شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: مؤلفان کتاب‌های درسی نقش تعیین‌کننده و مهمی در فرآیند شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در جمع خبرنگاران با اشاره به دومین همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی که فردا در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود اظهار داشت: در این همایش از زنده‌یاد قیصر امین‌پور که در میان شاعران معاصر بیشترین شعرها را در کتاب درسی دارد، تجلیل می‌شود.

مهدی نوید ادهم با بیان اینکه بزرگداشت مؤلفان، بزرگداشت علم و دانش است، گفت: مؤلفان افراد بی‌ادعا و گمنام در اعتلای فرهنگ، ادب و اندیشه کشور‌ند.

وی تعداد مؤلفان کشور از زمان تالیف کتاب‌های درسی تاکنون را حدود 3 هزار نفر بیان کرد و افزود: در همایش قبل، از 60 مؤلف که از پیشکسوتان تألیف کتب درسی بودند، تجلیل شد و در دومین همایش از 40 مؤلف که دارای شاخص‌های ویژه در تألیف کتاب‌های درسی هستند، تجلیل می‌شود.

نوید ادهم درخصوص این شاخص‌های ویژه گفت: 16 شاخص و معیار مانند شهرت مؤلف، سابقه تألیف و تدریس، نوآوری و خلاقیت، توجه به روش‌های فعال در فرآیند یادگیری، توجه به اهداف و ارزش‌های یادگیری و رعایت اصول و اهداف برنامه‌های درسی است.

وی ادامه داد: تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی، تبیین نقش این افراد در شکل‌گیری فرهنگ و سواد علمی کشور و فراهم کردن زمینه برای جذب نیروهای جوانان از اهداف برگزاری این همایش است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اصل‌های مشارکت‌پذیری در فرآیند برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی و حرکت به سوی چند تألیفه 2 راهبرد مد نظر ماست.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های کشور رشته تربیت مؤلف کتاب‌های درسی ندارند، اظهار داشت: باید مؤلف کتاب‌های درسی با روانشناسی و ویژگی‌های آموزشی آشنا و در یک رشته نیز تخصص داشته باشد.

نوید ادهم افزود: برخی از ناکارآمدی‌ها در سامانه‌ آموزشی به این دلیل است که دانش‌آموزان با کتاب‌ ارتباط برقرار نمی‌کنند و موضوع کتاب را نمی‌فهمند.

وی با اشاره به این‌که جشنواره امسال با نام شهید بهشتی است، گفت: شهید بهشتی همراه با شهید باهنر و برخی استادان کتاب‌های دینی و قرآن دوره ابتدایی را تألیف کردند که کتاب‌های بسیار دقیق، علمی و مبتنی بر آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی است.

کد خبر 38602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز