بازی‌های رایانه‌ای باید با فرهنگ و عرف هر جامعه‌ای تطابق داشته باشد، نحوه استفاده از این بازی‌ها و تکنولوژی‌های جدید باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و قبل از همه‌گیرشدن آنها این بازی‌ها باید توسط کارشناسان بررسی شود که برای چه رده سنی‌ای‌مناسب است؛ و گرنه درصد زیادی از این افراد پیش‌زمینه‌هایی برای رفتارهای مخرب و آسیب زننده به‌خود و جامعه را دارند و مشکلاتی برای خود، ‌خانواده و جامعه به‌وجود می‌آورند.

بازی رایانه ای

براي بازي‌هاي مخرب مي‌توان فيلترهايي را درنظر گرفت اما به‌طور قطع كنترل ورود اين بازي‌ها بسيار سخت است؛ به همين دليل مي‌گوييم افرادي كه اخلاق‌مدار هستند اين بازي‌ها را وارد كشور كنند و درخصوص مخرب‌بودن برخي بازي‌ها اطلاع‌رساني دقيق انجام شود.

متأسفانه اكنون خيلي از بازي‌هاي رايانه‌اي در دسترس بچه‌ها قرار داردكه مناسب گروه سني آنها نيست و بچه‌ها با بازي‌كردن خشونت را ياد مي‌گيرند و در زندگي خود اين نوع خشونت‌ها را به‌كار مي‌گيرند. اين بازي‌ها باعث افزايش هيجان در ميان كودكان و نوجوانان مي‌شود و گاهي اوقات آنها را به سمت و سويي سوق مي‌دهند كه فرجام خوشايندي ندارد. بيشتر اين بچه‌ها در اثر بازي‌هاي مداوم با رايانه و موبايل گوشه‌گير مي‌شوند و به‌تدريج عملكرد مغز آنها تغيير مي‌كند؛ درحالي‌كه مغز بچه‌ها و نوجوانان براي برانگيخته شدن نياز به محرك‌هاي قوي دارد كه اين محرك‌ها بايد توسط والدين، رسانه‌ها و آموزش و پرورش در اختيار آنها قرار بگيرد و جايگزين شبكه‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايلي شود.

اين بچه‌ها هنگام دسترسي نداشتن به اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي به هر دليلي احساس مي‌كنند كه چيزي كم دارند و در بيشتر مواقع انزواطلب شده و تمام وقت خود را صرف اينترنت، بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايلي و خريد و دانلود بازي‌هاي جديدتر و مهيج‌تر و كشف سايت‌هاي جالب‌تر مي‌كنند.

اعتياد كودكان و نوجوانان به بازي‌هاي رايانه‌اي از آسيب‌هاي مخرب اين تكنولوژي‌هاست، در اين ميان نبايد از تأثيرات روحي و رواني آنها غافل شد چرا كه بعضي از اين بازي‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مخاطب را مجبور مي‌كنند مطابق ميل سازنده بازي، بازي را به پايان برساند. به همين دليل بر اين موضوع تأكيد مي‌شود كه والدين نظارت جدي بر كار فرزندان‌شان در هنگام استفاده از رايانه و بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايلي داشته باشند و فرهنگ استفاده صحيح از بازي‌ها را به فرزندان خود آموزش دهند. با وجود اين حساب بازي‌هاي مخرب را بايد از بازي‌هاي فكري و معمايي جدا كرد. اين بازي‌ها‌ مي‌تواند مغز بچه‌ها را به فعاليت وادار‌ و فكر آنها را تقويت كند. اين بازي‌ها باعث رشد خلاقيت ذهني بچه‌ها مي‌شود؛ البته درصورتي كه‌ متناسب با جنس و سن اين بچه‌ها باشد.

کد خبر 385980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha