چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن قلب آمریکا در راهنمایی جدید برای تعیین فشارخون طبیعی و غیرطبیعی حد مرز فشارخون بالا را پایین‌تر آورده است و به‌این‌ترتیب اکنون فشارخون ۱۳ روی ۸ هم غیرطبیعی شمرده می‌شود.

bp table

به گزارش لایوساینس راهنمای جدید این گروه متشکل از متخصصان قلب پیشگام آمریکا فشارخون بالا یا پرفشاری خون به‌صورت داشتن فشارخون سیستولی یا ماکزیمم ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا داشتن فشار دیاستولی یا مینیمم ۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌شود.

 قبلاً فردی که فشارخون سیستولی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا فشارخون دیاستولی ۹۰ میلی‌متر یا بالاتر داشت، مبتلا به بیماری پرفشاری خون شمرده می‌شد.

hگر فردی بر اساس میزان فشارخون حداکثر و فشار خون حداقلش در دو ردیف این جدول قابل رده‌بندی باشد، رده بالاتر ملاک قرار می‌گیرد. ملاک فشار خون فرد میانگین فشار خون بر اساس دو بار اندازه‌گیری فشار خون در دو وعده جداگانه است.

با این تغییر در تعریف شمار افرادی که دچار بیماری فشارخون بالا یا پرفشاری خون تشخیص داده می‌شوند، بیشتر می‌شود.

البته در این دستورالعمل جدید تأکید شده است که در اغلب افرادی که در افرادی که با تغییر تعریف اکنون دچار فشارخون بالا شناخته می‌شوند، درمان توصیه‌شده اصلاح سبک زندگی مانند کاهش وزن و تغییرات رژیم غذایی و افزایش فعالیت جسمی است، نه مصرف دارو. به گفته این دانشمندان انتظار می‌رود شمار افرادی جدیدی که با این تعریف نیاز به مصرف دارو پیدا می‌کنند، افزایش اندکی در حدود ۲ درصد پیدا کند.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید مجموعه‌ای از فزاینده نشان می‌دهند که هر چه فشارخون پایین‌تر باشد برای سلامت افراد سودمندتر است. این پزشکان می‌گویند تدوین راهنمای جدید بازتاب این اطلاعات جدید است و به افراد دچار پرفشاری خون یاری می‌رساند که بیماری‌شان زودتر تشخیص داده و درمان شود و از آن پیشگیری شود.

در این راهنمای جدید فشارخون کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه روی ۸۰ میلی‌متر جیوه طبیعی شمرده می‌شود. فشارخون سیستولی یا ماکزیمم ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولی یا مینیمم کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه «فشارخون بالارفته» (elevated blood pressure) نامیده می‌شود.

 فشارخون سیستولی یا ماکزیمم ۱۳۰ تا ۱۳۹ یا فشارخون دیاستولی یا مینیمم ۸۰ تا ۸۹ مرحله اول بیماری پرفشاری خون (hypertension stage I) و فشارخون سیستولی یا ماکزیمم ۱۴۰ و بالاتر یا فشارخون دیاستولی یا مینیمم ۹۰ و بالاتر مرحله دوم بیماری پرفشاری خون (hypertension stage II)  نامیده می‌شود.

در این راهنمای جدید رده «پیش- پرفشاری خون» (pre-hypertension) که برای افراد با فشارخون سیستولی یا ماکزیمم ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا فشارخون دیاستولی یا مینیمم ۸۰ ت ۸۹ میلی‌متر جیوه به‌کاربرده می‌شد، حذف شده است.

انتشار این راهنمای جدید توجه‌ها را دوباره به این بحث در جامعه پزشکی جلب می‌کند: برای کاهش فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون چه میزانی باید هدف قرار گیرد. چندین بررسی اخیر نشان می‌دهند که فشارخون‌های پایین‌تر را هدف قرار دادن - حتی پایین‌تر از حدی که قبلاً پذیرفته شده بود- سودمندی‌های بسیاری برای سلامت بیماران دارد.

این راهنمای جدید توصیه می‌کند که پزشکان فقط داروهای ضد فشارخون را برای بیماران دچار مرحله یک پرفشاری خون تجویز کنند که یا قبلاً دچار یک «حادثه» قلبی- عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اند یا در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی بر اساس عوامل دیگر مانند دچار بودن به دیابت هستند.

افرادی که در مرحله اول پرفشاری خون قرار دارند، و در معیارهای بالا نمی‌گنجند با اصلاحات سبک زندگی درمان می‌شوند، ازجمله شروع رژیم غذایی DASH یعنی رژیم غذایی که مملو از میوه، سبزی و فیبر است و میزان چربی اشباع‌شده و سدیم یا نمک آن کم است (کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز)؛ ورزش کردن برای دست‌کم ۳۰ دقیقه در روز، سه بار در هفته و محدود کردن مصرف الکل.

مرحله دوم فشارخون با ترکیبی از اصلاحات سبک زندگی و داروهای ضد فشارخون درمان می‌شود.

این پزشکان می‌گویند امیدوارند این راهنمای جدید باعث شود مردم و جامعه پزشکی توجه بیشتری به توصیه‌های اصلاح سبک زندگی کنند.

کد خبر 388548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha