همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اگر دچار یبوست باشید، گذاشتن پاهایتان روی یک چهارپایه کوچک هنگام نشستن روی توالت فرنگی به شما در دفع راحت‌تر کمک خواهد کرد.

footstool

به گزارش هلث‌دی نیوز اغلب افراد در غرب هنگام دفع مدفوع روی توالت فرنگی به همان شیوه‌ای می‌نشینند که روی یک صندلی نشسته‌اند، اما به گفته پژوهشگران استفاده از یک وسیله بالابرنده پا در این وضعیت ظاهراً حرکات روده را تحریک می‌کند.

این زیرپایی باعث می‌شود که افرادی که روی توالت فرنگی نشسته‌اند، حالت شبیه به چمباتمه زدن پیدا کنند و به نظر می‌رسد این وضعیت به شیوه‌ای مثبت زاویه آناتومیک فرد را تغییر می‌دهد و دفع را راحت‌تر می‌کند.

 دکتر روهان مودی، سرپرست این پژوهش گفت: «در بخش بزرگی از دنیا شامل آسیا،‌ آفریقا و خاورمیانه دفع مدفوع در وضعیتی شامل شکلی از چمباتمه زدن است، انجام می‌گیرد. برعکس، اغلب افراد در کشورهای توسعه‌یافته به استفاده از توالت فرنگی روی آورده‌اند.»

اما به گفته مؤدی در افرادی که یبوست مزمن دارند، زیرپایی «اثری مثبت به مدت حرکات روده‌ای، الگوهای زور زدن و تخلیه بیشتر روده‌ها دارد.»

مؤدی رزیدنت پزشکی داخلی در مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو است.

مؤدی و همکارانش قرار است این یافته‌ها را روز دوشنبه در کنگره جهانی بیماری‌های گوارشی در اورلاندو در فلوریدا عرضه کنند.

یبوست به‌عنوان تعداد موارد دفع مدفوع سه بار یا کمتر در هفته تعریف می‌شود. افرادی طور مرتب در هنگام دفع مدفوع دچار مشکل هستند و درد حس می‌کنند. مدفوع آن‌ها کوچک، خشک و/یا سفت است، نیز دچار یبوست تلقی می‌شوند.

درمان اغلب شامل تغییرات در رژیم غذایی است- مانند نوشیدن آب بیشتر و افزایش مصرف فیبرهای خوراکی- به همراه سایر تغییرات سبک زندگی.

برای آزمایش اثر بالقوه گذاشتن زیرپایی، این بررسی بر روی بیش از ۵۲ مرد و زن با میانگین سنی ۲۹ سال انجام شد.

پیش از امتحان کردن زیرپایی، حدود ۳۰ درصد این افراد گفتند که به‌طور مرتب در دفع مدفوع دچار اشکال هستند و بیش از ۴۴ درصد گفتند که به‌طور فزاینده هنگام دفع احساس درد می‌کنند. تقریباً ۵۶ درصد گفتند متوجه خون‌آلود بودن دستمال توالت برای زور زدن برای دفع مدفوع شده بودند.

در این بررسی حدود ۱۰۰۰ مورد اجابت مزاج ثبت شدند که بیش از ۷۰۰ موردشان با استفاده از زیرپایی تسهیل شده بودند.

محققان دریافتند که استفاده از این وسیله با زمان به‌طور قابل‌توجه کوتاه‌تر صرف شده در توالت، کاهش زور زدن در هنگام دفع و افزایش حس خالی بودن روده همراهی دارد.

مهم‌تر اینکه، بیش از دوسوم از شرکت‌کنندگان- به‌خصوص افرادی که قبلاً دچار تخلیه ناکامل روده بودند، گفتند که قصد دارند استفاده از زیرپایی را در توالت ادامه دهند.

مؤدی یادآور شد که زیر پایی تابه‌حال در آسایشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها که منافع بالقوه آن به‌خصوص مهم است، آزمایش نشده است. او افزود که تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود این کار تا چه حدی در کمک به افراد در معرض خطر بیشتر یبوست مانند افراد دچار بواسیر یا هموروئید و/یا یبوست ناشی از مواد شبه‌افیونی مؤثر است.

کد خبر 385951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha