یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت IBM در نشست آینده رایانش در واشنگتن دی سی از ساخت رایانه کوانتومی خبر داد که از توانایی انجام ۵۰ کیوبیت محاسبه برخوردار است.

رایانه

براساس گزارش فيوچريزم، اين ابداع جديد شركت IBM را در زمينه راينش كوانتومي وارد مرحله‌اي كاملا جديد و پيشرفته ساخته‌است،‌ زيرا رايانه‌اي 50 كيوبيتي بسيار بزرگتر و قدرتمند‌تر از تمامي رايانه‌هاي كوانتومي است كه تا به امروز ساخته شده‌است.

رايانه كوانتومي كه از ديدگاه متخصصان آينده رايانش پيشرفته است، عملكردي بسيار متفاوت با رايانه‌هاي سنتي دارد. به جاي پردازش اطلاعات با استفاده از صفرها و يك‌ها، رايانه كوانتومي از كوبيت‌ها استفاده مي‌كند، واحدي كه درآن واحد مي‌تواند هم صفر و هم يك باشد.

اين قابليت به كمك تاثير كوانتومي به نام درهم‌تنيدگي و برهم‌نهي ايجاد مي‌شود. IBM علاوه بر ماشين محاسباتي 50 كيوبيتي‌اش از سيستم محاسباتي 20 كيوبيتي كوانتومي برخوردار است كه از مسير سكوي رايانش ابري اين شركت در دسترس كاربران قرار گرفته‌است.

IBM توانسته حالت كوانتومي را در هردو سيستم براي 90 ميكروثانيه حفظ كند كه شايد زماني كوتاه به نظر بيايد، اما در اين صنعت رو به رشد ركوردي قابل توجه به شمار مي‌رود،‌صنعتي كه يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي آن حفظ كردن حيات كيوبيت‌ها است.

IBM تنها شركتي نيست كه در زمينه ساخت رايانه‌هاي كوانتومي فعاليت دارد. گوگل و اينتل نيز در تلاشند تا سيستم‌هاي كوانتومي خود را توليد كنند و شركتي آمريكايي به نام ريگتي نيز قصد دارد اين صنعت را متحول سازد. از سويي ديگر شركت كانادايي D-Wave نيز رايانه‌هاي كوانتومي ساخته كه مورد استفاده ناسا و گوگل قرار دارند.

رايانه كوانتومي 50 كيوبيتي از توانايي پردازش وظايف رايانه‌اي بسيار دشواري برخوردار است، اما اين رايانه هنوز براي استفاده وسيع،‌تجاري و شخصي آماده نيست. اين سيستم‌ و سيستم 20 كيوبيتي براي فعاليت به محيطي بسيار ويژه نياز دارند. علاوه بر اين IBM هنوز جزئيات اين سيستم جديد را منتشر نكرده‌است.

کد خبر 388194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha