همشهری آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحریم تسلیحاتی بین‌المللی علیه میانمار و پیگرد مسئولین کشتار صدها تن از مسلمانان روهینگیا شده است.

عفو بین‌الملل خواستار تحریم تسلیحاتی میانمار شد

به گزارش دويچه وله، به موجب گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی در میانمار صدها تن از مسلمانان اقلیت روهینگیا را کشته‌اند. مدافعان حقوق بشر از "خشونتی سازمان‌یافته" سخن می‌گویند.

گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار سخن می‌گوید که ابعاد آن تکان‌دهنده است. این گزارش از مساجد ویران‌شده، روستاهای به آتش‌کشیده شده و صدها زن، مرد و کودک کشته‌شده حکایت می‌کند.

آنیکا بِشِر، کارشناس امور آسیا در عفو بین‌الملل آلمان می‌گوید: «نیروهای امنیتی در میانمار کمپین خشونت را علیه روهینگیایی‌ها ادامه می‌دهند؛ عملیاتی که صدها هزار مرد، زن و کودک را به فرار واداشته است.»

جدیدترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل بر پایه تصاویر ماهواره‌ای و ویدئوها و تصاویر دریافتی دیگر از "جنایت‌های پرشمار علیه بشریت از قبیل کشتار، اخراج، متواری ساختن، شکنجه، تجاوز و خشونت‌های جنسی" سخن گفته است.

  • نیاز مبرم به قاطعیت

در ۲۵ اوت سال جاری شورشیان روهینگیا دست کم به ۳۰ قرارگاه نیروهای امنیتی میانمار حمله کردند. مقام‌های میانمار می‌گویند، در این حملات "ده‌ها" سرباز کشته شدند. سازمان ملل متحد واکنش‌ها به این عملیات را که علیه روهینگیایی‌ها روا داشته شده، "پاکسازی قومی" خوانده است.

از آن پس بیش از ۵۸۰ هزار نفر از این اقلیت به ایالت راخین بنگلادش گریختند. این فرار انبوه، یک بحران انسانی ایجاد کرد و میانمار در سراسر جهان به دلیل رویکرد نیروهای امنیتی خود محکوم شد.

  • پافشاری بر تحریم تسلیحاتی

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحریم تسلیحاتی بین‌المللی علیه میانمار و پیگرد مسئولین این وقایع شده است. به علاوه به گفته بِشِر، کارشناس این سازمان، مین آون لاین، فرمانده کل ارتش میانمار وظیفه دارد مراقب باشد که دیگر هیچ‌گونه اقدام خشونت‌آمیز جدیدی از سوی نیروهای امنیتی صورت نگیرد.

همچنین دولت میانمار باید زمینه "دسترسی غیر محدود" ناظران خارجی را به شهرک‌هایی که اقلیت روهینگیا در آنها ساکن هستند، به‌وجود آورد.

  • شکست تلاش سازمان ملل

یک نماینده ارشد سازمان ملل متحد که تلاش کرده بود در دیدار از میانمار زمینه بازگشت امن روهینگیایی‌ها به کشور را پدید بیاورد نتوانست در این کار موفق شود.

سخنگوی سازمان ملل در نیویورک گفت، جفری فلتمن‌، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار پنج‌روزه خود با آنگ سان سوچی، مشاور ارشد دولت میانمار و ژنرال مین آون لاین گفت‌وگو کرد اما نتوانست وعده‌ای برای پایان دادن به خشونت‌ها از آن‌ها بگیرد.

یک گزارش که روز سه‌شنبه از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده می‌گوید، از پایان ماه اوت دست کم ۲۸۸ روستای مسلمانان روهینگیا در شمال راخین به آتش کشیده شده است. بیش از ۶۶ روستا بعد از پنجم سپتامبر به آتش کشیده شد، یعنی بعد از همان روزی که آنگ سان سوچی اعلام کرد، عملیات ارتش علیه شورشیان روهینگیا پایان یافته است. ارتش گفت، روهینگیایی‌ها خود روستاهایشان را به آتش کشیدند.

دولت میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجرانی غیر قانونی می‌داند و حاضر نیست به آن‌ها شهروندی این کشور را بدهد‌، اگر چه که بسیاری از آن‌ها چندین نسل است که در این کشور زندگی می‌کنند.

کد خبر 385595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha