مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

تعدادی از فعالان اجتماعی و مدیران شهری دور هم گردآمدند تا از یکسو به بررسی چالش‌های مربوط به بساط‌گستران بپردازند و از سوی دیگر راهکارهای ساماندهی دستفروشان را از منظرهای مختلف ارائه کنند.

اين هم‌انديشي با پيشنهاد تشكيل كارگروه مشتركي متشكل از نمايندگان دستگاه‌هاي مسئول همراه شد و البته حاضران قرار گذاشتند تا چنين نشست‌هاي هم‌انديشي ادامه پيدا كند.به گزارش همشهري، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران در ابتداي نشست مذكور گفت:

«در موضوع دستفروشي دچار يك ‌دوگانگي شده‌ايم چرا كه از يك‌طرف مي‌دانيم كه فضاي شهر متعلق به همه شهروندان است و از طرف ديگر دستفروشان نيز از بين خود شهروندان هستند.» الهام فخاري با بيان اينكه دستفروشي به‌خودي خود به مفهوم آسيب نيست، افزود:

«به دستفروشي مي‌توان به‌عنوان يك‌فرصت نگاه كرد و آن وقت با ارائه ايده‌هاي نو و البته با برقراري عدالت در شهر، مي‌توان دستفروشان در شهر را مدنظر قرار داد.» وي همچنين خواستار شناسنامه‌دار شدن دستفروشان از لحاظ شغل و كالايي كه عرضه مي‌كنند، شد و گفت كه مي‌توان براي آنها حداقل‌ترين ماليات را درنظر گرفت.

در ادامه جلسه مراد ثقفي، مدير انجمن «ديدبان مدني يك‌شهر» و پژوهشگر اجتماعي نيز آماري درخصوص تعداد دستفروشان در شهرهاي بزرگ دنيا ارائه داد و سپس مدعي شد كه تنها راه‌حل ساماندهي دستفروشان در پايتخت و كلانشهرهاي كشور، به رسميت شناختن شغل دستفروشي است. به گفته وي، اصلي‌ترين دليل آسيب‌زا شدن دستفروشي در كشور ما به نگاه نادرست به پديده دستفروشي، ارزيابي نادرست و غلبه برخورد خشن بر برخورد راه‌حل‌محور برمي‌گردد.

ثقفي ادامه: «البته به غير از شهرداري تهران هيچ‌يك از نهادهاي مسئول، وظيفه خود را در اين رابطه نپذيرفته‌اند.» همچنين مجيد فراهاني، عضو شوراي شهر تهران در اين نشست پيشنهاد داد كه بخشي از فضاهاي زيرزميني خالي مناسب‌سازي شده و در اختيار دستفروشان قرار گيرد. به گفته وي، در ضمن مي‌توان 200-100نقطه را براي دستفروشي شناسايي كرد تا دستفروشان در آنجاها بتوانند كالاهاي خود را در ساعات پاياني شب و حدودا تا 3نيمه شب عرضه كنند. فراهاني اعتقاد دارد كه اينگونه تهران در شب‌ها سرزنده‌تر مي‌شود و همچنين ترافيك به طرز قابل توجهي كاهش مي‌يابد. گفتني است آماري كه ثقفي بيان كرد، به شرح زير است:

  • در مركز شهر پاريس با جمعيت 2ميليون و 200هزار نفري طي هر هفته 97روزبازار تشكيل مي‌شود. در كل كشور فرانسه نيز 600بنگاه اقتصادي از نوع خرده‌فروشي وجود دارد كه به‌طور متوسط هركدام 2.2نفر را استخدام كرده‌اند؛ يعني باعث اشتغال 1ميليون و 300هزار نفر شده‌اند.
  • در نيويورك 2800مجوز دائمي دستفروشي مواد غذايي ارائه شده و به همين ميزان نيز مجوز فصلي در سال داده مي‌شود.
  • در لندن سالانه 50 بساط‌گستر نمونه انتخاب مي‌شود.
  • در سال2014 در هند قانون ملي حمايت از دستفروشان به‌خاطر نقش مثبت آنها در رونق كسب و كار به تصويب رسيده است.

 

کد خبر 386937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha