یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

نیلوفر قدیری: کمتر سخنرانی از مقامات و مسئولان در جهان هست که تاریخ و ساعت آن را چند روز قبل اعلام کنند، محتوای سخنرانی را ساعاتی قبل در اختیار رسانه‌ها بگذارند و بازارهای اقتصادی و محافل سیاسی در دنیا چشم به راه آن باشند.

ترامپ ایران را از حامیان اصلی تروریسم خواند

سخنراني روساي جمهور يا روساي فدرال رزرو (بانك مركزي) آمريكا از اين دست است؛ حتي اگر سخنران، شخصي مانند دونالد ترامپ باشد. در يكي از همين موارد كم‌سابقه، روزها در منطقه خاورميانه و در جهان، بسياري منتظر بودند تا بشنوند جمعه شب ساعت 20:15 رئيس‌جمهور آمريكا درباره برجام و استراتژي جديدي كه ماه‌هاست گفته مي‌خواهد در قبال ايران در پيش بگيرد، چه خواهد گفت. گمانه‌زني‌ها درباره محتوا و تأثير اين سخنراني‌، روزها داغ بود. اما بعد از ايراد اين سخنراني، محتواي آن و واكنش‌ها به آن نشان داد كه گمانه‌زني‌هاي غلو‌آميز، درست نبوده‌است. لحن سخنراني، در چارچوب شخصيتي ترامپ، همانقدر خشن و تند بود اما متن خالي از محتوا و سازوكاري كه بتوان نام استراتژي روي آن گذاشت.

در پس اين لحن تند كم‌سابقه، بحران جديدي براي ايران در راه نيست. آنها كه اين جمله را باور نمي‌كنند، افول جايگاه و قدرت آمريكا را قبول ندارند و تقابل اروپا با آمريكا را ساده‌انگارانه مي‌دانند. اين افراد همان‌هايي هستند كه آمريكا را قدرتي رويين‌تن فرض مي‌كنند اما واقعيت‌هاي انكارناپذيري وجود دارند كه تغيير موقعيت ايران و آمريكا در اين منازعه 40ساله را اثبات مي‌كند. رئيس‌جمهور آمريكا در داخل با حمايت يك‌سومي مردم روبه‌روست، در نظام سياسي واشنگتن كمتر كسي را مي‌توان يافت كه سياست‌هايش را تأييد كند و در دنيا ميان هم‌پيمانان سنتي، او را يك تهديد مي‌دانند. اختلاف اروپا با ترامپ، جنگ لفظي نيست. ترامپ عليه ارزش‌هايي برخاسته كه اساس نظام غرب را تشكيل مي‌دهد. ترامپ براي اروپايي‌ها، فقط يك رئيس‌جمهور آمريكايي نيست كه عليه بازار آزاد، نرم‌هاي جهاني و چندجانبه‌گرايي اقدام مي‌كند، بلكه نماينده جرياني است كه اروپايي‌ها در كشورهاي خودشان هم در سال‌هاي اخير با آن روبه‌رو شده‌اند. مقابله متحدان اروپايي آمريكا با ترامپ، از سر انسان‌دوستي، حمايت از ايران يا دفاع از عدالت و ارزش‌هاي انساني نيست. آنها تقابل با ترامپ را سد‌كردن راه موج خطرناك افراط‌گرايي و پوپوليسم در كشورهاي خودشان مي‌دانند.

آمريكا در 4دهه گذشته همواره با ايران ستيز داشته‌است. اما اين بار اين ستيز در فضاي بين‌المللي صورت مي‌گيرد كه كاملا به سود ايران و به‌طور بي‌سابقه‌اي عليه آمريكاست. در اين دوران جديد، افكار عمومي ايران و جهان به‌طور يكدست عليه آمريكاي ترامپ بسيج شده‌است. از سوي ديگر، فضاي جديد رسانه و شبكه‌هاي اجتماعي، قدرت افكار عمومي و موج مردم را بيشتر كرد‌ه‌است. همه اينها به ما مي‌گويد، بحران جديدي در راه نيست.

کد خبر 385126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha