همشهری آنلاین: خط تولید خودروی صبا (پراید) در سوریه با حضور رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه، وزیر مسکن و شهرسازی ایران، سفیر ایران در سوریه و جمعی از مسئولان دو کشور افتتاح شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، با توجه به افزایش شش درصدی قیمت بنزین در سوریه از دو ماه پیش تاکنون، استقبال مردم این کشور برای خرید خودروی پراید یا صبا به علت مصرف کم و خدمات پس از فروش آن افزایش یافته و این مسئله سبب گران شدن قیمت این خودرو در میان دیگر خودروها شده است.

گروه خودروسازی پراید تاکنون 35 هزار دستگاه خودروی پراید به سوریه صادر کرده است که 30 هزار دستگاه آن در چرخه حمل و نقل عمومی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرار است سیویکو تولیدکننده خودروی پراید که با سرمایه‌گذاری مشترک 50 میلیون دلاری ایران و سوریه احداث شده‌است در مرحله نخست سالانه پنج هزار هزار دستگاه خودرو تولید کند.

80 درصد سهام سیویکو متعلق به گروه خودروسازی سایپا و 20 درصد آن متعلق به سوریه است و ظرفیت تولید این کارخانه در مرحله نخست سالانه 15 هزار دستگاه خودرو است که در هر ساعت سه تا 10 خودرو تولید خواهد کرد.

کلنگ احداث این کارخانه سه سال پیش به زمین زده شد که با مشارکت سیصد مهندس ایرانی و سوری عملیات اجرای آن در دو فاز مونتاژ و اتاق بدنه سازی و رنگ آغاز شده است.

بر اساس این گزارش ، تجهیزات و ماشین آلات کارخانه سیویکو از ایران و برخی کشورهای معاف از مالیات وارد شده ضمن آنکه این کارخانه تا هفت سال پس از تولید از پرداخت مالیات معاف است.

هم اکنون 35 شرکت تولیدی خودرو در سوریه رقابتی نزدیک و فشرده برای جذب بازار و مشتری دارند که گروه خودروسازی سایپا در امسال میلادی پس از کره جنوبی رتبه دوم را کسب کرده‌است و شرکت‌های تولید خودروی ژاپن، آمریکا و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بهره‌برداری از کارخانه تولید سیمان حماه

این گزارش حاکی است همچنین بزرگ ترین طرح صدور خدمات فنی مهندسی خارج از ایران با عنوان کارخانه تولید سیمان حماه که یکی از مدرن‌ترین کارخانجات تولید سیمان با قابلیت تولید انواع پرمصرف آن است و به دست توانمند متخصصان ایرانی در سوریه احداث شده است به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت تولید روزانه این کارخانه یکهزار و سیصد تن و سالانه یک میلیون تن است.

شرکت احداث صنعت وابسته به سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران در سال 1996 در مناقصه بین‌المللی که شرکت های FEB از فرانسه، KHB آلمان و KMIC کره جنوبی در آن حضور داشتند، برنده این مناقصه شد.

این شرکت قراردادی به ارزش 168 میلیون دلار و به علت برخی مشکلات عملیات اجرایی احداث این کارخانه را از سال 2003 به صورت رسمی آغاز کرد که کارفرمانی آن سازمان عمومی سیمان سوری بود.

همه مراحل راه اندازی این کارخانه شامل راه اندازی سرد ، راه اندازی بدون بار و راه اندازی گرم و همچنین مراحل خط تولید شامل بخش های سنگ شکن، سالن اختلاط مواد، سازه پیش گرم کن، سیلوی مواد، کوره پخت، سیلوی کیلنکر، آسیاب سیمان و بارگیرخانه را مهندسان توانمند کشورمان ساخته اند.

فعالیت های ساخت و نصب تجهیزات مکانیکال ، نصب تاسیسات ، نصب برق و کنترل آن به کنسرسیوم مشارکت سیمان حماه شامل شرکت های ایرانی "مدیریت احداث" ؛ اکسین صنعت ، شیم پتر و استپ واگذار شده بود ضمن آن که شرکت مهندسان مشاور هل تس از هندوستان به عنوان مشاور صنعتی حضور داشت.

مجموع افراد شاغل در احداث کارخانه سیمان 1100 نفر بودند که از این تعداد 270 مهندس، کارشناس و تکنسین از ایران و سایر عوامل اجرایی از سوریه حضور داشتند.

همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و سوریه

همکاری های اقتصادی ایران و سوریه در زمینه های گوناگون در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است به طوری که هم اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور 200 میلیون دلار در سال است.

علاوه بر این ارزش اجرای طرح های بزرگ اقتصادی مشترک هم اکنون بیش از یک میلیارد دلار است که شامل بخش‌های صنعتی، فنی، مهندسی، آبیاری، بازسازی نیروگاه های برق، ساخت سیلو و سایر بخش ها است.

پیش ازاین کارخانه تولیدخودروی سمند با نام (شام) به ارزش 60 میلیون دلار ، بهره برداری از چند پست انتقال برق به ارزش 20 میلیون دلار و تکمیل بخشی از طرح آب رسانی دشت های حلب از دیگر طرح های مشترک اقتصادی دو کشور بوده است.

پیش از این قرار بود پرویز داودی ، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم بهره برداری این دو طرح شرکت کند اما به علت بیماری وی، محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور به عنوان رئیس هیئت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به سوریه سفر کرده است.

کد خبر 39091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز