چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
۰ نفر

گوگل در رویداد Google I/O اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۹ از یک کامپیوتر کوانتومی کارآمد که از نوع «ارور-کارکتد» است، رونمایی خواهد کرد.

کامپیوتر کوانتومی

به گزارش همشهری آنلاین از ورج، این نوع کامپیوترها توانایی شبیه‌سازی رفتارها و فعل و انفعال های شیمیایی مولکول ها را دارند و کارآمدی آنها به این دلیل است که مانع سرمایه‌گذاری در نمونه های پرهزینه در دنیای واقعی برای آزمایش فرآیندهای شیمیایی جدید و ساخت مواد جدید می شوند. گوگل امیدوار است که این تکنولوژی به رفع طیف وسیعی از معضلات جهانی از تامین غذای انسان‌ها و تغییرات آب و هوایی گرفته تا تولید داروهای اثربخش‌تر کمک کند.

گوگل که طی دهه پیشِ رو چندین میلیارد دلار برای توسعه‌ این تکنولوژی هزینه خواهد کرد، یک مرکز هوش مصنوعی کوانتومی هم در شهر ساحلی سانتا باربارا برای این کار راه‌اندازی کرده است. این مرکز شامل یک مرکز داده کوانتومی، آزمایشگاه‌های تحقیقات سخت‌افزاری و تجهیزات ساخت چیپ‌های کوانتومی است.

گوگل در حالی این خبر را اعلام کرده که حدود ۱/۵ سال پیش ادعا کرده بود که به «برتری کوانتومی» دست یافته است. این غول فناوری می‌گوید که کامپیوتر کوانتومی این شرکت در آن زمان توانست محاسبه‌ای را که کامپیوترهای کلاسیک نیاز به زمانی معادل ۱۰ هزار سال داشتند، در عرض ۲۰۰ ثانیه انجام دهد. این در حالی است که رقبای گوگل ادعای این شرکت را زیر سوال بردند، به طوری که در همان زمان آی‌بی‌ام مدعی شد که یک ابرکامپیوتر می‌تواند این کار را طی ۲/۵ روز یا کمی کمتر انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

گوگل می‌گوید که این توان پردازش می‌تواند باعث شبیه‌سازی مولکول‌ها و البته طبیعت، به شکلی دقیق، شود. همچنین قابلیت شبیه‌سازی چنین کامپیوترهایی، امکان تولید باتری های کارآمدتر، کودهای دارای کربن کمتر و داروهای موثرتر را فراهم می کند. گوگل همچنین می گوید که پردازش کوانتومی به پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی هم کمک خواهد کرد.

اگرچه این شرکت ادعای دستیابی به برتری کوانتومی را مطرح کرده است، اما در عین حال تاکید کرده که راهی طولانی برای ساخت کامپیوترهای کارآمد کوانتومی پیش رو دارد. در حالی که کامپیوترهای کوانتومی فعلی از ۱۰۰ بیت کوانتومی بهره می برند، این شرکت به فکر ساخت کامپیوتری است که دارای یک میلیون بیت کوانتومی است.

کد خبر 602252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha