پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

ریحانه دوستدار: دوران کودکی بهترین فرصت یادگیری است.

خاطره کودکی خودمان و بچه‌هایی که می‌شناسیم این نکته را به ما ثابت می‌کند. بهترین آموخته‌های‌ما معطوف به کودکی‌مان است. کودکان لحظه به لحظه‌شان را در فضای یادگیری می‌گذرانند. آنها در مسیر بزرگ‌شدن باید به رشد عاطفی، اجتماعی و ذهنی نیز برسند.

بازی‌ها، کنجکاوی در اشیا، ارتباط عاطفی با دیگران و آموزش‌های درست می‌توانند در این رشد مؤثر باشند؛ قصه‌گویی هم یکی از همین راه‌هاست. قصه‌ها برای کودکان فقط یک سرگرمی نیستند؛ آنها کارکردهای بیشتری دارند. از طریق قصه‌ها بچه‌ها ارتباط‌ها را درک می‌کنند. رابطه‌هایی که بین شخصیت‌های یک قصه وجود دارد، می‌تواند به کودکان یاد بدهد که چطور تجربه‌های عاطفی خود را در سایه این ارتباط‌ها تمرین کنند.

یک کودک در اثر شنیدن و فکر‌کردن به قصه می‌تواند پیام‌ها و ارزش‌هایی که در خانه، مدرسه و اجتماع وجود دارند را بشناسد. کودکان از طریق همین شنیدن‌ها و فکر‌کردن‌ به ماجراهای داستان‌ها، با اشیا، حیوانات، موقعیت‌ها و مکان‌ها و زمان‌ها آشنا می‌شوند.

شورای برنامه‌ریزی کتاب و مؤسسه‌پژوهشی کودکان با توجه به اهمیت و تاثیری که  قصه‌خوانی در کودکان دارد، مجموعه‌هایی از قصه‌های شب را گردآوری کرده‌اند.

این مجموعه‌ها که مناسب گروه سنی 3تا 6 سال هستند، از بین تعدادی داستان‌های تالیف‌شده یا ترجمه و بازنویسی‌شده انتخاب شده‌اند. رویکرد گردآورندگان این کتاب‌ها جمع‌آوری داستان‌ها و قصه‌هایی بوده که به نژادها و اقوام مختلف جهان مربوط هستند؛ بنابراین دیدی صلح‌طلبانه داشته و از ارزش ادبی و محتوایی برخوردارند و نسبت به انسان و زندگی نگاهی مثبت و احترام‌آمیز دارند.

قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی، قصه‌های ملل، داستان‌های کهن شاهنامه، بوستان، گلستان، کلیله و دمنه و قصه‌های کلاسیک لافونتن و آندرسن مجموعه‌هایی هستند که در این کتاب‌ها تدوین شده‌اند. از ویژگی‌های این مجموعه‌ها این است  که هر کتاب بر اساس ماه‌های سال تنظیم شده و در آن، قصه‌های مربوط به آن ماه مخصوص گرد آمده؛ مثلا برای ماه دی، قصه‌هایی که به نوعی مربوط به زمستان هستند، انتخاب شده‌اند.

این‌طور که مشخص است تلاش بر این بوده که خواندنی‌های خوب و مناسبی برای کودکان خردسال فراهم شود. این مجموعه، گنجینه‌ای از بهترین قصه‌های تالیفی، ترجمه و بازنویسی شده است که باتوجه به ارزش‌های زندگی و فرهنگ و صلح، برای کودکان خردسال تدوین شد‌ه‌. شما می‌توانید با توجه به بهداشت روانی کودکان، هر شب یک قصه زیبا برای آنها بخوانید.
این مجموعه کتاب‌ها را نشر «پیدایش» به چاپ می‌رساند و قیمت هر کتاب 1500تومان است.

کد خبر 39049

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز