شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد‌ اسنودن افشاگر آمریکایی در طراحی و ساخت اپلیکیشنی اندرویدی برای محافظت از دارایی‌های خبرنگاران و مدافعان حقوق‌بشر همکاری کرده‌است.

اسنودن

براساس گزارش BBC، اين اپليكيشن از حسگرهاي گوشي هوشمند،‌نظير دوربين گوشي، ميكروفون، ژيروسكوپ و شتاب‌سنج آن براي رديابي عوامل نفوذي كه تلاش به دسترسي دارايي‌ها و لوازم افراد را دارند استفاده مي‌كند.

اين اپليكيشن منبع باز است يعني كد آن قابل بررسي است و براي آن طراحي شده تا كاربر آن را روي گوشي دوم خود كه با بازرسي و جاسوسي از آن مشكلي ندارد نصب كند.

اين اپليكيشن با نام هيون (Haven) محصول همكاري پروژه گاردين و بنياد آزادي مطبوعات كه اسنودن يكي از اعضاي هيات مديره آن است ساخته شده‌است.

اين اپليكيشن مي‌تواند با استفاده از حسگرهايش به فرد خبر دهد كه در هنگام غيبتش در اتاق هتل يا خانه،‌آيا كسي وارد حريم خصوصي او شده و تلاشي براي دستبرد زدن جستجو در ميان وسايلش را داشته‌است يا نه. اپليكيشن به گوشيه اصلي كاربر پيام‌هاي هشدار رمزگذاري شده‌اي ارسال مي‌كند و به آنها امكان مي‌دهد اين نوع فعاليت‌ها را از طريق سرور‌هايي در شبكه تاريك رديابي كنند.

اطلاعات ارسالي توسط اپليكيشن توسط شركت‌هاي واسط قابل دسترس نيستند مگراينكه كاربر قابليت پيامك را در گوشي خود فعال كند و اين‌كار نيز زماني انجام مي‌شود كه كاربر به‌جز از مسير پيامك راه ديگري براي دريافت اطلاعات نداشته‌باشد. 

اسنودن پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي آمريكا از سال 2013 و پس از افشاگري درباره جاسوسي سازمان‌هاي آمريكايي از شهروندان در مسكو زندگي مي‌كند. همين سابقه باعث شده كه برخي از افراد نسبت به قابل اطمينان بودن اپليكيشن جديد ترديد داشته‌باشند. آزمايش اپليكيشن نشان داده كه به شدت نسبت به حركات محيطي حساس است و به سرعت پيام هشدار ارسال مي‌كند.

کد خبر 394044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha