همشهری آنلاین: مراسم جشن یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور با حضور مقامات انگلیس و سران رژیم صهیونیستی در لندن برگزار شد و ترزامی طی سخنانی به نقش کشورش در تأسیس اسرائیل افتخار کرد.

 جشن یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور با طعم شام انگلیسی

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روزگذشته به دعوت ترزا می نخست‌وزیر انگلیس برای شرکت در مراسم جشن یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور وارد لندن شد.

نتاياهو و ترزا مي روز پنجشنبه در دفتر نخست‌وزیری انگلیس با یکدیگر دیدار و در رابطه با گسترش روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو داشتند.

'ترزا می'  كه در ضیافت شامی در لندن میزبان سران رژیم صهیونیستی بود و در این مراسم سخنانی را در رابطه بااهمیت بیانیه بالفور مطرح کرد.

بر اساس گزارش تارنمای دفتر نخست‌وزیری انگلیس، وی در سخنان خود اظهار کرد که بیانیه بالفور ' راه را برای ایجاد سرزمین یهودی باز کرد'.

وی به ویژگی‌های این سند انگلیسی پرداخت و گفت: این نامه تنها از 67 واژه تشکیل‌شده که چنین اختصاری در نامه‌های وزارت امورخارجه انگلیس سابقه ندارد.

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد: بیایید برگردیم به سال‌های 1917، زمانی که قدرت‌های امپریالیستی با یکدیگر رقابت می‌کردند و انگلیس درگیر جنگ جهانی اول بود. در چنین شرایطی ایجاد سرزمینی برای یهودیان برای بسیاری یک رؤیا به نظر می‌رسید. اما لرد بالفور (وزیر خارجه وقت انگلیس) از بصیرت برخوردار بود تا این بیانیه معنادار را، برای استقرار یهودیان در یک سرزمین امن، صادر کند.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از این نامه در رابطه با حمایت از حقوق سایر اقلیت‌های ساکن فلسطین یاد آور شد که هنوز حساسیت‌های این نامه برای دولت انگلیس مطرح است.

وی گفت از این منظر، که انگلیس حاضر به عذرخواهی برای صدور این بیانیه نیست.

ترزا می تصریح کرد که انگلیس به نقش خود در تأسیس رژیم صهیونیستی و رابطه با این دولت افتخار می‌کند.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین تأکید کرد که کشورش به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی پایبند است و از حق این دولت برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

وی در همین حال پروژه وزیر امور خارجه وقت انگلیس را در صدور بیانیه بالفور، ناتمام توصیف کرد و اظهار کرد که بایستی میان فلسطین و اسرائیل همزیستی مسالمت‌آمیز برقرار شود.

'ترزا می' بر لزوم راه‌ حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل تأکید کرد و گفت که بر این اساس دولت امن اسرائیل در کنار دولت مستقل و معتبر فلسطین محقق خواهد شد.

نخست‌وزیر انگلیس، چنین راه‌حلی را نیازمند سازش از سوی دو طرف برشمرد و بر لزوم پایان دادن به شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن و تحریک فلسطینیان تأکید کرد.

ترزا می در پایان اظهاراتش افزود: همان‌طور که روبه‌جلو نگاه می‌کنیم بیایید باهم دستاوردی را که در پی ایجاد دولت اسرائیل به دست آوردیم را جشن بگیریم - به گفته بالفور - 'سرزمینی برای مردم یهود'.

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال 1917 توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

کد خبر 387146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha