همشهری‌آنلاین: تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن گفت، کشورش خواهان برنامه‌ای مشترک به همراه آمریکا، هند و استرالیا برای گسترش تجارت آزاد و همکاری‌های دفاعی و امنیتی است که به نوعی یک استراتژی برای مقابله با توسعه‌طلی چین می‌تواند محسوب شود.

تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن در مصاحبه با یک نشریه این کشور گفت: توکیو خواهان آن است که در جریان سفر آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن طرح‌های جدیدی را مطرح کند.

اين اقدام نوعي مقابله با طرح "يك كمربند يك جاده" چين است.

یک کمربند یک جاده، طرحی بلندپروازنه از جانب دولت چین در زمینه اقتصادی است. این طرح یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان وتوسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است.

کونو اظهار داشت: توکیو قصد دارد یک گفت‌وگوی سطح عالی میان ژاپن، آمریکا، هند و استرالیا برقرار کند تا این چهار کشور بتوانند تجارت آزاد و همکاری‌های دفاعی و امنیتی را در سراسر دریای چین جنوبی، اقیانوس هند و تا قاره آفریقا گسترش دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، کانو خاطر نشان کرد که در طرح توکیو برخی کشورهای دیگر نیز پیشنهادهايی برای شراکت دریافت خواهند کرد که از جمله آنها فرانسه و انگلیس هستند.

این در حالی است که ژاپن مشخصا این طرح را به عنوان اقدام متقابلی در برابر ابتکارعمل اقتصادی و قدرت فزاینده چین مطرح نکرده است.

کانو گفت: ما در دورانی هستیم که در آن ژاپن باید به طور دیپلماتیک و از طریق ترسیم یک تصویر راهبردی بزرگ خودش را نشان دهد. دریاهای آزاد و باز به نفع همه کشورها از جمله چین و ابتکارعمل یک کمربند یک جاده این کشور خواهد بود.

با این حال مشخص است که باوجود ادعای ژاپن درخصوص مفید بودن ابتکارش برای بلندپروازی‌های چین ، توکیو به سختی تلاش دارد که با ایجاد اتحاد در میان کشورهای کوچک و بزرگ در برابر پیشرفت‌های پکن مقاومت کند.

کد خبر 386580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha