علی‌اصغر محمدی: نخستین همایش شهید بهشتی و آموزش و پرورش دیروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از اندیشمندان فرهنگی و صاحب‌نظران در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: باید به سراغ شخصیت‌هایی برویم که در پی ریزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند زیرا با مطالعه افکار و سیره این افراد می‌توان غبار فراموشی را از ارزش‌های انقلاب پاک کرد.

وی معلمانه مدیریت کردن، مبارزه کردن و زندگی کردن را از ویژگی‌های برجسته شهید بهشتی، وجه مشترک شخصیت وی در حوزه‌های مختلف فعالیت اعم از آموزش و پرورش، قوه قضائیه و حوزه علمیه برشمرد و تصریح کرد: شهید بهشتی در مدیریت کلان، همواره نگاه معلمانه را رویکرد اصلی خود قرار داده‌اند و به هر فضایی که وارد شدند، این نگرش را بر آن فضا حاکم کردند.

فرشیدی افزود: شهید بهشتی الگویی برای همه مدیران کشور است که نظام اسلامی باید بر اساس نگاه فرهنگی و معلمانه مدیریت شود.

وی تصریح کرد: باید با مطالعه افکار و سیره زندگی این افراد، شاخص‌ها و ارزش‌های آنها را شناسایی و معرفی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش گفت: در این زمینه به افرادی نیاز داریم که به‌طور خاص به  نگاه تربیت اسلامی توجه داشته اند، در این میان استفاده از افکار شهید بهشتی در تحول بنیادین آموزش و پرورش یک اصل اساسی است.

فرشیدی اظهارداشت: تمسک به شخصیت‌های برجسته‌ای که سابقه معلمی دارند به ما کمک می‌کند تا از جایگاه معلم  آن‌چنان که توصیف شده کمک بگیریم و الگوهای عینی را در جامعه برجسته کنیم.

وی گفت: نظام ما نظامی معلم محور است که با مدیریت فرهنگی کشور را اداره می‌کند و این درس بزرگی است که از زندگی شهید بهشتی می‌آموزیم.

وزیر آموزش و پرورش شناسایی و پرورش استعدادهای مخاطبان را یکی از ویژگی‌های برجسته شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: این شهید بزرگوار در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کرد، سعی داشت که خصوصیات مخاطبان آن حوزه را شناسایی و ارتقا دهد و همواره در تلاش بود که مانند یک معلم، استعداد افراد را پرورش دهد.

وی در پایان گفت: امید است برگزاری این همایش مقدمه‌ آغاز یک حرکت گسترده برای آشنا‌سازی‌ معلمان با الگوی شهید بهشتی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: در حالی که ما به شدت به ابعاد وجودی شخصیت شهید بهشتی نیاز داریم اما این ابعاد کمتر تبیین و معرفی شده است.

مهدی نوید ادهم افزود: ابعاد شخصیتی شهید بهشتی از بعد مولف کتاب درسی، معلم فرهیخته و متفکر ژرف اندیش و آشنا با زمان، کمتر مورد توجه واقع شده است.وی اظهار داشت: کتاب تعلیمات دینی دوره‌های راهنمایی تحصیلی و دبیرستان در قبل از انقلاب توسط شهید بهشتی و همرزمانش برنامه‌ریزی و تالیف شد و با تبیینی عقلانی، به روز و متقن از آموزه‌ها و معارف دینی توانست تصویری جذاب و حرکت آفرین از تعالیم اسلامی به نسل جوان ارائه دهد.

براساس این گزارش همایش شهید بهشتی و آموزش و پرورش به منظور تبیین نقش، جایگاه و خدمات ماندگار شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در امر تدریس و تالیف کتاب‌های درسی، بررسی آموزش و پرورش و نقش بی‌بدیل وی در شکل‌گیری هویت دینی نسل انقلاب و با توجه به ضرورت تبیین چهره‌های فرهنگی و ماندگار برای نسل جوان، توسط وزارت آموزش و پرورش  و با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های آن شهید بزرگوار برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش معرفی چهره‌ فرهنگی، علمی و آموزشی شهید بهشتی به جامعه به ویژه صاحب‌نظران، بررسی و معرفی دیدگاه‌های شهید بهشتی درباره تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش فرهنگی کشور، تبیین اهداف و خدمات علمی و فرهنگی شهید بهشتی در آموزش و پرورش قبل از انقلاب اسلامی، آشنایی با شیوه‌ها و رویکردهای شهید بهشتی در تالیف کتاب‌های درسی، بررسی و شناخت ایده، آثار و تجلیل از نقش شهید بهشتی در تالیف کتاب‌های درسی، بسط و توسعه دیدگاه‌های تربیتی و فرهنگی شهید بهشتی در عرصه‌ تالیف و آموزش دینی، آسیب‌ شناسی آموزش و تربیت دینی از نگاه شهید بهشتی، ایجاد زمینه نقد و بررسی کارشناسی کتاب‌های درسی تعلیمات دینی، ایجاد فرصت تبادل نظر و تجربه برای صاحب‌نظران و متخصصان، تالیف و تدوین کتاب‌های دینی و قرآن و بررسی تحول کتاب‌های دینی در دوران زندگی شهید بهشتی و مقایسه آن با شیوه‌های قبل و بعد از آن زمان  است.

کد خبر 34849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز