سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمار قتل‌‌های عمدی و پرونده‌های قتل در 6ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: کاهش 43 درصدی آمار پرونده‌‌های قتل در تهران و سایر نقاط کشور از ارتقای امنیت اجتماعی در سطح شهر تهران و دیگر نقاط کشور حکایت دارد و موفقیتی برای بخش‌های اجرایی و قضایی است.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به قطعنامه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران، گفت: به مجامع حقوق بشری به خصوص سازمان ملل و کمیته‌های فرعی و شورای امنیت توصیه می‌کنم مباحث حقوق بشر را به دور از انگیزه‌های سیاسی مدنظر قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه از مجامع مستقل و بی طرف دعوت می‌کنیم برای مشاهده دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق کودکان به ایران سفر کنند افزود: جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات حاکم و دین مبین اسلام، اهمیت ویژه‌ای برای حقوق زنان و کودکان قائل و اصلاحات گسترده‌ای در دستور کار قوه قضاییه و در برنامه‌های توسعه قضایی صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پیشنهاد من به فعالان حقوق بشر این است که از نزدیک اتفاقات و بحث‌های گسترده حقوق کودکان را مشاهده کنند زیرا فعالان حقوق بشری که در سال‌های اخیر از ایران دیدن کرده‌اند اقدامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص حقوق کودکان و زنان را مورد تحسین قرار داده اند.

جمشیدی در ادامه به نمونه‌هایی از این اقدامات اشاره کرد و گفت: تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان بزرگسال و کودکان از اقدامات بسیار مهمی بود که در همه استان‌های کشور عملیاتی شد.

وی عملکرد کانون اصلاح و تربیت در استان ها و تهران در برخورد با کودکان مجرم و معارضین قانون را از بهترین و بزرگترین کارهایی دانست که ایران درخصوص حقوق کودکان انجام داده است.

جمشیدی در ادامه تصریح کرد: نهادها و گروه‌هایی که از کانون‌های اصلاح و تربیت بازدید کرده اند، در گزارش‌های خود از توفیق‌ها و موفقیت کشور در خصوص نگهداری کودکان بزهکار سخن گفته اند.

سخنگوی قوه قضاییه تفکیک دادگاه‌های اطفال و نوجوانان از دادگاه‌های بزرگسالان و با تفاوت در شیوه دادرسی، حضور قضات مجرب و آموزش دیده در دادگاه‌های اطفال، تشکیل واحدهای حمایت از کودکان در دادگستری‌های سراسر کشور، ایجاد رشته حقوق اطفال برای قضات در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قضایی و لایحه جامع حمایت از کودکان و نوجوانان با نگاه ویژه به کودکان در معرض خطر، آسیب دیده و در معرض بزه را از اقدامات گسترده قوه قضاییه در حمایت از حقوق کودکان برشمرد.

جمشیدی همچنین به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این لایحه برای دادرسی عادلانه و منصفانه و منطبق با نیازهای کودکان در بخش‌های شکلی و ماهوی تدوین شده است و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی شاهد تحولات گسترده‌ای در حوزه قوانین کودکان و نوجوانان باشیم.

سخنگوی فوه قضائیه همچنین موارد این لایحه را حذف مجازات اعدام و حبس ابد برای کودکان ونوجوانان، رسیدگی‌های قضایی همراه با مشاوره در دادگاه ها، استفاده گسترده از مجازات جایگزین زندان برای نوجوانان و تشکیل پلیس ویژه اطفال اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره پرونده حسین موسویان و اتهامات مطرح شده برضد وی گفت: حسین موسویان در مرحله رسیدگی به پرونده اش در دادسرا، از اتهام جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه، تبرئه و در اتهام تبلیغ برضد نظام مجرم شناخته شده است.

جمشیدی با اشاره به این که پرونده موسویان مراحل نهایی را در دادسرا سپری می‌کند و امیدواریم هر چه زودتر این پرونده نهایی شود تصریح کرد: برای موسویان که درباره اتهام تبلیغ علیه نظام گناهکار شناخته شده، قرار تعلیق صادر شده و در صورت اعتراض دادستان به این قرار، ممکن است قرار مجرمیت صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی وقتی پرونده به این مرحله می‌رسد باید به تایید دادستان برسد و دادستان حق اعتراض دارد، اگر موافق بود که تمام می ‌شود و گرنه، پرونده در آن بخشی که مدنظر دادستان است به همراه کیفرخواست، به دادگاه ارسال می‌ شود.

جمشیدی در عین حال گفت: این پرونده باید در دادسرا، نهایی شود و به طور قطع پس از آن، اطلاعات جامع و تکمیلی برای افکار عمومی ارایه می ‌شود.

خبرنگاری در این باره پرسید: مفهوم اتهام تبلیغ برضد نظام برای موسویان به چه معناست و درخصوص درخواست امروز سخنگوی دولت مبنی بر این که دادگاه موسویان به صورت علنی برگزار شود چه نظری دارید؟

جمشیدی دراین باره گفت: در مورد پرونده‌های قضایی، امنیتی که حساسیت دارد نباید پیشاپیش در مجامع، هم از طرف کسانی که به نفع وی و هم کسانی که برضد وی صحبت می‌کنند، مسایل به این شکل مطرح شود و اصولا نباید با این صحبت‌ ها، پرونده را از مسیر خود خارج کنیم.

جمشیدی خاطرنشان کرد: درباره علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه موسویان نیز باید متذکر شد که اگر پرونده به دادگاه برود قاضی در این مورد تصمیم می‌‌گیرد.

وی افزود: طبیعی است که باید این پرونده روند طبیعی خود را طی کند و به نفع ما نیست که نظام قضایی را تضعیف کنیم و چه مثبت و چه منفی، قاضی را تحت فشار قرار دهیم و به طور طبیعی قاضی با اتکا به خداوند و تکیه بر وجدان و شرف قضایی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت اطلاعات خواسته بود تا مشخص نشدن نتیجه این پرونده، موسویان در محل کارش حاضر نشود گفت: بر اساس اطلاعاتی که قاضی پرونده به ما داده ‌اند آقای موسویان در محل کار خود حاضر نشده و اینکه وی در یکی از مجامع عمومی حضور داشته است از آن اطلاعی نداریم و طبیعی است که این مسأله به نظر قاضی بستگی دارد.

جمشیدی تاکید کرد: طبیعی است که این موضوع بستگی به نظر قاضی دارد و توصیه ‌ام این است که اجازه دهید قاضی نظر مستند و مستدل خود را اعلام کند و صحبت‌کردن له یا علیه هر متهمی از حقوق شخصی افراد محسوب می ‌شود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: امیدواریم این پرونده، تا چهار روز دیگر در دادسرا نهایی ‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تماس گرفتن برخی افراد با قاضی پرونده موسویان برای تبرئه وی گفت: از این موضوع بی‌ اطلاعم.

جمشیدی همچنین درباره این که آیا مراحل تحقیق موسویان حضوری یا غیرحضوری برگزار شده است گفت: آخرین دفاعیات از وی اخذ شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در صورتی که موسویان از اتهام جاسوسی تبرئه شود آیا دستگاه قضایی در مورد افرادی که خواستار برخورد قاطع با جاسوس هسته ای شده بودند اقدامی خواهد کرد یا نه گفت:  این از حقوق اشخاص است و خودشان (متهم) می‌ توانند پیگیری کنند و قطعا قوه قضاییه وظیفه پیگیری در چنین مواردی را ندارد.

جمشیدی در خصوص اعتراضات دانشجویی از عملکرد قوه قضائیه درباره پرونده حسین موسویان و تحصن امروز آنها مقابل این قوه گفت: قوه قضائیه متأثر از اعتراضات دانشجویی نظر خود را در مورد پرونده تغییر نخواهد داد به طوری که اگر همه دانشجویان اصرار بر گناهکاری متهمی بکنند و قاضی متهم را بی ‌گناه تشخیص بدهد هرگز نظر خود را تغییر نخواهد داد و بالعکس.

وی با تاکید بر اینکه قاضی پرونده موسویان بر اساس محتویات پرونده نظر خود را اعلام خواهد کرد گفت: قوه قضائیه معتقد است انتظارات جنبش دانشجویی از ما اجرای عدالت است نه چیز دیگر.

سخنگوی قوه قضائیه مجددا تاکید کرد: هنوز دادستان نظر خود را در مورد پرونده موسویان به صورت نهایی اعلام نکرده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره اعتراضات دانشجویی به ساخت برج‌ های دوقلو در شیراز و احضار تعدادی از دانشجویان به دادگاه تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی با هر سلیقه و گرایشی مورد احترام هستند و ما آرمان عدالت خواهی دانشجویان را همواره مورد توجه قرار می ‌دهیم اما بخش‌ هایی که مربوط به رسیدگی ‌های قضایی است این اعتراضات نمی‌ تواند روند رسیدگی را تغییر دهد.

جمشیدی همچنین گفت: دانشجویان باید به جای اینکه از دستگاه قضایی برای محکومیت فردی یا تبرئه او درخواستی داشته باشند عدالت را از دستگاه قضایی خواستار شوند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: علت احضار دانشجویان معترض به ساخت برج‌ های دوقلو در شیراز صرفاً بر اساس محتویات پرونده و نوع اتهامات آنان بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعدام 31 تن از اراذل و اوباش در هفته گذشته که ازطرف یکی از مقامات انتظامی مطرح شده بود گفت: این خبر تکذیب می‌شود.

جمشیدی در خصوص پرونده زهرا کاظمی نیز گفت: پرونده وی در شعبه تشخیص دیوان عالی کشور مطرح شده و به علت ایرادات شکلی، نقض و برای رسیدگی به مرجع صالح ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره تبعه ژاپنی که در مسیر بم به زاهدان گروگان گرفته شده است، گفت: آخرین اطلاعات ما این است که وی خارج از ایران است و در این رابطه تمهیدات لازم اندیشیده شده و کارها و اقدامات بین ‌المللی در حال انجام است.

جمشیدی در خصوص شایعه ضرب و شتم دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: بر اساس اطلاعی که مدیرکل زندان استان تهران اعلام کرده است هیچ گونه ضرب و شتمی متوجه دانشجویان نبوده و این خبر کاملا کذب است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر برخی از مقامات قضایی در رابطه با عملکرد ضابطان قضایی افزود: بر اساس قوانین و مقررات ضابطان کسانی هستند که با زیرنظر دادستان، وظایف خود را انجام می‌دهند و همیشه نیز همین گونه بوده است حال آنکه خوشبختانه در این مورد لایحه پلیس قضایی تهیه شده و اکنون در مجلس است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده شهرام جزایری گفت: اکنون اطلاع دقیقی در این مورد ندارم.

وی اطلاع ‌رسانی درباره دانشجویی که در بازداشتگاه همدان خودکشی کرده است آن را به جلسه بعدی موکول کرد.

کد خبر 37712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز