پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

خشایار مریدپور: یاد ساعت‌‌های شماطه‌دار قدیمی که زمانی حداقل یکی از آنها در هر خانه‌ای‌ پیدا می‌شد بخیر؛ ساعت‌های گرد و کوچکی که امکان نداشت اجازه بدهند شما خواب بمانید...

خواب

یاد ساعت‌‌های شماطه‌دار قدیمی كه زمانی حداقل یكی از آنها در هر خانه‌ای‌ پیدا می‌شد بخیر؛ ساعت‌های گرد و كوچكی كه امكان نداشت اجازه بدهند شما خواب بمانید و با شروع زنگ ‌زدن اكثر همسایه‌ها را هم بیدار می‌كردند! اما سونامی گوشی‌های هوشمند به ساعت‌های شماطه‌دار هم رحم نكرد و به مرور شاهد حذف این وسیله از خانه‌ها و جایگزین شدن آن با آلارم‌های گوشی‌های موبایل بودیم. تاحدی كه این روزها اكثر ما برای بیدار شدن و رسیدن به ‌موقع به كار، محل تحصیل یا قرارهای كاری و تفریحی به ساعت‌ موبایل و آلارم‌های آن وابسته هستیم و كمتر كسی از ساعت‌های زنگ‌دار استفاده می‌كند.

البته در این زمینه هم آدم‌ها به دو دسته كلی تقسیم می‌شوند؛ اقلیت خوش‌شانسی كه خواب سبكی دارند و با نخستین زنگ موبایل چشم باز می‌كنند و اكثریت خواب‌آلودی كه مجبور به تنظیم پنج آلارم پشت‌سرهم در كنار فریاد اعضای خانواده برای بیرون آمدن از تخت‌خواب خود هستند‌ اما جای نگرانی نیست چرا كه فناوری برای این موضوع هم راه‌حل مشخصی دارد و می‌توانید به كمك اپلیكیشن‌های تخصصی‌تر از بیدار شدن در زمان مناسب اطمینان بیشتری داشته باشید. اپلیكیشن‌هایی كه در ادامه معرفی می‌كنیم برای هر دو پلتفرم محبوب iOS و اندروید عرضه شده‌اند و می‌توانند شما را از قطع‌كردن پشت ‌سر هم زنگ نجات دهند، به شما كمك كنند در زمان مناسب برای بدن‌تان از خواب بیدار شوید و حتی اطلاعات آماری درباره كیفیت خواب‌تان به شما ارائه دهند. بهترین برنامه را با توجه به نیازهای خود انتخاب كنید و از این به بعد صبح‌ها راحت‌تر از خواب بیدار شوید و سحرخیز باشید تا كامروا بمانید!

  • روش اول جهان بدونSnooze

در یك جهان ایده‌آل، خواب‌مان سنگین نیست و با شنیدن صدای نخستین زنگ‌های گوشی از خواب بیدار می‌شویم، آن را خاموش كرده و مثل یك بزرگسال واقعی به‌دنبال مسئولیت‌های خود می‌رویم‌ اما واقعیت این است كه در اكثر مواقع دكمه خاموشی موقت یا همان Snooze روی ساعت‌ها را فشرده و دوباره رهسپار سرزمین ‌رؤیا می‌شویم. البته این به‌خودی خود مشكلی نیست و بالاخره این دكمه برای همین كار (یعنی ایجاد تأخیر در زنگ هشدار) روی ساعت تعبیه شده است. مشكل از جایی شروع می‌شود كه دوباره و دوباره این دكمه را می‌فشاریم و زمانی بیدار می‌شویم كه دیگر برای انجام درست كارها زمانی باقی نمانده است. حتی ممكن است بدتر از این هم باشد و با خاموش كردن آلارم كل یك روز كاری را از دست بدهیم و خواب بمانیم. این اپلیكیشن‌ها به شما اجازه نمی‌دهند كه به همین سادگی آلارم را خاموش كنید یا زمان آن را تغییر دهید و درواقع برای ساكت كردن این برنامه‌ها باید تلاش بسیاری بكنید! حل كردن معما، انجام بازی‌های ساده یا گرفتن سلفی همه از كارهایی است كه این برنامه‌ها شما را وادار به انجام آن می‌كنند و باعث می‌شوند كه خواب‌آلودگی به‌طور كامل از سر شما بپرد و بتوانید واقعا از تخت‌خواب خودتان جدا شوید.

  • برای عكاس‌ها

اگر برای كندن از تخت‌خواب‌تان نیازمند یك انگیزه قوی هستید، ممكن است اپلیكیشن Alarmy به‌كار شما بیاید. آلارم این اپلیكیشن به‌صورت پیش‌فرض تنها زمانی خاموش می‌شود كه بتوانید یك عكس مشابه عكسی كه در سیستم ثبت كرده‌اید بگیرید. این عكس می‌تواند تصویری از آینه دستشویی یا قوری و كتری چای صبحانه باشد. درواقع هرچقدر مشكل شما در بیدار شدن از خواب جدی‌تر باشد، می‌توانید سوژه‌های عكاسی خودتان را دورتر از اتاق‌خواب انتخاب كنید. تا شما بخواهید در آن وضعیت شیء مورد نظر را پیدا كنید و آن را در كادر مناسب (مشابه تصویر اولیه‌ای كه خودتان تعیین‌ كرده‌اید) قرار دهید دیگر خواب كاملا از سرتان پریده و آماده شروع روزتان خواهید بود. البته این تنها راه ساكت كردن آلارم این برنامه نیست و می‌توانید حالت‌های دیگری را هم انتخاب كنید. انجام یك محاسبه ساده، اسكن كردن یك باركد یا تكان دادن شدید گوشی همگی حالت‌های جایگزینی هستند كه می‌توانید انتخاب كنید و خواب صبح را برای خودتان سخت‌تر كنید. این برنامه كاربردی برای هردو پلتفرم iOS و اندروید به‌صورت رایگان قابل دانلود است، هرچند برای حذف تبلیغ‌ها و داشتن نسخه اصلی باید به‌ترتیب 1.99‌ و 2.45 دلار خرج كنید.

  • برای گیمرها

در ادامه برنامه‌های آلارم با محیط شاد و مفرح به اپلیكیشن باسابقه و معروف AlarmMon می‌رسیم كه یكی از قدیمی‌ترین برنامه‌های آلارم برای گوشی‌های هوشمند است. روش این بازی برای ایجاد هوشیاری در كاربر هم وادار كردن او به انجام یك بازی پس از بیدار شدن از خواب است. البته تنها یك بازی برای شما درنظر گرفته نشده و همین مینی‌گیم‌های بیداركننده آنقدر جالب و بامزه طراحی شده‌اند كه ممكن است به خاطر بازی كردن با آنها دیرتان شود! این اپلیكیشن دركنار بازی‌های جالب‌اش مجموعه بزرگی از صداهای زنگ مختلف و انواع استیكر‌ها را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. البته می‌توانید با خرید‌های درون‌برنامه‌ای محتوی بیشتر خریداری كرده‌ یا برای انجام بازی‌های برنامه كمك دریافت كنید. البته اگر قصد پرداخت پول ندارید هم مشكلی نخواهد بود: بخش اصلی ساعت زنگ‌دار این برنامه كاملا رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به پول ندارید. این برنامه هم برای iOS و هم برای اندروید عرضه شده و در هر دو نسخه باید برای حذف تبلیغات 1.99 دلار هزینه كنید.

  • برای سلفی‌بازها

بعضی‌ها عكس‌های سلفی را بیشتر از بقیه دوست دارند و البته تعداد این بعضی‌ها خیلی خیلی بیشتر از كسانی است كه اهل گرفتن اینگونه عكس‌ها نیستند. پیشنهاد ما به این دسته، اپلیكیشن Snap Me Up یا ساعت‌ زنگدار سلفی است كه شما را صبح با یك تمرین گرفتن عكس سلفی از خواب بیدار می‌كند. این اپلیكیشن تا زمانی كه دوربین را جلو صورت‌تان نیاورده و یك عكس سلفی از صورت آشفته بعد از خواب خود نگیرید به زنگ‌ زدن ادامه می‌دهد. البته نگران نباشید؛ چرا كه قرار نیست این تصاویر احتمالا ترسناك را كسی به غیر از خودتان ببیند و خبری از اشتراك‌گذاری خودكار آن در شبكه‌های اجتماعی نیست اما تصویر برای دسترسی خودتان در گوشی ذخیره می‌شود و می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. ایده اصلی این اپلیكیشن آن است كه برای گرفتن یك سلفی كه اپلیكیشن آن را معتبر بداند باید به اندازه كافی هوشیار باشید، پس تا زمانی كه آلارم را خاموش كنید به هوشیاری كافی رسیده‌اید. دركنار این قابلیت جالب، محیط اپلیكیشن هم به خوبی طراحی شده و از رابط كاربری روشن و رنگارنگی برخوردار است كه در كنار سادگی استفاده باعث هوشیاری شما هم می‌شود و حتی بخشی دارد كه در آن می‌توانید خواب‌های خود را یادداشت كنید تا رویاهایتان فراموش نشوند. این برنامه جالب تنها برای پلتفرم اندروید و به‌صورت رایگان عرضه شده و درصورتی كه بخواهید تبلیغ‌ها را از محیط آن حذف كنید باید 1.99 دلار بپردازید.

  • برای كسانی كه واقعا خواب سنگینی دارند

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه واقعا با سختی از خواب بیدار شده و از تخت‌خواب‌تان جدا می‌شوید، شاید بد نباشد برنامه Alarm Clock for Heavy Sleepers را امتحان كنید. مثل سایر اپلیكیشن‌هایی كه در این بخش معرفی می‌شوند، این برنامه هم از شما می‌خواهد برای ساكت كردن صدای گوش‌خراش آلارم یك چالش سریع، مثل حل كردن یك پازل ساده را انجام دهید. ازجمله سایر قابلیت‌های این اپلیكیشن امكان پخش صداهای مختلف (مثل پیش‌بینی وضعیت هوا یا موسیقی‌های دلخواه شما) و ثبت زمانی است كه صرف خفه كردن آلارم و بیرون آمدن از تخت‌خواب می‌كنید. اما نقطه قوت اصلی این اپلیكیشن، امكانات شخصی‌سازی گسترده آن است كه باعث تمایزش با رقبا می‌شود. می‌توانید برای هر آلارمی كه تنظیم می‌كنید موسیقی و شدت ‌صدای مخصوص تعیین كنید و حتی مشخص كنید كه آلارم‌ها تنها درصورتی كه در مكان جغرافیایی خاصی (مثل خانه خودتان) هستید فعال شوند. به این صورت دیگر وقتی در مسافرت یا مهمانی هستید نیازی نیست كه به فكر خاموش كردن آلارم‌های روزانه‌تان باشید و خودتان هم بی‌دلیل بیدار نخواهید شد. همچنین این برنامه فهرستی از تعطیلی‌ها را با برنامه تقویم هماهنگ می‌كند و به‌صورت خودكار تشخیص می‌دهد چه روزهایی احتمالا سركار نخواهید رفت. این برنامه تنها در اختیار كاربران اندروید قرار دارد و هرچند می‌توانید به‌صورت رایگان آن را دانلود كنید اما برای حذف تبلیغات از آن باید 1.99 دلار بپردازید.

  • روش دوم چرخه خواب خود را تغییر دهید

خواب تنها بسته شدن چشم‌ها نیست و بسته به ساعت و موقعیتی كه در آن می‌خوابید بدن شما چرخه‌های مختلفی را طی می‌كند. به همین دلیل هم بیدار شدن از بعضی خواب‌ها راحت‌تر از بقیه مواقع است. برنامه‌هایی كه در ادامه معرفی می‌شوند با تحلیل چرخه خواب شما سعی می‌كنند ریتم طبیعی بدن شما را به‌دست آورده و دقیقا در زمان مناسب بیدارتان كنند. در این دست برنامه‌ها به جای انتخاب یك زمان مشخص، می‌توانید بازه زمانی كه در آن باید بیدار شده و شروع به فعالیت كنید را مشخص كنید و اپلیكیشن به‌صورت خودكار و نسبت به چرخه خواب طبیعی شما زمان مناسب را انتخاب می‌كند. در ادامه برخی از این برنامه‌های هوشمند را به شما معرفی می‌كنیم.

  • برای خوابالوها

كسانی كه ترجیح می‌دهند به جای صداهای گوش‌خراش روزشان را با روش‌های آرامش‌بخش‌تری شروع كنند Sleep Cycle انتخاب مناسبی است. كافی است زمان خوابیدن گوشی را روی تشك خود بگذارید تا اپلیكیشن به كمك حسگرهای گوشی چرخه خواب شما را تحلیل كند. این اپلیكیشن تنها درصورتی شروع به پخش زنگ می‌كند كه شما در چرخه خواب خود به نقطه خواب سبك رسیده باشید و بتوانید به راحتی بیدار شوید. این اپلیكیشن به شما اجازه می‌دهد یك بازه نیم‌ساعته را به‌عنوان زمان مطلوب برای برخاستن از خواب تعیین كنید و بنا بر تشخیص خود و سبكی خواب شما در آن نیم ‌ساعت، زنگ را به صدا درخواهد آورد. درصورتی كه كمی هزینه كنید و نسخه پولی این برنامه را تهیه كنید می‌توانید كیفیت خواب خود را در چند روز اخیر، بسته به حركات و صداهایی كه در زمان خواب از خودتان در می‌آورید، مشاهده كنید. این برنامه برای هردو پلتفرم iOS و اندروید به‌صورت رایگان عرضه شده، هرچند اگر بخواهید از امتیازات ویژه نسخه ممتاز، مثل بررسی كیفیت خواب، هم استفاده كنید باید حق اشتراك سالانه 29.99 دلار دلار را بپردازید.

  • برای كسانی كه به سختی به خواب می‌روند

برنامه Good Morning Alarm Clock به كل روند خواب شما رسیدگی می‌كند و فقط برای بیدار شدن نیست. این برنامه با پخش صداهای آرام‌بخش شما را راهی سرزمین رویاها می‌كند و پس از گذشتن چرخه كامل خواب طبیعی شما (البته در یك بازه از پیش تعیین شده) اقدام به بیدار كردن شما می‌كند. درصورتی كه كمبود خواب داشته باشید و قصد جبران آن را هم كرده باشید، می‌توانید به كمك این اپلیكیشن ساعت خواب مناسب خودتان را پیدا كنید. همچنین درصورتی كه در طول زمان خواب‌تان گوشی را روی تشك بگذارید این اپلیكیشن قادر به پایش و تعیین كیفیت و مدت خواب شما هست. در نهایت برای بیدار شدن از خواب هم می‌توانید مثل یك ساعت زنگ‌دار هوشمند از آن استفاده كنید. درصورتی كه دوست ندارید گوشی شما از كیفیت خواب شما باخبر باشد، می‌توانید آن را كنار تخت‌خواب خود قرار دهید تا به‌صورت یك برنامه ساعت‌زنگ‌دار معمولی عمل كند. البته می‌توانید به میل خودتان صدای زنگ‌ها را تغییر دهید و مثلا آن را طوری تنظیم كنید كه به مرور و با گذشت زمان صدای آن بیشتر شود. همچنین در كنار قابلیت استفاده از مجموعه صداهای تعبیه شده در این اپلیكیشن، می‌توانید درصورت تمایل از آهنگ‌های خودتان هم به جای زنگ هشدار استفاده كنید. این برنامه برای هر دو پلتفرم iOS و اندروید عرضه شده، هرچند كاربران اپل برای ندیدن تبلیغات باید 3.99 دلار هزینه كنند و كاربران اندروید تنها 0.99 دلار!

  • برای ترفندبازها

اپلیكیشن Sleep Better هم تقریبا جا پای Sleep Cycle گذاشته و رویكرد مشابهی دارد. كافی است گوشی را روی تشك بگذارید تا اپلیكیشن با استفاده از حسگرهای گوشی تعیین كند كه دقیقا چه زمانی به خواب عمیق فرورفته‌اید و كی به اندازه كافی استراحت كرده‌اید. درست مانند برنامه قبلی، در این اپلیكیشن هم می‌توانید یك بازه زمانی برای بیدار شدن خود انتخاب كنید. سپس Sleep Better بسته به تشخیص خود در بهترین زمان از چرخه خواب شما یكی از 30صدای زنگ پیش‌بینی شده را به صدا در خواهد آورد. البته این تنها ویژگی این برنامه نیست؛ چرا كه علاوه‌بر آلارم هوشمند و تحلیل چرخه خواب شما، می‌توانید تأثیر فاكتورهایی مثل ورزش كردن یا مصرف قهوه و چای بر كیفیت خواب‌تان را هم مشاهده كنید. همچنین می‌توانید زمان و كیفیت خواب خود در دوره‌های طولانی را هم بررسی كنید. این برنامه برای هردو پلتفرم اندروید و iOS عرضه شده و استفاده از نسخه پایه آن هیچ هزینه‌ای ندارد، هرچند برای داشتن امكاناتی مثل بازه‌های زمانی طولانی‌تر برای بیداری، قابلیت‌های مختلف Snooze و قابلیت‌های دیگر آن را هم فعال كنید.

  • برای ورزشكارها

اپلیكیشن Sleep as Android در درجه اول برای پایش خواب كاربران طراحی شده ‌است؛ هرچند قابلیت‌های دیگری هم دارد كه به نوعی جمع‌بندی امكانات سایر اپلیكیشن‌های معرفی‌ شده محسوب می‌شود. برای مثال اگر گوشی‌تان را روی تشك قرار دهید، این اپلیكیشن می‌تواند كیفیت خواب شما را تحلیل كند. اما این برنامه همچنین می‌تواند از این تحلیل خواب برای تعیین زمان آلارمی كه شما را در بهترین زمان طبیعی از خواب بیدار می‌كند هم استفاده كند. همچنین می‌توانید آلارم‌هایی تنظیم كنید كه تنها پس از انجام كارهای به‌خصوص، مثل حل كردن محاسبات ساده ریاضی یا تكان دادن شدید گوشی، غیرفعال می‌شوند و شما را مجبور به بیدار شدن می‌كنند. علاوه‌بر تمام این قابلیت‌ها، این اپلیكیشن مجموعه جالبی از صدای زنگ‌های طبیعی و پشتیبانی از گجت‌های پوشیدنی و Google Fit را به شما عرضه می‌كند كه مجموعه‌ای بی‌نظیر و كامل را در اختیار كاربران اندروید می‌گذارد. این برنامه رایگان است، هرچند با پرداخت 3.99 دلار می‌توانید از شر تبلیغات مزاحم خلاص شده و البته چند قابلیت جدید از جمله صدای زنگ‌های جدید را هم به برنامه اضافه كنید.

  • برای مینیمالیست‌ها

واقعیت این است كه برنامه‌هایی از این دست برای بیدار كردن شما نیازی به این همه ادا و تشكیلات ندارند. پس طبیعی است كاربرانی هم باشند كه به‌دنبال نسخه‌ای ساده‌تر با طراحی زیبا و عملكرد مناسب باشند و این همان چیزی است كه Wake Alarm Clock به شما ارائه خواهد كرد. این برنامه تنها حاوی عملكردهای ضروری است، هرچند طراحی زیبا و اختصارگرای آن باعث می‌شود كه به چشم بیاید. امكان انتخاب هشت آلارم پشت هم، انتخاب صداهای مختلف ازجمله شلیك مسلسل برای آلارم، امكان استفاده از فایل‌های شخصی موسیقی، افزایش تدریجی صدای آلارم و خاموش كردن آن با تكان دادن گوشی، چرخاندن یا دست كشیدن روی آن ازجمله سایر قابلیت‌های آن هستند. این برنامه كاملا رایگان فقط برای كاربران اپل طراحی شده و نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای دسترسی كامل به آن وجود ندارد.

  • رویداد هفته: عرضه عمومی iPhone X

محصول پرسروصدای اپل بالاخره این هفته به بازارهای جهانی خواهد آمد و مشخص می‌كند كه برگ برنده اپل است یا آغاز پایان آن. فناوری‌های پیشرفته، مشكلات در تولید و قابلیت‌های جالب در كنار قیمت بالای این محصول باعث شده كه بازار حدس و گمان درباره عملكرد احتمالی و واكنش كاربران به آن داغ باشد. به‌خصوص فناوری تشخیص چهره این گوشی كه می‌تواند خیلی خوب یا خیلی بد از كار دربیاید. اما شكی نیست كه این محصول با استقبال خوبی روبه‌رو خواهد شد و به‌زودی شاهد حضور آن در ایران هم خواهیم بود و آن موقع بهتر می‌توانیم درباره چند و چون آن
نظر بدهیم.

  • محصول هفته: گوگل لپ‌تاپ می‌سازد

شركت گوگل در امتداد تلاش برای وارد شدن به جمع سازندگان سخت‌افزار از لپ‌تاپ جدید خود به نام Pixelbook رونمایی كرد كه دست‌كم از نظر ظاهری و كیفیت ساخت رقیبی سرسخت برای سری MacBook اپل و سایر سازندگان سطح‌بالا محسوب می‌شود. هرچند بزرگ‌ترین نقطه ضعف این محصول را می‌توان استفاده از سیستم‌عامل ChromeOS دانست كه آن را در رده محصولاتی قرار می‌دهد كه معمولا به‌خاطر قیمت پایین خریداری می‌شوند نه كیفیت ساخت بالا. البته باید دید این محصول در بازار چطور عمل خواهد كرد، اما بعید است غیراز طرفداران دوآتشه گوگل و دانش‌آموزان آمریكایی كسی اقبالی به این كروم‌بوك 1000دلاری نشان دهد.

  • نرم‌افزار هفته: XODO

این اپلیكیشن هم یكی دیگر از برنامه‌های ویرایش و نمایش PDF است كه برای كاربران ویندوز 10طراحی شده و قابلیت‌های جالبی ارائه می‌دهد. از ذخیره امضای دیجیتال و پر كردن فرم‌ها با یك اشاره گرفته تا امكان ویرایش و حاشیه‌نویسی روی این اسناد دست شما را برای هرگونه تغییری باز می‌گذارد. همچنین امكانات كارگروهی و دسترسی جمعی به اسناد كه در این نرم‌افزار تعبیه شده انجام كارهای گروهی بدون نیاز به حضور فیزیكی اعضا را ممكن می‌كند كه برای پژوهشگران و استادان دانشگاه بسیار كاربردی است.

  • همشهری 6 و 7
کد خبر 387901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha