چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

معاون حقـــــوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه داشتن محیط‌زیست سالم یعنی حق حیات و این مهم از حقوق بدیهی است گفت: طرح حفظ اراضی زراعی که هم‌اکنون در مجلس مطرح است، طرح خطرناکی است.

منابع طبیعی

آنطور كه درگزارش مهر آمده است، الهام امين‌زاده در مراسم اختتاميه سومين همايش ملي حقوق محيط‌زيست افزود: طرح حفظ اراضي زراعي كه هم‌اكنون در مجلس است و متأسفانه تصرفات را تجويز كرده، طرح خطرناكي است كه با تصويب آن ديگر چيزي از اراضي زراعي و باغي برجا نخواهد ماند و اميدواريم در مجلس دهم اين طرح مورد تجديد نظر قرار بگيرد.

به گزارش همشهري، كميسيون پنج‌نفره كشاورزي، منابع طبيعي و آب مجلس اخيرا «طرح اصلاح قانون تغيير كاربري اراضي زراعي و باغي» را كه درسال 74 تصويب و در سال 85 اصلاح شده بود كنار گذاشت و به جاي اصلاح آن، «قانون حفظ اراضي كشاورزي» را بررسي كرد و در آستانه تصويب قرار داد. تصويب اين طرح كه بنا به اعلام نخبگان منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور، برخلاف منويات مقام‌معظم رهبري است، ساختار تشكيلاتي ادارات كل منابع طبيعي را متزلزل مي‌كند و زمينه را براي تصرف و تجاوز به اراضي ملي و طبيعي باز مي‌گذارد.

براساس اين طرح، هر فرد حقيقي يا حقوقي چنانچه تا پايان سال 85 عرصه‌اي از اراضي ملي و طبيعي را به هر دليلي تصرف كرده باشد اين تجاوزات و تصرفات غيرقانوني، قانوني مي‌شود. علاوه براين، تقريبا تمام تغييرات كاربري اراضي زراعي و باغي تا پايان93 با پرداخت عوارض مجاز مي‌شوند.

امين‌زاده در بخشي از سخنان خود گفت: براساس يك برنامه‌ريزي چالش‌هاي زيست‌محيطي شناسايي شد و نشان داد كه از بين رفتن پوشش گياهي، بهره‌برداري غيراصولي از زمين، تخريب منابع خاك، عدم‌اجراي برنامه‌هاي آمايش و حفاظت از آب از مهم‌ترين اين چالش‌هاست.

  • ضرورت ممنوعيت برداشت از جنگل

به گفته وي، بايد سياست‌هاي تشويقي براي واردكنندگان چوب و كاغذ درنظر گرفته شود زيرا جنگل‌هاي ايران ديگر توان برداشت چوب ندارند. ضمن آنكه جنگل‌ها و مراتع جزو انفال هستند و بخش دولتي و خصوصي نمي‌توانند جنگل‌ها را مورد بهره‌برداري يا تملك قرار دهند.

معاون حقوقي رئيس‌جمهور گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۷۷، شوراي‌عالي محيط‌زيست اعلام كرد تا ۱۰درصد از جنگل‌ها براي صيانت و جلوگيري از تخريب حفظ شود و هيچ‌كس حق آسيب‌زدن به اين ۱۰درصد از جنگل‌ها را ندارد و اين جنگل‌ها همچنان مورد حمايت قرار خواهد گرفت تا هيچ‌گونه تعرضي در آن صورت نگيرد.

وي با بيان اينكه در زمينه حقوقي و پيشگيرانه فعاليت‌هاي زيادي بايد در حوزه محيط‌زيست انجام شود تا مانع از تخريب بيشتر محيط‌زيست شود، گفت: براي حل بحران‌هاي كنوني محيط‌زيست كشور ضروري است كه قوانين با توجه به ملاحظات زيست‌محيطي تدوين شود.

بازنگري در حقوق و قوانين زيست‌محيطي، اتخاذ جرايم سختگيرانه براي تخلفات زيست‌محيطي و مديريت يكپارچه محيط‌زيستي، ايجاد دفاتر فعال محيط‌زيستي در دستگاه‌هاي اجرايي، حمايت از توسعه سازمان‌هاي مردم‌نهاد، فرهنگسازي‌ و ايجاد عزم ملي براي حفظ محيط‌زيست و تدوين منشور اخلاق محيط‌زيستي، برخي راهكارهاي ديگري بود كه امين‌زاده براجراي آنها براي حل بحران‌هاي زيست‌محيطي تأكيد كرد.

کد خبر 327718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha