چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پارلمان ترکیه در گزارشی درباره تسلیحات اتمی سراسر جهان اعلام کرد، آمریکا ۱۵۰ سلاح هسته‌ای در پنج کشور عضو ناتو از جمله ترکیه دارد.

در این گزارش تهیه شده توسط پارلمان ترکیه با عنوان "داده‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای" آمده است که تا ژوئیه سال جاری میلادی نزدیک به ۱۵ هزار سلاح هسته‌ای در ۱۰۷ سایت در ۱۴ کشور سراسر جهان وجود داشته است.

این گزارش افزود: نزدیک به ۹ هزار و ۴۰۰ سلاح هسته‌ای در زرادخانه‌ها برای استفاده نظامی وجود دارد و باقی آنها بلااستفاده هستند و باید منهدم شوند. حدود چهار هزار و ۱۵۰ سلاح هسته‌ای در این زرادخانه‌ها آماده‌اند تا هر لحظه استفاده شوند در حالی که هزار و ۸۰۰ سلاح هسته‌ای در وضعیت "هشدار ویژه" قرار دارند؛ يعني این سلاح‌های هسته‌ای می‌توانند در یک مدت زمان کوتاه برای استفاده آماده شوند.

براساس این گزارش ۹۳ درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان متعلق به روسیه و آمریکا هستند. سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در پنج کشور عضو ناتو که خودشان سلاح هسته‌ای ندارند، قرار دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از ملیت، نزدیک به ۱۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکا در شش پایگاه هوایی در بلژیک، آلمان،‌ ایتالیا، هلند و ترکیه قرار دارد که عضو کشورهای ناتو هستند اما خودشان سلاح هسته‌ای ندارند.

در جریان جنگ سرد آمریکا به عنوان بخشی از برنامه تشریک تسلیحات اتمی ناتو سلاح‌های اتمی خود را در کشورهای عضو ناتو از جمله ترکیه مستقر کرد. برخی از این تسلیحات اتمی مستقر شده در دهه ۱۹۶۰ همچنان در ترکیه قرار دارند.

آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس کشورهای مسلح به تسلیحات اتمی عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی هستند در حالی که هند، پاکستان و اسرائیل با وجود آن‌که سلاح‌های هسته‌ای دارند اما به عضویت این معاهده درنیامده‌اند.

براساس داده‌های منتشر شده در گزارش پارلمان ترکیه، روسیه ۷۰۰۰، آمریکا ۶۸۰۰، فرانسه ۳۰۰، چین ۲۶۰، انگلیس ۲۱۵، پاکستان ۱۳۰، هند ۱۲۰، اسرائیل ۸۰ و کره شمالی ۱۰ سلاح هسته‌ای دارند.

در بین این تسلیحات اتمی، بمب‌های مدل B۶۱ همچنان در پایگاه هوایی اینجرلیک در استان آدانا قرار دارند.

براساس گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکا تعداد بمب‌های B۶۱ در ترکیه حدود ۵۰ مورد برآورد شده است.

کد خبر 386983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha