سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

بعضی وقت‌ها در ازای پرداخت مقداری پول، کاغذهای بی‌جان و پاکت‌هایی نازک به دستمان می‌رسد که در آن شعری از حافظ نوشته و زیر آن توضیحی هم نوشته‌اند به‌عنوان شرح فال؛

شرح‌هايي که گاه چندان تناسبي هم با شعر ندارند و حداكثر مي‌توان آن‌ها را  برداشت‌هايي آزاد از شعر حافظ تلقي كرد. کار به جايي رسيده که در جوار مزار حافظ هم از اين فال‌ها مي‌فروشند و پايگاه خبري ديلي ميل در گزارشي که از زيبايي‌هاي ايران روايت کرده، به اين نکته هم پرداخته است.

شايد هربار كه فال فروشي را ديده‌ايم از خود پرسيده‌ايم که اصلاً فال حافظ درست است، از کجا آمده و...؟ چند سال پيش، استاد محمدعلي اسلامي‌ندوشن در همايش «موسيقي در شعر حافظ» در مركز فرهنگي شهر كتاب اين پرسش را طرح كرد كه چرا ايراني‌ها با ديوان حافظ فال مي‌گيرند؟

به گزارش خبرآنلاين از آن نشست، اسلامي ندوشن در پاسخ اين پرسش گفت: «ما نمي‌دانيم از چه زماني فال گرفتن با ديوان حافظ آغاز شد، اما از زماني که ديوان حافظ در قالب کتاب چاپ ‌شده، شاهد اين اتفاق هستيم. گويي مأموريتي به حافظ واگذار شده که مردم با فال گرفتن با ديوان او مي‌خواهند پاسخ خود را بگيرند.»

اسلامي ندوشن در آن نشست يادآور شد كه تا جايي که او تحقيق کرده، پيشينه‌ي فال گرفتن به پنج قرن پيش از ميلاد حضرت مسيح باز مي‌گردد. 

خبرنگار ايبنا نيز از اين استاد ادبيات فارسي نقل كرد كه «بشر به‌‌طوركلي نسبت به آينده و فرداي خود نادان است و دل‌مشغولي‌هايش مبني بر ناآگاهي از آينده است. سخن از غيب گفتن در ديوان حافظ و معماوار بودن كلام او به‌گونه‌اي است كه توانسته به سؤال‌هاي انساني در زمان‌هاي مختلف پاسخ دهد.»

به‌گزارش ايبنا، اين اديب به موضوع پيوستگي ميان زمين و آسمان در اشعار حافظ نيز اشاره كرد و درباره‌ي نقش اين ويژگي در فال گرفتن از ديوان او توضيح داد:

پيوستگي ميان زمين و آسمان در شعر حافظ نوعي ارتباط خاص و بي‌نظير در زبان شعر او به وجود آورده است و اين دو گرايش بشري، به وضوح در محتواي اشعار او رخ مي‌نمايد و اين‌گونه به نياز مخاطباني كه هم زمين‌طلب و هم آسمان‌جو هستند، پاسخ داده است.

 


عكس‌: پايگاه خبري ديلي ميل

کد خبر 385442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha