گروه اجتماعی: رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری اجلاس سران قضائی کشورهای اسلامی در تهران، گفت: مشترکات قضایی و حقوقی میان کشورهای اسلامی تدوین می‌شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی در جلسه مسئولان عالی قضائی، گفت: در این اجلاس بسیاری از کشورهای اسلامی پس از آشنایی با سیستم قضائی ایران خواستار استفاده از تجربیات کشورمان در این زمینه شدند.

وی گفت: حمایت مقام معظم رهبری و دیدار شرکت کنندگان اجلاس با ایشان و حمایت جدی معظم له سطح اجلاس را بالا برد و باعث تثبیت اجلاس شد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بیانات راهبردی خود در این دیدار چشم انداز آینده اجلاس را تعیین کرد که این رهنمودها حتما از سوی دبیرخانه اجلاس قضائی کشورهای اسلامی پیگیری خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه گفت: سخنرانی و ارائه طرح‌هایی در این زمینه از سوی رئیس جمهوری در این اجلاس نیز موجب تحکیم هر چه بیشتر اجلاس شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: برای استمرار حرکت و همکاری‌های قضائی کشورهای اسلامی، ایران باید نسبت به رسمیت بخشیدن به اساسنامه اجلاس و تعیین و تبیین مشترکات میان کشورهای اسلامی در مسائل حقوقی  و قضایی گام‌های اساسی برداشته و فعال شود.

رئیس قوه قضائیه  در بخش دیگری از سخنان خود در باب ماهیت قضایی ایران، گفت: قضا در کشورهای اسلامی در بخش مدنی پیشرفت خوبی دارند ولی در بخش مجازات و کیفرها نیازمند انتقال تجربیات می‌باشند ، در این زمینه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی انجام داده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: کلیات لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی به همراه فهرست آن به 3 زبان ترجمه و در اختیار آنها قرار گرفت و با استقبال هیات‌های قضائی روبه رو شد.

وی تاکید کرد: مسائلی چون موضع حقوق و فقه اسلامی در برابر حقوق بشر، تروریسم، جرائم سازمان یافته و موضوعاتی از این قبیل از دغدغه های جدی بیشتر قضات شرکت کننده در جلسه بود که این تبادل نظرات با توجه به جایگاه بلندی که انسان و حقوق بشر در فقه اسلامی دارد، نتایج و دستاوردهای خوبی در پی خواهد داشت.

کد خبر 38908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز