همشهری آنلاین: علی‌بابا غول چینی تجارت الکترونیک جهان اعلام کرد میزان فروشش در ۱۳ ساعت ویژه‌ای که به فروش روز مجردها شهرت دارد،‌ به ۱۸ میلیارد دلار رسیده‌است.

براساس گزارش CNN، اين شركت در فروشي مشابه در سال گذشته توانست كمتر از اين مبلغ را در عرض 24 ساعت به دست بياورد.

فروش سينگلز دي (Singles Day) يا روز مجرد‌ها، فرصتي بي‌نظير براي ولخرجي آنلاين در چين است كه فروش آن توانسته براي سال‌ها از مجموع فروش جمعه سياه و دوشنبه سايبري در اروپا و آمريكا سبقت بگيرد.

علي‌بابا در ساعات اوليه روز شنبه 11 نومبر اعلام كرد مشتريانش در عرض دو دقيقه يك ميليارد دلار خريد كرده‌اند. روز مجردها روزي غيررسمي در چين است كه هرسال در روز يازدهم برج يازدهم سال در آن مجرد بودن افراد جشن گرفته مي‌شود، و علي‌بابا از سال 2009 اين روز را به جشنواره عرضه خريد‌هاي تخفيف‌دار تبديل كرده‌است.

اين شركت اكنون از اين روز كه به تازگي مورد توجه عمومي قرار گرفته براي بهره‌برداري از شركت‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌كند. بيش از 40 درصد از برند‌هايي كه در اين روز در فروش علي‌بابا حضور پيدا مي‌كنند خارجي هستند. و علاوه براين، اگرچه روز مجردها در اصل روزي متعلق به چيني‌ها بوده‌است،‌اما جشنواره خريد آن درحال گسترش در ميان مشتريان خارجي است.

اما از سوي ديگر، اين روز بزرگ خريد و فروش در چين عوارض محيطي نيز به دنبال دارد و زباله‌هاي فراواني از خود به جا مي‌گذارد. سازمان صلح سبز مي‌گويد توليد،‌بسته‌بندي و حمل اقلام خريداري شده در اين روز سالانه 258 هزار تن دي‌اكسيد كربن توليد مي‌كند و جذب اين حجم كربن به 2.6 ميليارد راس درخت نياز دارد.

اين گروه فعال محيط زيست تخمين شده كه با فروش بي‌سابقه علي‌بابا در روز مجرد‌هاي امسال،‌احتمالا ردپاي كربني به جا‌مانده از آن نيز بيشتر خواهد بود: مصرف‌گرايي بيشتر به معني توليد دي‌اكسيد‌كربن بيشتر است.

کد خبر 388040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha