گروه اجتماعی: اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقامات و روسای قوه قضائیه 56 کشور، طی 3 روز در تهران برگزار می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه در یک نشست خبری به تشریح اهداف اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی که طی روزهای 13و14و15 آذر ماه امسال در سالن اجلاس تهران برگزار می‌شود پرداخت و گفت: در این اجلاس عالی‌ترین مقامات کشورهای اسلامی، روسای قوه قضائیه و وزرای کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت و اکثر کشورها نیز برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت الاسلام‌ سید ابراهیم رئیسی، برگزاری این اجلاس را در جهت انسجام کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: بدون تردید این اجلاس که برای اولین بار در بین کشورهای اسلامی برگزار می‌شود می‌تواند نقش بسیار مهمی در نزدیک کردن هر چه بیشتر کشورهای اسلامی داشته باشد.

وی گفت: امروز برای همگان مشخص است که با توجه به کاهش سریع فاصله‌های زمانی و مکانی و ادغام فرایند نظام اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و
تأثیر پذیری‌های نظام‌های حقوقی از یکدیگر به‌نظر می‌رسد نقش کشورهای اسلامی در تبیین چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از جهانی شدن و یافتن راهکارهای مناسب در پاسخ به وضعیت جدید بسیار تأثیر گذار باشد.

معاون اول قوه قضائیه‌، بررسی راهکارهای همکاری حقوقی فی‌مابین کشورهای اسلامی، بررسی سازوکارهای مبارزه با پول شویی، تروریسم، قاچاق انسان، مواد‌مخدر، استرداد مجرمان، تبیین جایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی و نقش قوه قضائیه کشورهای اسلامی در تحقق آن، بررسی نظام‌های قضائی کشورهای اسلامی در رابطه با نحوه انتخاب و انتصاب و آموزش قضات‌، تبیین راهکارهای مشترک در راستای همکاری‌های بین‌المللی‌، حضور مستمر در تصویب قوانین بین‌المللی هماهنگ با فرهنگ و مصالح کشورهای اسلامی و گسترش روابط علمی و پژوهشی بین مراکز حقوقی و قضائی کشورهای اسلامی را از جمله اهداف برگزاری این اجلاس برشمرد.

وی همچنین‌، قوانین حقوقی ایران را به اعتراف تمامی حقوقدانان از غنی‌ترین مبانی حقوقی در دنیا عنوان کرد.

رئیسی تأکید کرد: همکاری و مناسبات بین کشور ما و سایر کشورها در بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد اما در بعد قضائی تا کنون چنین اجلاسی را نداشته‌ایم و محور بحث در این اجلاس نیز در رابطه با کشورهای اسلامی است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: در پایان این اجلاس سند مشترکی که مورد توافق کشورهای اسلامی و روسای قوه قضائیه است به امضاء خواهد رسید و همچنین توافقاتی 2 جانبه‌ای نیز میان کشورها انجام خواهد شد.

وی دیدار اعضای این اجلاس با مقام معظم رهبری را یکی از برنامه‌ها در طول3 روز برگزاری این اجلاس عنوان کرد.

کد خبر 37828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز