سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در هفته هوای پاک برای نخستین بار پرونده آلودگی هوای تهران گشوده خواهد شد تا مقصران اصلی این پرونده شناسایی شوند.

رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران با اعلام اینکه پرونده آلودگی هوای تهران با حضور نخبگان محیط زیست، سازمان های غیر دولتی و ارگان های مسئول گشوده خواهد شد گفت: پرونده آلودگی هوای تهران قاعدتا متهمان و مدعی‌های بسیاری خواهد داشت و بازگشایی این پرونده می‌تواند تاثیرات و نتایج مهمی را در پی داشته باشد.

نوروزی در مورد اهداف ستاد هوای پاک شهرداری تهران گفت: هرساله به مناسبت هفته هوای پاک -30 دی تا 6 بهمن ماه - اقدامات گوناگون اما پراکنده‌ای توسط مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران انجام می‌شد که با تدابیر صورت گرفته، مقرر شده است همه فعالیت‌ها در شورای سیاست‌گذاری ستاد هوای پاک شهرداری تهران جمع بندی و اجرا شود.

مشاور محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک، افزود: پیشنهاد شده است که شعار محوری شهرداری تهران به مناسبت هفته هوای پاک امسال از بین شعارهای "حمل و نقل کارآمد برازنده شهروندان تهرانی" ، "حمل و نقل عمومی کارآمد نیازمند عزم ملی" و "حق برخورداری از هوای پاک با حمل و نقل عمومی کارآمد" پس از جمع بندی انتخاب شود.

وی ضمن بیان آنکه در حال حاضر تنها 17 درصد حمل و نقل شهر تهران به وسیله اتوبوس، 5 درصد مترو و 20 درصد تاکسی‌ها و ون‌ها و آژانس‌ها صورت می‌گیرد گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش سهم آن در حمل و نقل شهر تهران مشروط به عزم ملی است و مردم نیز در این میان باید نسبت به حقوق خود آگاه باشند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی گفت: مدیریت کنونی حمل و نقل عمومی مدیریت اضطراری و بحرانی است، چنانچه اگر مدیریت بحرانی اعمال نمی‌شد در اول مهرماه با وجود سهمیه‌بندی بنزین و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم.

رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به ادعای یکی از مسئولان مبنی براینکه تبصره 13 در سال جاری به اتوبوسرانی شهر تهران کمک‌های زیادی کرده است، گفت: از محل اعتبارات تبصره 13 در سال 86 حتی یک ریال به اتوبوسرانی شهر تهران کمک نشده است و همچنین در مورد تاکسیرانی و خروج تاکسی‌های فرسوده نیز تبصره 13 کوتاهی کرده است.

وی افزود: 2 هزار و 212 تاکسی فرسوده که عمر آنها بیش از 15 سال است برای تعویض خودرو ثبت نام کرده اند که از ابتدای سال تاکنون تنها 12 تاکسی فرسوده از محل تبصره 13 از رده خارج شده است و به جهت باز نشدن سایت تبصره 13 سایر تاکسی‌های فرسوده همچنان در انتظار به سر می‌برند.

وحید نوروزی همچنین با ابراز تعجب نسبت به افزایش 20 لیتری سهمیه بنزین گفت: این مساله سوال برانگیز است که برچه اساسی یکباره سهمیه بنزین افزایش یافته است.

وی ضمن بیان آنکه میزان تولید و واردات بنزین در کشور ثابت است  افزود: دلیل افزایش 20 لیتیر بنزین به درستی مشخص نیست و این امر چیزی جز افزایش ترافیک و آلودگی هوا به دنبال نخواهد داشت. 

بر اساس این گزارش مهندس مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز در این جلسه اظهار کرد: اگرچه توسعه فضای سبزبه تنهایی نمی‌تواند مانع از ایجاد آلودگی هوای تهران شود اما می‌تواند از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند و براین اساس توسعه فضای سبز یکی از اولویت های مهم کاری شهرداری تهران است.

وی افزود: براساس فاز اول کمربند سبز شهر تهران 30 هزار هکتار فضای سبز ایجاد شد و در فاز دوم که از 2 سال گذشته آغاز شده و برنامه ای 10 ساله است 50 هزار هکتار فضای سبز در تهران ایجاد می‌شود و در واقع کمربند سبز نه تنها مانند فیلتری برای تهران است بلکه مانع از گسترش شهر و ساخت و سازهای غیر مجاز می‌شود.

مهندس مختاری تاکید کرد: توسعه سرانه فضای سبز در هر محله و ناحیه نیز به وسیله احداث پارک های محله ای توسعه یکی از مهمترین اولویت‌های توسعه فضای سبز شهر تهران محسوب می‌شود.

نماینده شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه اظهار گفت: با توجه به اینکه سهم حمل و نقل عمومی براساس مصوبه مجلس باید به 70 درصد برسد که بر این اساس باید علاوه بر توسعه تدریجی ناوگان حمل و نقل عمومی با تدابیر خاص و برنامه ریزی‌های دقیق مانع از افزایش حضور خودروهای شخصی در سطح شهر شد.

وی افزود: براساس آمارهای موجود پس از سهمیه‌بندی بنزین میانگین کاهش مصرف بنزین در تهران تنها 15 درصد بوده است که در این میان میزان کاهش سوخت‌گیری از جایگاه‌های اطراف شهر تهران 19 درصد و کاهش سوخت‌گیری از جایگاه‌های داخل شهر 13 درصد بوده است و به عبارتی می‌توان گفت کاهش مصرف بنزین برای سفرهای بیرون شهری بیش از سفرهای درون شهری بوده است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که میزان مصرف گاز 5 درصد و گازوئیل 10 درصد افزایش داشته است.

جمشیدی در پایان گفت: ضریب مالکیت خودرو در تهران در حال حاضر 250 خودرو به ازای هزار نفر است که طی سال‌های آینده با روند کنونی پیش بینی می‌شود این میزان به 500 خودرو به ازای هزار نفر افزایش یابد.

کد خبر 38863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز