همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به صورت مشروط مجوز حضور نیروهای خارجی تحت امر آمریکا در عراق را برای یکسال دیگر تمدید کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، سربازان آمریکایی پس از اتمام سال ‌٢٠٠٨ و همزمان با انقضای مجوز سازمان ملل، همچنان در عراق باقی خواهد ماند ولی بغداد خواستار تغییر این دوره‌ها بر اساس توافقات دو جانبه تحت مذاکرات با واشنگتن است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشت: با گذشت ‌٥/٤ سال از حمله‌ی آمریکا به عراق نیروهای مسلح عراق پیشرفت‌هایی را در جهت حصول امنیت داشته‌اند.

مالکی افزود: بنابراین به منظور حصول یک تعادل بین لزوم تمدید حضور نیروهای خارجی برای آخرین بار و پیشرفت امنیتی عراق، نقش و اختیارات نیروهای چند ملیتی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

از زمان عملیاتی شدن کامل استقرار ‌٣٠ هزار سرباز کمکی آمریکایی در اواسط ماه ژوئن (اوایل تیر) و سرکوب امنیتی یک ساله، میزان حملات در سرتاسر عراق به میزان ‌٥٥ درصد کاهش یافته است.

مالکی خاطرنشان کرد: جذب نیرو، آموزش، مسلح کردن و تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی از وظایف دولت عراق هستند.

در نامه‌ نخست وزیر عراق همچنین آ‌مده است: ‌نیروهای امنیتی عراق فرماندهی و کنترل تمام نیروهای عراقی را بر عهده خواهند گرفت و مسئول تمام دستگیری‌ها و بازداشت‌ها خواهند شد.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: وقتی این امور از سوی نیروهای چند ملیتی انجام شود، بیشترین حد هماهنگی، همکاری و تفاهم با دولت عراق حاصل خواهد شد.

نخست وزیر عراق گفت:‌ عراق خواستار تمدید ‌١٢ ماهه مجوز حضور نیروهای چند ملیتی است، به شرط آنکه شورای امنیت متعهد شود که در صورت درخواست دولت عراق برای لغو این مجوز در تاریخی زودتر، درخواست دولت عراق را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی عراق در حال ارتقا هستند ولی تا پایان امسال قادر نخواهند بود کنترل آن تعداد از استان‌هایی را که ارتش آمریکا ابراز امیدواری کرده، در دست بگیرد. مالکی گفت، انتظار دارد که تمام ‌١٨ استان عراق در سال ‌٢٠٠٨ تحت کنترل دولت باشند.

وی گفت که دولت‌اش یک بیانیه‌ی اصول را با واشنگتن در خصوص برقراری روابط دوستانه و همکاری طولانی مدت امضا کرده است.

کد خبر 38897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز