دکتر فاطمه دانشور: رشد هر فرد تابع عوامل ارثی و شرایط محیطی است. ممکن است عوامل وراثتی پایه و طرح رشد را در وضع معینی قرار دهند، اما محیط، طرح و زمینه آن را دگرگون می‌سازد.

دکتر فاطمه دانشور

وقتي شرايط محيط براي تأمين نيازهاي اساسي كودك مساعد نيست امكانات ارثي مجال رشد و پرورش پيدا نمي‌كنند. شهر امروز محيطي است كه مي‌بايست امكانات وراثتي و استعدادهاي كودكان را شكوفا سازد.نيازهاي كودكان در 3 فضاي خانوادگي، آموزشي و عمومي قابليت تحقق دارد. فضاي عمومي شهر براي كودك شامل فضاي عمومي محله و شهر، فضاي بازي و مراكز جمعي فرهنگي و پرورشي است. من به‌عنوان يك فعال اجتماعي با سابقه حضور در شوراي شهر و مادر 4فرزند معتقدم فضاهاي شهري همچنان كه براي همگان در دسترس و مورد استفاده هستند، بايد براي كودكان نيز قابل بهره‌برداري و درك باشند و شرايط رشد اجتماعي را براي آنها فراهم كنند.

منظور از رشد و تكامل اجتماعي اين است كه فرد بياموزد در يك اجتماع زندگي كند، با ديگران همكاري كند و مسئوليت‌هايي را به‌عهده گيرد. بنابراين بسيار مهم است كه به كودك قدرت بدهيم كه با ديگران همكاري كند، آنچه را نمي‌داند از ديگران ياد بگيرد، ناكامي‌هاي زندگي‌اش را تحمل كند، برخي خواسته‌هايش را براي صلاح جامعه فراموش كند يا به تأخير بيندازد، آداب و رسوم جامعه را رعايت كند و مسئوليت‌هاي اجتماعي را بر عهده بگيرد.

 از سوي ديگر هنگامي كه خانواده نتواند نيازهاي اساسي كودك خود را تأمين كند بسياري از نهادها چه دولتي و چه عمومي و غيردولتي ازجمله مسئولان شهر موظف هستند از كودك حمايت كنند. شهرداري‌ها به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي يكي از مهم‌ترين نهاد‌هايي هستند كه در سال‌هاي گذشته برنامه‌ها و طرح‌هاي مختلفي را براي توجه به اين مهم شروع كرده‌اند.

يكي از اين برنامه‌ها كه براي كودكان از سال‌هاي گذشته شروع شده و در حال انجام است طرح شهر دوستدار كودك است كه ما در شوراي چهارم شهر تهران پيگير آن بوديم اما جا دارد كه شوراي پنجم با پيگيري جدي اين طرح، به اجرايي شدن آن سرعت بيشتري ببخشد.

در اين طرح ابتدا فضاهاي محلي اهميت دارند. فضاهايي كه براي كودكان ملموس باشند. كودك بايد بتواند با محله و شهر خود ارتباط برقرار كند و آن را بشناسد. پارك‌هاي محله‌اي، زمين‌هاي بازي و كتابخانه محله‌اي از نمونه‌هاي ساده و مهم چنين فضاهايي هستند. در سطح شهر نيز ايجاد شهربازي، پارك‌هاي وسيع، اردوگاه‌ها و مانند آنها براي بازي و سرگرمي كودكان و تأسيس موزه‌هاي ويژه كودكان، نمايشگاه‌ها، سينماي كودك و... براي پرورش كودك داراي اهميت هستند.

  • فعال اجتماعي
کد خبر 384437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha