مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

حامد فوقانی: «جلوی رستوران، درختان را عین سیخ کباب کرده‌اند»؛ این تعبیر یکی از شهروندان به‌خاطر بلایی است که طی چند روز اخیر بر سر تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر آمده. اشاره او به درختان حوالی خیابان پسیان و کوچه قرنی است.

در اين ميان، به گفته تعدادي از شهروندان ساكن در محله محموديه گويا اين اقدام از سوي يك‌نمايندگي فروش خودرو صورت گرفته كه در همسايگي رستوراني مشهور قرار دارد. اينطور كه م. ع گفت اين نمايندگي براي بهتر ديده شدن تابلو و نماي فروشگاه خود، به‌صورت ضرب‌الاجلي شاخه‌هاي بيش از 20درخت چنار را بريده و حتي تنه برخي درختان را از نيمه قطع كرده است.

وي البته عنوان كرد كه رستوران قديمي هيچگاه آسيبي به درخت‌ها نرسانده و مغازه‌هاي ديگر كمتر دست به قطع شاخ و برگ چنارها مي‌كنند. خبرنگار همشهري براي صحت و سقم اين ادعا، از محل بازديدي انجام داد كه جز تأسف و درستي مطلب ادا شده نمي‌توان چيز ديگري گفت.

شهروند ديگري كه مشغول قدم زدن در خيابان وليعصر بود نيز در همين ارتباط گفت: «من هر روز از سمت خيابان مقدس اردبيلي تا پارك وي را پياده مي‌روم. واقعا از اقدامي كه برخي انجام مي‌دهند و هيچ‌كسي جلوي آنها را نمي‌گيرد، متعجم. صبح چند روز پيش بود كه ديدم يكباره تمام شاخ و برگ چنارهاي نازنين را قلع و قمع و حتي تعدادي از آنها را قطع كرده‌اند. به 137و 1888زنگ زدم اما گويا آنها هم نتوانستند كاري بكنند. البته درختي كه قطع شده را ديگر نمي‌توان زنده و درستش كرد.»

بهروز هم كه جلوي مسجد رسول‌الله ايستاده و اهل قم است در اين خصوص به همشهري گفت: «من از سال‌ها قبل هر چند وقت يك‌بار به‌خاطر كارم به تهران مي‌آيم و هميشه سري به تجريش مي‌زنم. در اين ميان وقتي گذرم به خيابان وليعصر مي‌افتد كاملا تغييرات درختان اين خيابان قديمي را متوجه مي‌شوم. هربار تعدادشان انگار كمتر شده و تعداد خشك‌شده آنها بيشتر. وليعصر و چنارهايش يكي از نمادهاي معروف تهران هستند نمي‌دانم چرا بعضي‌ها به‌خاطر خودخواهي اينطور آنها را به سادگي از بين مي‌برند.»

به هر حال هر از گاهي چنارهاي وليعصر قرباني مقاصد اقتصادي عده‌اي مي‌شوند. برخي با گودبرداري‌هاي عميق براي ساخت بناهاي بلند، تيشه به ريشه آنها مي‌زنند، برخي ديگر هم مانند نمونه اخير، از بالا زندگي را از آنها مي‌گيرند. بماند كه آبرساني به چنارهاي وليعصر هم روزبه‌روز سخت مي‌شود. برخي هم مثل شهروندي كه با روزنامه تماس گرفت، اعلام مي‌كنند آب جوي وليعصر گاهي مسموم مي‌شود؛ آنطور كه مالك ساختماني چندي پيش گازوييل داخل منبع بنا را كم‌كم به درون جوي تخليه كرد. به همين دليل به‌نظر مي‌رسد تا چنارهاي قديمي وليعصر سرپا هستند بايد راهكاري براي جلوگيري از اقداماتي كه حق را از درختان مي‌گيرند، انديشيده شود.

کد خبر 386688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha