همشهری آنلاین: رفتر رسانه‌های حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اظهارات تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا درباره بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) را رد کرد و آن را مایه تعجب دانست.

عراق

به گزارش ایرنا، در بیانیه‌ای که  در صفحه فیسبوک دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق درج شده آمده است: رزمندگان الحشد الشعبی عراقی‌های مهین پرستی هستند که برای دفاع از کشور خود فداکاری‌های بزرگ کرده‌اند و مطابق قانون مصوب پارلمان عراق، تحت فرمان فرماندهی نیروهای مسلح عراق قرار دارند.

این منبع تاکید کرده است که هیچ کس حق دخالت در امور داخلی عراق و تعیین کاری که باید انجام دهند، ندارد.

بیانیه افزوده است: در صحنه‌های نبرد، این فرزندان عراق هستند که می‌جنگند و هیچ نیروی خارجی در این کشور وجود ندارد.

این بیانیه اضافه کرد: وجود نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق یا کشوری دیگر، حضوری با تعداد مشخص برای اهداف آموزشی و پشتیبانی و نه برای جنگیدن در خاک عراق است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دیروز همزمان با سفر منطقه‌ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به عربستان، مصر و اردن، وارد ریاض شد و در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتای عربستانی خود خواستار خروجی کسانی از عراق شد که او آنها 'شبه نظامیان ایرانی ' نامید.

درهمین حال سازمان الحشد الشعبی نیز امروز با صدور بیانیه ای خواستار عذرخواهی آمریکا از این اظهارات وزیر خارجه خود شد.

در بیانیه الحشد الشعبی این اظهارات کاملا نادرست، غیر قابل قبول و ناشی از کم اطلاعی و یا تضییع خون‌های ریخته شده برای دفاع از عراق دانسته و تاکید شده است: همه رزمندگان در عراق، عراقی هستند و مشاوران نظامی خارجی با نظر دولت عراق در این کشور حضور دارند و پس از پایان عملیات‌ نظامی در عراق، از این کشور خارج خواهند شد.

از سوی دیگر حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: همه نیروهایی که با داعش جنگیدند، عراقی بوده‌اند و هیچ گروه ایرانی در عراق نیست.

وی افزود: برخی از کشورهایی که تلاش می‌کنند وجهه عراق و حاکمیت ملی آن را مخدوش کنند، به استناد سخنان تیلرسون، حرف‌هایی مبنی بر وجود شبه نظامیان ایرانی که در عراق می جنگند را تکرار می‌کنند.

کد خبر 386056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha