همشهری آنلاین: حیدر العبادی با رد سخنان تیلرسون علیه نیروهای بسیج مردمی عراق تأکید کرد نیروهای بسیج مردمی، بخشی از نیروهای مسلح کشور و امید عراق و منطقه هستند.

دفاع العبادی از نیروهای بسیج مردمی عراق در دیدار با وزیر خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ نخست وزیر عراق ضمن رد سخنان وزیر خارجه آمریکا علیه نیروهای بسیج مردمی عراق در دیدار با وی تأکید کرد نیروهای بسیج مردمی، بخشی از نیروهای مسلح کشور و امید عراق و منطقه هستند و گروهی مسلح است که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می کند و به قانون عراق پایبند است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی در نشست خود با وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدا با خوشامدگویی به رکس تیلرسون برای حضور در بغداد گفت: روابط عراق با آمریکا در همه سطوح، روابطی پایه ای و اساسی است. در سه سال گذشته، آمریکا و همپیمانانش در ائتلاف بین المللی در مبارزه با تروریسم در کنار عراق ایستادند و در صفی واحد بودیم و همچنان نیز سرگرم مبارزه با تروریسم هستیم. عراق همچنان همه تلاشهای خود را معطوف از بین بردن داعش کرده است و همانطور که در گذشته ذکر کردیم، ما در عراق می خواهیم داعش را از بین ببریم، نه اینکه داعش را کنترل کنیم. بنابراین عراقی ها با فداکاریهای خود و با پشتیبانی دوستان در این زمینه، اقدام به مبارزه با داعش کردند و توانستیم به یاری خدا تا این لحظه داعش را نابود و این گروه تروریستی را تا بیشترین حد ممکن تضعیف کنیم. در نبرد تلعفر و الحویجه که بسیاری براین باور بودند این نبردها به درازا خواهد انجامید، اما هر کدام از این نبردها تنها یک هفته زمان برد و این بر میزان پیشرفت توانایی های عراق در مبارزه با تروریستها دلالت دارد. ما در عراق نیرویی امنیتی برای محافظت از غیرنظامیان و نه برای سرکوب آنان ایجاد کرده ایم و هیچ بازگشتی به رژیم سرکوبگر در زمان رژیم بعثی صدام و همچنین هیچ بازگشتی برای نظامهای سرکوبگر وجود ندارد. در عراق نظامی دموکراتیک داریم و از شهروندان محافظت می کنیم و نمی خواهیم وارد هیچ نبردی با یکی از قشرها یا قومیتهای ملت عراق شویم. همه شهروندان در عراق، شهروند درجه یک هستند.

العبادی افزود: هنگامی که وارد کرکوک شدیم پیامی روشن و آشکار ارسال کردیم و گفتیم که شهروندان کرد، شهروندانی عزیز و از شهروندان درجه یک در عراق هستند و ما تلاش می کنیم که قانون اساسی را اجرا کنیم. قانون اساسی بر موارد مشخصی دلالت دارد، مثلا حضور دولت فدرال در مناطق مورد مناقشه امری الزامی است و همچنین دولت فدرال باید در مواضع مهم حضور داشته باشد، از جمله در گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها و همچنین باید بر امور مادی در دولت فدرال نیز نظارت داشته باشد؛ امری که در همه نظامهای فدرال در جهان مشاهده می شود.

وی در ادامه با اشاره به روابط عراق و آمریکا گفت: ما به این روابط افتخار می کنیم و امیدواریم این روابط راهبردی در سطح اقتصادی و تجاری با توجه به منافع دو کشور ادامه یابد و ان شاء الله شریک اصلی در عراق برای خود خواهید یافت. فعالانه در تثبیت امنیت نه تنها در عراق بلکه در همه منطقه نقش داشتیم و ان شاء الله در رشد منطقه نیز سهیم باشیم.

العبادی افزود: پیش از سفرم به عربستان، طرح پنج بندی از سوی دولت عراق مطرح کردم که یکی از نکات اصلی آن، جایگزینی رشد و پیشرفت به جای جنگها است. منطقه نخواهد توانست از شرایط کنونی خود بیرون برود مگر با رشد و پیشرفت. همچنین نباید تفاوت چشمگیری بین ملتهای این منطقه وجود داشته باشد، یعنی اگر در بخشی از این منطقه شاهد ثروت فاحشی باشیم و در بخشی دیگر شاهد فقر مطلق، این منطقه نمی تواند از صلح برخوردار باشد. این امر باعث بروز اختلافات و درگیری های بیشتر خواهد شد، زیرا همانطور که در زبان عربی آمده است، فقر، انسانها را به فساد و کفر میکشاند. در نتیجه این مسئله باعث بوجود آمدن تنشها و کشمکشهای بیشتری خواهد شد. همچنین می خواهم فرصتهایی را برای جوانان در این منطقه ایجاد کنیم. شاید عراق خوش اقبال است که نیمی از مرزهایش با کشورهای عربی و نیم دیگر آن با کشورهای غیر عربی است، بنابراین می توانیم با همه این کشورها برای ایجاد امید برای جوانان همکاری کنیم. نزدیک به60 درصد از جوامع مان را جوانان تشکیل می دهند و در نتیجه عدم امید دادن به جوانان و ناامیدی نزد جوانان، آنان را به سمت افراطی گرایی و تروریسم سوق می دهد. در حالی که باید از این توان بسیار بالا برای ساخت جامعه استفاده شود، به علت گمراهی و ناامیدی، در نابود کردن استفاده می شود. با همکاری با یکدیگر، باید به این جوانان امید بدهیم و فرصتهای شغلی برایشان ایجاد کنیم، اقتصادمان را بهبود بخشیم و آنها را در تصمیم سازیها شرکت دهیم. شکاف بین نظامهای حاکم و ملتها باید کوچکتر شود و این اساس طرح ماست. همچنین کشورها در توجه به منافع خود، باید به منافع دیگر کشورها نیز توجه کنند. بخشی از خودخواهی های برخی کشورها که می خواستند با پا گذاشتن بر روی دیگر کشورها، منافع خود را محقق سازند، باعث بروز جنگها و درگیریها شد و این جنگها، ما و منطقه را نابود می کند. بسیار بد است که انسان در موقعیت یک مقام مسئول باشد و در کشوری مانند سوریه میلیونها نفر از شهروندان سوری آواره باشند. این مسئله مسئولیت بزرگی را بر دوش ما قرار می دهد. همچنین در مورد مناطق دیگر مانند یمن و لیبی، باید برای متوقف ساختن این جنگها همکاری کنیم و منافع متناقض نداشته باشیم، بلکه منافعمان یکدیگر را کامل کند و منافع بزرگتری را شکل دهد. امیدواریم رابطه مان با آمریکا نیز بر همین اساس شکل بگیرد، یعنی احترام متقابل.

نخست وزیر عراق در پایان سخنان خود به نیروهای بسیج مردمی اشاره کرد و خطاب به تیلرسون گفت: می دانم اظهاراتی در رسانه ها مطرح شد که ممکن است بد ترجمه شده باشد یا درست برداشت نشده باشد. نیروهای بسیج مردمی رزمندگان میهن پرست عراقی هستند که با تروریسم جنگیدند و از کشور دفاع کردند. بسیاری از این نیروها که از جوانان هستند، خانواده و خانه و مناطق خود را ترک کردند و برای جنگ به مناطق بسیار دور از خانه خود رفتند، در حالی که در آن مناطق چیزی نداشتند، سپس بعد از اینکه آن مناطق را آزاد کردند به خانه های خود بازگشتند. اینها در چارچوبی نظام مند قرار گرفتند و سازمان بسیج مردمی را تشکیل دادند که البته مجلس عراق قانونی را برای آنان تصویب کرد و تحت رهبری فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هستند. ما درباره این نیروهای رسمی سخن می گوییم، بنابراین اگر گروهی مسلح خارج از این چارچوب وجود داشته باشد، آن گروه غیر قانونی است و نه قانون اساسی و نه ما و نه جامعه عراق اجازه نمی دهیم که گروههایی مسلحانه خارج از چارچوب قانونی ایجاد شود. اما بسیج مردمی، گروهی مسلح در چارچوب قانون اساسی و به قانون عراق پایبند است. اینها فرزندان ما هستند که با دشمن جنگیدند و فداکاری کردند، بنابراین وظیفه ماست که به آنان اهتمام بورزیم و از آنان محافظت و آنها را تشویق کنیم و آنها امیدی برای این کشور و امیدی برای ثبات در منطقه خواهند بود.

کد خبر 386184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha