علی اصغر محمدی: در حالی که کنکور موجب تقویت حافظه محوری در بین دانش‌آموزان و نتیجه استقبال آن‌ها از کتاب‌های کمک آموزشی شده است، آموزش و پرورش می‌خواهد با برگزاری ششمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، نسبت به ساماندهی کتاب‌های آموزشی دوره‌های ابتدایی و راهنمایی اقدام کند.

در مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تولید کتاب‌های آموزشی مفید و مناسب، براساس برنامه‌های درسی آموزش و پرورش، برای ایجاد شرایط یادگیری موثر و پایدار دانش‌آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین خاطر است که طرح سامان بخشی کتاب‌های آموزشی از سوی دفتر انتشارات کمک آموزشی اجرا می‌شود.

علیرضا حاجیان زاده افزود: در ادامه اجرای این طرح، امسال نیز ششمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد 30 آبان ماه با هدف معرفی و تقدیر از مولفان، مترجمان و ناشران کتاب های آموزشی برتر و مفید برنامه های درسی برگزار می شود.

وی تاکید کرد: کمبود کتاب آموزشی مناسب برنامه درسی در حوزه های تعلیم و تربیت دینی و قرآن، عربی، علوم اجتماعی، تاریخ، هنر، تربیت بدنی و حرفه و فن و آمادگی دفاعی مربوط به دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی دانش‌آموزان و معلمان کاملا مشهود است.

مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تایید ضعف در زمینه اطلاع رسانی در باره کتاب های مناسب اظهار داشت: کمبود کتاب‌های آموزشی مناسب در زمینه‌ پیشرفت های  جدید علمی در سطح  جهان، تقویت مهارت های فرآیندی، مهارتی، پروژه‌ای، هنری و تفکر انتقادی، تحلیلی و خلاق دانش‌آموزان و همچنین ارتقای دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان، تلاش بیشتر پدیدآورندگان و ناشران را طلب می کند.

وی همچنین به ناشران و پدیدآورندگان نیز توصیه کرد که برای بهبود تولید کتاب های آموزشی، اهداف، معیارها و استانداردهای تبیین شده در  25 سند از مجموعه راهنماهای تولید کتاب‌های آموزشی که توسط دفتر انتشارات کمک آموزشی که در نشانی اینترنتی www.roshdmag.ir در دسترس است را مد نظر قرار دهند.

به گفته وی، فراهم کردن زمینه مناسب برای هم اندیشی و امکان تبادل نظر در باره تبیین ویژگی‌ها و اعلام استانداردهای کتاب‌های آموزشی مطلوب نظام آموزش و پرورش، از دیگر اهداف این جشنواره است. 

حاجیان زاده با اشاره به آغاز اجرای طرح سامان بخشی کتاب‌های آموزشی از 7 سال پیش گفت: در این دوره 471 ناشر آموزشی، تولیدات خود را برای داوری ارسال کردند که کتاب های انتخاب شده در 3 رده مناسب، تقدیری و برگزیده جشنواره قرار گرفته اند و از میان یک هزار و 708 عنوان کتاب مرتبط، مجموعا 774 کتاب مناسب تشخیص داده شد.

وی افزود: در این دوره از جشنواره از 31 عنوان کتاب تقدیر و 28 عنوان کتاب شایسته رتبه برگزیده شناخته شدند.

مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر جایگزینی رویکرد برنامه محوری به جای کتاب محوری گفت: کنکور یکی از عواملی است که موجب ایجاد بازار کاذب در نشر کتاب های آموزشی شده است و متاسفانه آموزش و پرورش نمی تواند جلوی انتشار این کتاب ها را بگیرد.

کد خبر 36900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز