مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

حامد فوقانی: با اینکه مهلت قضایی تعدادی از بناهای تجاری ناایمن خیابان جمهوری به پایان رسیده اما همچنان برخی مالکان و مغازه‌داران پاساژهای پرخطر این خیابان، بی‌توجه به هشدارها مشغول کار خود هستند.

گويا آنها زنگ خطر فاجعه پلاسكو را از ياد برده و چشمان خود را به روي حكم‌هاي دادستاني تهران بسته‌اند و تنها مي‌گويند: «بازار كساد است؛ مگر چقدر درآمد داريم كه بخواهيم كلي خرج ايمن‌سازي كنيم؟» با وجود اين، 10بناي تجاري جمهوري مانند آزاد، كمپاني، نوشين، علميه و خانقاه روزگار خطرناكي را سپري مي‌كنند.

  • زير وعده خود زدند

بناهاي تجاري بسيار پرخطر در حوالي خيابان جمهوري 13ساختمان هستند. اين بناها پس از حادثه آتش‌سوزي پلاسكو در كارگروه‌هاي مشترك ميان شهرداري‌، سازمان آتش‌نشاني، سازمان مديريت بحران، اعضا و كارشناسان كميته عمران شوراي شهر و نمايندگان از وزارت كار به‌عنوان بناهاي پرخطر معرفي شدند تا سرانجام دادستاني به پشتوانه مدارك و مستندات محكم براي آنها حكم پلمب صادر كند.

حكم به مرور به‌دست مالكان و اعضاي هيأت مديره رسيد و در اين ميان برخي كار ايمن‌سازي را به سرعت آغاز كردند. برخي ديگر هم وعده دادند كه حداقل‌ كارها را انجام مي‌دهند اما بازهم از همان حداقل‌ها سرباز زدند. مثل ساختمان نوشين واقع در كوچه نوشين چهارراه مخبرالدوله. ظاهر اين بناي 4طبقه كه پر است از كارگاه‌هاي كفش‌دوزي، گوياي همه‌‌چيز است؛ كارتن‌ها و اجناس تلنبار شده روي هم، قوطي‌هاي چسب كه هر آن امكان دارد آتش بگيرند و حادثه بسازند، سدمعبر در راهروها و البته سيم‌كشي‌هايي كه بعضا فرسوده و سياه شده‌اند.

اين در حالي است كه رئيس هيأت مديره پاساژ دقيقا يك‌ماه پيش در بازديد ميداني خبرنگار همشهري وعده داده بود، هركاري كه براي ايمن‌سازي از عهده‌شان برآيد را آغاز مي‌كنند. وي حتي خودش به حكم دادستاني و شهرداري براي رفع سدمعبر اشاره كرده و گفته بود كه حتما به‌زودي به جز دستگاه‌هاي خشك‌كن همه اجناس را به داخل مغازه‌ها انتقال خواهند داد.

حال اما شواهد نشان مي‌دهد كه آنها حتي از رفع سدمعبر كه هيچ هزينه‌اي ندارد هم دريغ كرده‌اند. پاساژ علميه در نزديكي ميدان بهارستان هم نمونه‌اي از ناايمن‌هاست كه در نوع خودش يكي از قديمي‌ترين‌ها به‌حساب مي‌آيد. از هر لحاظ كه حساب شود مثل سازه، سيم‌كشي، نداشتن سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق و... اين بنا بسيار خطرناك است. پاساژ اروپا نيز كه چندي پيش پلمب شده بود، حال و روز خوشي ندارد اما مقتدايي، رئيس هيأت مديره در گفت‌وگو با همشهري گلايه‌هايي را از عدم‌همكاري برخي شاغلان عنوان كرد.

به گفته وي دادستاني و شهرداري مهلت دوباره‌اي به آنها داده‌اند ولي در راه ايمن‌سازي نياز به همكاري بيشتري دارند. وي با بيان اينكه بهتر است ساخت، تخريب و نوسازي شود، افزود: «به ما اعلام كرده‌اند كه وسايل ايمني را از چه‌كسي بخريم كه او نيز تجهيزات را با قيمت خيلي بالاتري مي‌خواهد بفروشد. البته قبول دارم كه تغيير كاربري‌هايي مثل تبديل سرويس بهداشتي به كارگاه يا نصب سازه‌اي غيراستاندارد روي پشت‌بام هم درست نبوده اما هيچگاه مسئولان مربوطه هم با ما همكاري نكرده‌اند كه قبل از تكميل يك‌بناي خطرناك جلوي تخلف را بگيريم.»

3بناي ايمن‌شده چه كرده‌اند؟

همانطور كه گفته شد از ميان 13بناي اخطاري خيابان جمهوري، تنها 3بنا به‌طور جدي عمليات ايمن‌سازي را دنبال مي‌كنند؛ پاساژ‌هاي آلومينيوم، كويتي‌ها و حكيم‌اسلامي. بخشي از اقدامات انجام شده در اين ساختمان‌ها عبارتند از:

  • ساختمان آلومينيوم

تعويض 5آسانسور قديمي.
احداث پست آتش‌نشاني با 3مامور كه به‌صورت 24ساعته فعال هستند.
تقويت سازه‌اي ساختمان و نصب پوشش‌هاي ضدحريق در سقف‌ها.
نصب سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق.
بيمه كل ساختمان و بيمه ريزش همسايه‌هاي كناري درصورت رخداد حادثه.
گفتني است در اين ساختمان قرار است كار تعويض نما با جنس ضدحريق از 20آذر آغاز شود. همچنين طي هفته جاري 3جلسه كلاس آموزش اجباري براي كسبه و شاغلان در زمينه ايمني برگزار مي‌شود.

  • ساختمان كويتي‌ها

بازسازي و احياي باكس‌هاي آتش‌نشاني به همراه نصب مخزن آب.
احداث يك‌سازه سبك به جاي سقف ايرانيتي كه در آتش‌سوزي پلاسكو بسيار آسيب ديده بود.
عايق‌سازي ديواره شرقي ساختمان كه با گود پلاسكو همجوار است.
نصب سيستم‌ مانيتورينگ اعلام حريق.
گفتني است عمليات تغيير نماي ساختمان كويتي‌ها به‌زودي آغاز مي‌شود.

  • ساختمان حكيم‌اسلامي

بهسازي سقف ساختمان.
تعميرات 90درصدي سيستم‌هاي آتش‌نشاني ازجمله باكس‌هاي مربوطه.
تعويض 90درصدي كابل‌هاي برق
گفتني است نصب سيستم اعلام حريق نيز در دستور اين بنا قرار دارد و به‌زودي كارهاي ايمن‌سازي به پايان مي‌رسد.

کد خبر 386398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha