مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

مجید فراهانی: احیای فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به شوراهای شهر و روستا که قریب به ۲۰ سال معطل و مغفول مانده بود در اداره شهرها سنت و مسیر جدیدی را گشود.

اين احيا آغاز بستر و مسيري بود كه در آن مديريت هدفمند و فرايندي در حوزه مديريت شهري اهميت ويژه يافت؛ عرصه‌اي كه به سبب پيچيدگي‌ها و ايجاد نيازهاي جديد، ديگر با روش‌ها و متدهاي سنتي و كهنه قابل هدايت و مديريت نبوده و نيست. اين توجه و مسير جديد در مسائلي همچون امنيت رواني، ايجاد فضاي پر نشاط و با طراوت، تسهيل زندگي شهري، پاكيزگي و پالايش شهرها از آلودگي و همچنين در افزايش نقش شهروندان در مديريت شهري جلوه پيدا مي‌كند.

تهران امروز با مشكلاتي از قبيل كسري و نبود منابع مالي و تورم نامتعارف و ساختار بوروكراسي حاكم مواجه است كه به تناسب آن از چالاكي اداره شهر كاسته و خدمات‌رساني به شهروندان را با موانعي مواجه ساخته است. نابرابري در برخورداري از امكانات شهري كه عدالت شهري را نحيف و مديريت شهروندمدار را با چالش روبه‌رو مي‌كند نيز مشكلات محوري است كه در فرايند مديريت جامعه محور لاجرم بايد فكري به حال آن كرد. در اين حوزه براي بهبود شرايط رسانه‌ها و مراكز آموزشي و علمي در كنار ارتباط مستمر و مداوم مديران شهري و پرهيز از دعواهاي سياسي با مردم نقش مهمي دارند كه فرهنگسازي براي حاكم شدن اين ديدگاه را فراهم مي‌كند.

حكمراني خوب به منزله استفاده بهينه از منابع در جهت توسعه اقتصادي و اجتماعي در سال‌هاي اخير همواره مورد توجه پژوهشگران و محافل علمي قرار گرفته است. در اين حوزه نه‌تنها شهرداري كه عرصه مدني، بخش خصوصي و شهروندان هم در تعامل و همكاري با نهاد اجرايي نقشي مهم را ايفا مي‌كنند.

در جهان امروز با گسترش شهرنشيني و در هم تنيدگي مناسبات و ارتباطات فردي يا نهادي صنفي، پيدايش نيازها و مطالبات جديد و همچنين رشد آگاهي‌هاي اجتماعي و سياسي ضرورت حركت و اقدام در جهت تحقق حداكثري اين نگاه بيش از پيش احساس مي‌شود كه مي‌تواند 2 چالش عمده امروز يعني نابرابري شهري و كارآمد‌سازي‌ سازوكارهاي اداره شهر را در سايه مديريت مشاركت محور برطرف كند و با تقويت سرمايه اجتماعي كه شاخص مهمي براي توسعه پايدار است به تسهيل سياست‌هاي توسعه‌اي شهر كمك شاياني داشته باشد.

وفاق‌گرايي، شفافيت و پاسخگويي و همچنين كارايي و اثربخشي نيز در اين حوزه كاركرد مهمي دارد و تقويت دولت شهرها، مشاركت شهروندان در اداره شهر، بهره‌گرفتن از روش‌ها و متدهاي فرايندي و پروسه‌اي مشاركت محور از مهم‌ترين عوامل و زمينه‌هاي گسترش هر چه بيشتر اين ايده و رويكرد مديريتي است كه مي‌توان ساختار و مهندسي بودجه مناطق تهران را تغيير داد و براساس عدالت آن را باز تنظيم كرد. ترافيك و آلودگي هوا و مبارزه با فساد سازمان يافته هم در اين الگو قابل رفع است. فراموش نكنيم كه انضباط مالي، برنامه محوري امروز كه نگاه و انديشه اصلاح‌طلبانه بر شهرداري و شوراي شهر حاكم است بهترين فرصت براي رونق بخشيدن به اين سبك و شيوه مديريتي است كه در سايه آن زندگي آرام‌تر، شادتر و راحت‌تري در حوزه شهري براي ساكنين شهر به ارمغان بياوريم.

کد خبر 386959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha