جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

محمدامین خرمی: مایکل فالون، یکی از کهنه‌کارترین سیاستمداران انگلیسی، دولت ترزا می ‌را ترک کرد تا خانم نخست‌وزیر بیش از پیش در بحران سیاسی فرو برود.

انگلیس

وزير دفاع انگليس هفته گذشته ناگهان خود را در ميان گردابي ديد كه خيلي زود او را بلعيد. مايكل فالون 65ساله، يك روز پس از آنكه يك روزنامه‌نگار زن فاش كرد كه حدود 15سال پيش مورد آزار جنسي فالون قرار گرفته، مجبور به عذرخواهي و سپس استعفا شد. او طي نامه‌اي كه روز چهارشنبه براي خانم مي ‌فرستاد اعتراف كرد كه رفتارش غيراخلاقي بوده است.

استعفاي وزير دفاع انگليس شوك بزرگي براي مردم اين كشور بود. هرچند فشارها براي كناره‌گيري او از اين پست افزايش يافته بود اما كمتر كسي تصور مي‌كرد چهره باسابقه حزب محافظه‌كار، به اين سرعت پستش را واگذار كند. ديروز اما روزنامه‌هاي انگليس ماجراي ديگري را در اين رابطه فاش كردند. طبق گزارش روزنامه‌هاي «سان» و «ديلي‌ميل» چاپ لندن، استعفاي فالون پس از آن صورت گرفت كه خانم آندريا ليدسوم، رئيس مجلس عوام انگليس، هم از او به خانم نخست‌وزير شكايت كرد.

خانم ليدسوم 54ساله گفته كه مايكل فالون حدود 6سال پيش طي مكالمه‌اي با او از جملات آزاردهنده جنسي استفاده كرده است. فالون و ليدسوم كه هر دو اعضاي يك حزب هستند، آن زمان در مجلس عوام با هم همكار بوده‌اند. فالون اين موضوع را رد كرده اما رسانه‌هاي انگليس معتقدند اين ماجرا باعث شده تا ترزا مي ‌در پذيرش استعفاي وزير دفاع مصمم شود. مايكل فالون در فضاي سياسي انگليس هميشه از چهره‌هاي مطرح و سرشناس بوده است.

او متحد نزديك ترزا مي ‌به شمار مي‌رود و در ميان اعضاي كابينه، جزو باتجريه‌ترين‌هاست. طي ماه‌هاي اخير حتي از او به‌عنوان گزينه مناسب براي جانشيني خانم مي ‌به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌كار و نخست‌وزير انگليس يادشده است. رسوايي اخلاقي پيش آمده براي فالون و جدايي او از كابينه، ضربه بزرگي به دولت ترزا مي‌ وارد آورده است.

  • سياستمداران انگليسي و رسوايي‌هاي اخلاقي

بسياري از تحليلگران بر اين اعتقادند كه كناره‌گيري وزير دفاع انگليس، پايان ماجرا نيست. تصميم فالون براي استعفا و پذيرش آن از سوي نخست‌وزير، رويه‌اي را ايجاد خواهد كرد كه بعد از اين، احتمالا بايد در موارد مشابه ديگر هم دنبال شود. چهره‌هاي مطرح ديگري هم در دولت و پارلمان اين كشور هستند كه طي هفته‌هاي اخير مورد اتهام واقع شده‌اند.

ماجراي افشاي اقدامات غيراخلاقي شخصيت‌هاي سرشناس، از حدود يك‌ماه پيش و با انتشار نام هاروي واينستين، تهيه‌كننده شناخته شده هاليوود آغاز شد. زنان مختلف شامل بازيگران، خواننده‌ها و برخي كاركنان شركت واينستين يكي پس از ديگري اعلام كردند كه از سوي او مورد آزار و اذيت و حتي تجاوز قرار گرفته‌اند.

برخي از اين اتفاق‌ها مربوط به 5دهه قبل است اما حالا فاش شده است. پس از افشاي اقدامات غيراخلاقي واينستين بود كه زنان بسياري در آمريكا و كشورهاي مختلف اروپا سكوت‌شان را شكستند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها يا در شبكه‌هاي اجتماعي، آزار و اذيت جنسي چهره‌هاي معروف و سياستمداران را افشا كردند.

در انگليس، غيراز ماجراي مايكل فالون، موضوع رسوايي‌هاي اخلاقي به يك قدمي ترزا مي‌هم رسيده است. داميان گرين، معاون نخست‌وزير هم متهم به آزار جنسي يك خبرنگار زن شده است. گرين كه از دوستان نزديك خانم مي‌است، اين اتهام را رد كرده اما ترزا مي‌تحت فشار رسانه‌ها و مخالفان، مجبور به آغاز تحقيقات در اين زمينه شده است. نام استفن كرب، از نمايندگان حزب محافظه‌كار در مجلس و وزير پيشين كار انگليس هم در روزهاي اخير بارها بر سر زبان افتاده است.

او پذيرفته كه با يك دختر كارآموز، رفتار غيراخلاقي جنسي داشته است. بسياري اكنون خواهان استعفاي كرب هستند. با استعفاي فالون، تقاضاها براي بركناري مارك گارنير، وزير تجارت بين‌الملل انگليس هم افزايش پيدا كرده است. او هم متهم است كه 7سال پيش با يكي از كاركنانش رفتار نامناسب جنسي داشته است.

غير از اين افراد، در روزهاي اخير ليست بلندبالايي از نمايندگان محافظه‌كار مجلس در رسانه‌هاي انگليسي منتشر شده كه شامل نام 40نفر است. اين افراد هم به شكل‌هاي مختلف در رسوايي‌هاي اخلاقي درگير هستند. اگرچه برخي از آنها اثبات كرده‌اند كه چنين ادعاهايي دروغ بوده اما اتهامات برخي ديگر همچنان جدي است.

  • وضعيت بحراني خانم نخست‌وزير

بحران رسوايي اخلاقي اعضاي كابينه ترزا مي ‌و چهره‌هاي مطرح حزب او در حالي مطرح مي‌شود كه دولت انگليس با بحران‌هاي متعددي دست به گريبان است. روزي نيست كه خانم مي‌به‌خاطر اكثريت شكننده‌اي كه در پارلمان دارد، درگير تنش با نمايندگان نباشد. او حدود 7‌ماه پيش به اميد اينكه تعدادي از كرسي‌هاي پارلماني رقيب يعني حزب كارگر را از چنگش در آورد، ناگهان خبر از برگزاري انتخابات زودهنگام داد اما نتيجه انتخابات به‌گونه‌اي ديگر رقم خورد.

ترزا مي‌در انتخاباتي كه حدود 50روز بعد برگزار شد، نه‌تنها نتوانست كرسي‌هاي بيشتري را از آن خود كند بلكه 12كرسي را هم از دست داد. بنابراين او مجبور شد با يك حزب كوچك‌ در ايرلند شمالي ائتلاف كند. از آن زمان تاكنون تصويب خواسته‌هاي دولت انگليس در پارلمان با مشكلات جدي روبه‌رو بوده است.

به اين وضعيت، حضور عده‌اي «شورشي» در ميان نمايندگان حزب محافظه‌كار را هم بايد اضافه كرد كه از رهبر خود تبعيت نمي‌كنند و در برخي موارد حتي عليه او رأي داده‌اند. اين شرايط با عدم‌پيشرفت در مذاكرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا موسوم به برگزيت هم همراه شده است. دو طرف مذاكرات بر سر چگونگي خروج انگليس، بدهي‌هاي انگليسي‌ها به اتحاديه اروپا و سرنوشت توافق‌هاي تجاري و گمركي اختلاف‌هاي جدي دارند.

چنين وضعيت آشفته‌اي صداي مخالفان ترزا مي‌ را هم بلند كرده است. جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر، حدود يك‌ماه پيش در كنفرانس سالانه حزب، تعارفات معمول را كنار گذاشت و خطاب به خانم مي‌گفت: «يا خودتان را جمع كنيد؛ يا قدرت را ترك كنيد. وضعيت كنوني نشان مي‌دهد كه حزب محافظه‌كار، قدرت اداره امور را ندارد.

ما در حزب كارگر اما آماده آماده‌ايم.» استعفاي وزير دفاع دولت انگليس اكنون روندي را آغاز كرده كه مي‌تواند گريبانگير ديگر اعضاي كابينه هم شود. در چنين شرايطي و در سايه موقعيت ضعيف دولت ترزا مي، فرو رفتن او و كابينه‌اش‌ در گرداب بحران كنوني دور از ذهن نيست.

  • عملكرد مايكل فالون در وزارت دفاع

مايكل فالون هميشه در رسانه‌هاي انگليس چهره‌اي محبوب بوده است. او 3سال پيش كه به‌عنوان جانشين فيليپ هاموند هدايت وزارت دفاع را در دست گرفت، خيلي زود توانست ارتباط خوبي با رسانه‌ها برقرار كند. معروف است كه مي‌گويند فالون همانقدر كه براي سياست‌ زمان صرف مي‌كند، براي تصويري كه از او در رسانه‌ها منعكس مي‌شود هم وقت مي‌گذارد. او هميشه سابقه‌اش در وزارت دفاع را ستوده است.

فالون بارها گفته كه توانسته بودجه ارتش را افزايش دهد، موقعيت انگليس را در ناتو تقويت و روابط نظامي كشورش با آمريكا را ترميم كند. در مورد عملكرد او اما انتقادهاي جدي مطرح است. بودجه كلاني كه براي بازسازي قدرت هسته‌اي انگليس موسوم به طرح تريدنت صرف شده باعث انتقادهاي بسياري از فالون شده است. او به نفع اين طرح، بودجه بخش‌هاي ديگر ارتش را كاهش داده است.

غيراز اين، فالون به‌خاطر حمايت از عربستان در جنگ يمن مورد انتقادهاي گسترده قرار گرفته است. نه‌تنها مردم و گروه‌هاي حقوق بشري بلكه سياستمداران انگليسي هم با اين رويكرد فالون مخالف بوده‌اند. در دوره حضور فالون در وزارت دفاع، با وجود كشتار مردم يمن از سوي سعودي‌ها، او همچنان موشك‌هاي مورد نياز عربستان را تأمين كرد.

کد خبر 387157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha