مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

بهاره جلالوند: وقتی برخی جوانان مشغول گزکردن در خیابان هستند و مسائل شهر و جامعه‌شان برایشان چندان مهم نیست، در این میان عده‌ای هم هستند که خانه‌ای صمیمی می‌سازند و گرد هم می‌آیند

اما اجتماع کوچک آنها برای خوشگذرانی نیست، بلکه اجتماعی مسئولیت‌پذیر، با نگاهی همیارانه به کلان شهر تهران است. اینجا خانه شهریاران جوان، تأسیس 1384.

مراسم خاکسپاری اعتیاد

خیلی از مشکلات و معضلات اجتماعی ناشی از اتلاف وقت در بین جوانان است و چنانچه استفاده درست و بهینه از وقت صورت نگیرد، احتمال کجروی و کشش به سمت مواد مخدر تشدید می‌شود.

ورزش به عنوان یکی از موانع و سدهایی است که در تقابل با اعتیاد قرار می‌گیرد و اگر جوانان به ورزش گرایش پیدا کنند، علاوه بر اینکه جسم و ذهن آنان سالم می‌ماند، اعتماد به نفس و تنفر آنان از مواد مخدر نیز افزایش می‌یابد.

مسعود کلانتری یکی از جوانانی است که در گروه ورزش خانه شهریاران جوان فعالیت دارد. وی در این رابطه می‌گوید: «خانه شهریاران جوان، مکانی مناسب برای کسب تجربه و داشتن ارتباط اجتماعی سالم در بین اعضاست، به‌ویژه فعالیت در گروه ورزشی سبب افزایش اعتماد به نفس فردی می‌شود.

خانه شهریاران به شکلی منطقی مهارت‌های زندگی را می‌آموزد، ضمن اینکه اعضا با نحوه کار در ادارات آشنایی پیدا می‌کنند.»

فعالیت جوانان در اجرای طرح‌های ورزشی، در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، زیرا ورزش تمام شکاف‌های منفی را می‌پوشاند، ضمن اینکه طرح‌هایی که توسط جوانان به مرحله اجرا درمی‌آیند، با شکست کمتری روبه‌رو می‌شوند.

گام‌های نیکو

فقر و مشکلات اقتصادی از بارزترین معضلات جوامع در حال توسعه به شمار می‌آید.

یشه‌کنی فقر به طور کامل، امری غیر ممکن است، ولی این معضل را به طور نسبی می‌توان کاهش داد. در بیشتر موارد کارهای خیر توسط افراد مسن راه‌اندازی و مدیریت می‌شود و پتانسیل نیروی  جوانان در اکثر طرح‌ها از نظرها دور می‌ماند.

جواد حصاری‌نژاد- مدیر شهر و سازندگی خانه شهریاران جوان- در رابطه با طرح احوال همسایگان می‌گوید: «مجریان طرح احوال همسایگان را جوانان تشکیل می‌دهند.

در این طرح شهروندان تهرانی، لوازم خانگی مازاد بر نیازشان را به پایگاه‌های مستقر در منطقه   4 شهرداری اهدا می‌کنند و مجریان طرح آن را در بین نیازمندان حقیقی توزیع می‌کنند.

بزرگ‌ترین امتیاز این طرح،پتانسیل نیروهای جوان برای برگزاری طرح است وطرح احوال همسایگان تا آخر سال  در 22 منطقه شهر تهران، با بیش از 1000 نفر نیروی جوان به اجرا درخواهد آمد.»

کمک به نیازمندان توسط جوانان، حرکتی مثبت به شمار می‌آید، زیرا این امر موجب تقویت حس همدردی و مسئولیت‌پذیری در بین جوانان می‌شود و فعالیت قشر جوان بیشتر در شعاع دید مردم قرار می‌گیرد.

فرصتی برای جوانی

رفع معضلات اجتماعی به ویژه در بین جوانان، نیاز به برنامه‌ریزی‌های گسترده دارد، شناخت نیازها و ازبین‌بردن چالش‌ها باید ساماندهی شده و برنامه‌های مدیریتی کارآمد انجام شود تا نتیجه مطلوبی به دست آید. به طور کل خانه شهریاران در جهت ساماندهی و شکوفایی استعدادهای جوانان گام برداشته است.

مسعود صالحی مدیر خانه شهریاران جوان می‌گوید: «خانه شهریاران جوان طرح‌های مختلفی را به مرحله اجرا درآورده است که از آن جمله می‌توان به مسابقات گل کوچک محلات، مسابقات سراسری شطرنج پارک‌ها، غبار‌روبی مزار شهدا، همایش روزنامه‌نگاری، درختکاری در پارک سرخه‌حصار، همایش فکری جای پا و پاکسازی ارتفاعات البرز اشاره کرد، به طور کل، خانه  مکانی است برای رشد روابط اجتماعی و یادگیری امور اداری و مدیریتی. از خانه شهریاران جوان می‌توان به عنوان فرصتی برای استعدادیابی یادکرد.»

جوانان با عضویت در مؤسساتی که به صورت خودگردان و مشارکتی (NGO) هستند، گامی  مؤثر برای خود و جامعه‌شان برمی‌دارند و به این شکل در بطن حل معضلات اجتماعی و شهری قرار می‌گیرند.

از آن جایی که بیشتر جمعیت  کشور ما را قشر جوان تشکیل داده، قدرت اجرایی طرح‌ها توسط جوانان افزایش می‌یابد، البته نقص‌هایی در عملکرد آنان وجود دارد. نکته حائز اهمیت، استفاده بهینه و سالم از اوقات فراغت است.

مسئولین خانه شهریاران جوان با اجرای طرح‌های گوناگون درجهت‌دهی سالم، افزایش اعتماد به نفس و پرورش شخصیت جوانان تهرانی می‌کوشند، ضمن اینکه در این زمینه تا به امروز موفق عمل کرده‌اند.

کد خبر 38509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز