همشهری آنلاین: عملیات فصل دوم کاوش های باستان­شناسی بر روی تپه پوستچی همراه با گمانه ­زنی در برخی نقاط برای شناخت عرصه و حریم محوطه آغاز شده است.

تپه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسنعلی عرب سرپرست مشترک برنامه مطالعات باستان­شناسی تپه پوستچی، با اعلام این خبر گفت: برنامه فصل دوم شامل کاوش و حفاری گسترده در لایه­‌های فرهنگی- استقراری خواهد بود که با هدف آگاهی از ساختارهای سکونتی و شواهدی از فعالیت­‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی ساکنان این محوطه انجام می­ شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر شیراز با اشاره به آغاز فصل نخست این کاوش‌­ها در سال ۱۳۹۵ از شناسایی بقایایی از فرهنگ­‌های دوران باکون در هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوران تاریخی خبر داد.

به گفته این باستان شناس در مطالعات فصل نخست که محدود به عملیات لایه‌­نگاری در ترانشه­‌های کوچک بود، مقادیر زیادی سفال‌های نخودی ­رنگ منقوش مربوط به سنت­‌های باکون و همچنین یافته‌های دیگری مانند ابزارهای سنگی، مهره‌­ها و اشیای استخوانی یافت شده بود.

عرب از تپه پوستچی به عنوان یکی از معدود محوطه­‌های باقیمانده از دوران پیش از تاریخ در جلگه و دشت شیراز نام برد و گفت: این تپه در حاشیه بزرگراه بلوار رحمت شهر شیراز واقع شده که نشان‌دهنده تداوم سکونت از حدود شش هزار و پانصد سال پیش در این منطقه است.

او افزود: شواهد به دست آمده، دلالت بر ارتباطات و تعاملات فرهنگی- اقتصادی با دیگر روستاهای دوران پیش از تاریخ در استان فارس و سرزمین‌­های همجوار دارد.

فصل دوم کاوش­های باستان­‌شناسی تپه پوستچی در ادامه فصل نخست، مطابق با تفاهم­نامه همکاری دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستان­شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود که سرپرستی این برنامه به­‌صورت مشترک برعهده حسنعلی عرب از دانشگاه هنر شیراز و علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان­شناسی است. مجوز این کاوش توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 385875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha