبيعي و افزايش 31درصدي اجراي احكام قضايي براي خلع يد از اراضي تصرف شده از ديگر اقداماتي است كه به گفته جلالي در راستاي منويات مقام معظم رهبري در سال‌جاري محقق شده است.

کد خبر 327552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha