مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

پارک ۱۸۰ هکتاری پردیسان با امضای تفاهمنامه بین شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌مدت ۱۵سال تبدیل به فضایی عمومی می‌شود تا شهروندان از آن استفاده کنند.

پردیسان

 اين تفاهمنامه با حضور محمدعلي نجفي شهردار تهران و عيسي كلانتري رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به امضا رسيد. براساس اين تفاهم مديريت پارك پرديسان به شهرداري تهران واگذار شد اما مالكيت اين پارك همچنان از آن سازمان حفاظت محيط‌زيست است. اين توافق در 7ماده تنظيم شده و به‌مدت 15سال اعتبار خواهد داشت. بنابراين گزارش شهرداري تهران ظرف 4سال آينده براي احيا و بهسازي اين پارك طبيعي 180هكتاري 300ميليارد تومان هزينه خواهد كرد.

محمدعلي نجفي، شهردار تهران هدف از امضاي اين تفاهمنامه را بهسازي، سازماندهي و استفاده بهينه از پارك زيست‌محيطي پرديسان دانست و گفت: به‌نظر من امروز اين تصميم واقعا يكي از تصميمات مهم براي حفظ و حراست از گنجينه‌هاي ارزشمند زيست‌محيطي است.

نجفي همچنين امضاي اين تفاهمنامه را يكي از بركات همكاري و هماهنگي و تعامل بين شهرداري و دولت اعلام كرد و افزود: با تشكيل دولت جديد موارد متعددي از همكاري‌هاي بين‌بخشي بين شهرداري و دستگاه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و امروز نخستين تفاهمنامه رسمي با سازمان محيط‌زيست امضا شد تا متعاقب آن يك كار اساسي زيست‌محيطي براي شهر تهران انجام شود. به گفته شهردار تهران، اين تفاهمنامه به مسائل علمي، زيست‌محيطي و فرهنگي مربوط مي‌شود، ضمن اينكه از اين ظرفيت با‌ارزش هم مي‌توان براي ايجاد فرح اجتماعي و تفريح مردم و نيز براي آموزش و انجام كارهاي پژوهشي استفاده كرد.

نجفي با اشاره به اينكه پارك پرديسان برخوردار از گونه‌هاي گياهي و جانوري منحصر‌به‌فردي است، اظهاراميدواري كرد كه بتواند وضعيت اين پارك را به شرايط مطلوب برساند. وي افزود: موضوع اداره و مديريت پارك پرديسان از مدت‌ها قبل بين سازمان محيط‌زيست و شهرداري تهران مطرح شده بود ولي به‌دليل اختلاف‌نظرها و تعصبات دستگاهي عملي نشد و به نتيجه نرسيد اما در دوره مديريت آقاي كلانتري ايشان خودشان شخصا هدايت كار را برعهده گرفتند و ظرف كمتر از يك‌ماه آن را به نتيجه رساندند. شهردار تهران از سازمان بوستان‌ها و شهرداري منطقه‌2 خواست تا اجراي برنامه‌هاي مربوط به پارك پرديسان را در اولويت قرار دهند.

  • پرديسان درحال از بين رفتن است

عيسي كلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در مراسم امضاي تفاهمنامه بهسازي پارك پرديسان قبول مسئوليت اداره اين پارك توسط مديريت شهري را مبارك دانست و گفت: متأسفانه سازمان محيط‌زيست از نظر بودجه فقير و مستضعف است تاجايي كه بودجه كل محيط‌زيست كشور كمتر از بودجه يك منطقه شهرداري تهران است. وي بودجه سازمان محيط‌زيست را 520ميليارد تومان اعلام كرد و گفت:

اين بودجه تنها 3درصد بودجه 20هزار ميليارد توماني شهرداري تهران است بنابراين به‌دليل بدي معيشت سازمان محيط‌زيست وضعيت پارك پرديسان خوب نيست و در حال از بين رفتن است. كلانتري در توضيح سابقه اين پارك گفت: در سال 67 زماني كه مقام معظم رهبري رياست‌جمهوري كشور را برعهده داشتند، قرار شد به مناسبت روز درختكاري نخستين درخت را در اين پارك بكارند كه اين مهم نيز به‌دست ايشان انجام شد. بعد از آن محيط‌بانان زمين اين پارك را كه در اختيار سازمان اوقاف بود، گرفتند و از دست اوقاف خارج كردند.

وي طرح اوليه پارك پرديسان را به قبل از انقلاب نسبت داد و گفت: بعد از انقلاب با تغيير و تحولاتي كه در محدوده اين اراضي اتفاق افتاد، ديگر طرح اوليه كارايي نداشت بنابراين در سال 70 با انجام يكسري جرح و تعديل‌هايي طرح ديگري تهيه شد.رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست حتي از واگذاري تكه‌اي از پارك پرديسان به مساحت 12هكتار به وزارت نيرو سخن گفت و اينكه قرار بود در اين اراضي موزه آب ساخته شود كه به‌دليل عدم‌انجام اين تعهد از سوي وزارت نيرو اراضي مورد اشاره باز پس گرفته شد و حالا دراختيار سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري قرار گرفته است تا كمتر از يك‌سال به بوستاني بي‌بديل در شهر تهران تبديل شود.

اينطور كه عيسي كلانتري مي‌گويد، يكي از بندهاي توافقنامه با شهرداري تهران تأمين روشنايي بوستان است كه در شب‌ها به همين دليل تأمين امنيت بوستان با مشكل مواجه است و براي شهروندان خطرناك محسوب مي‌شود. وي از شهرداري و شوراي شهر تهران بابت قبول مسئوليت‌هاي اداره و مديريت پارك پرديسان تشكر كرد.

  • به‌دنبال مالكيت پارك نيستيم

به گزارش همشهري، محمدعلي نجفي درحاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه سازمان حفاظت محيط‌زيست با شهرداري برسر احيا و بازسازي پارك پرديسان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. شهردار تهران ضمن تأكيد بر اينكه ما دنبال مالكيت پارك پرديسان نيستيم، در مورد نحوه تأمين منابع مالي بهسازي اين پارك گفت: مقرر شده است هزينه‌هاي ساماندهي، بهسازي و نگهداري پارك پرديسان برعهده شهرداري باشد.

البته اين پارك درآمدهاي محدودي هم براي شهرداري خواهد داشت اما شهرداري بايد بودجه خاصي را براي اين منظور اختصاص دهد. شهردار تهران افزود: ميزان بودجه براي اجراي اين طرح به حجم كارهاي انجام شده مربوط مي‌شود، البته امسال با توجه به كمبود منابع، تأمين بودجه بسيار مشكل است اما با وجود اين از بودجه‌هاي مازاد براي اين منظور استفاده مي‌شود. براي سال آينده نيز رديف خاصي به‌منظور بهسازي و ساماندهي پرديسان درنظر مي‌گيريم. نجفي درباره حفظ گونه‌هاي گياهي پارك پرديسان نيز گفت: يكي از اهداف اين توافقنامه حفاظت از گونه‌هاي بومي آن با تكيه بر روش‌هاي علمي است.

كشور ما ذخيره‌گاه غني از گونه‌هاي گياهي و جانوري دارد كه همه آن را نمي‌توان در پارك 180هكتاري پرديسان جاي داد، بنابراين ممكن است بخشي از بوستان پرديسان به پارك پرندگان تبديل شود اما چون در تهران دو، سه پارك پرندگان داريم، اين بخش چندان گسترده نخواهد بود. شهردار تهران همچنين درباره بهبود وضعيت حمل‌ونقل عمومي به خبرنگاران گفت: دولت درباره ساخت 2هزار واگن مترو مناقصه بين‌المللي برگزار كرده كه از اين ميان هزار واگن مترو سهم تهران است.

تا اوايل آبان‌ماه تكليف مناقصه روشن مي‌شود و به مجرد تعيين برنده، شركت‌هاي داخلي همكار نيز مشخص مي‌شوند بنابراين اميدواريم تا پايان سال تعدادي واگن‌هاي جديد به ظرفيت ناوگان مترو اضافه شود.

  • تلاش 5ساله براي حفظ پرديسان

پس از آنكه در سال 89 دولت وقت در قالب مصوبه‌اي به سازمان حفاظت محيط‌زيست اجازه فروش پارك پرديسان را داد، نخستين‌بار اين شوراي شهر تهران بود كه در سال‌91 در مقابل اين مصوبه به‌مثابه يك تهديد ايستاد. متن اين مصوبه اواسط سال‌90 به‌دست معصومه ابتكار رسيد كه در آن زمان رياست كميته محيط‌زيست شوراي شهر سوم را برعهده داشت. وي با پرده برداشتن از قضيه فروش پارك پرديسان باعث شد تا طرح يك‌فوريتي حفاظت از پارك اكولوژيك پرديسان در سال 91 از سوي شوراي شهر سوم تهيه شود و به تصويب برسد.

به گزارش همشهري، از مهم‌ترين بندهاي مصوبه شوراي شهر تهران در آن دوره درخواست لغو مصوبه هيأت دولت و تقاضاي واگذاري مديريت، حفاظت و نگهداري پارك پرديسان به شهرداري تهران بود. حتي در آن سال اعضاي شوراي شهر تهران با دعوت از قائم‌مقام سازمان محيط‌زيست به صحن علني شوراي شهر به‌صورت جدي نگراني‌هاي خود را بابت ازدست رفتن اين ذخيره‌گاه اكولوژيكي و تبديل به آن برج‌هاي تجاري ابراز داشتند.

شوراي شهر وقت همچنين از آنجايي كه مقابله با مصوبه هيأت دولت را فراتر از قدرت خود مي‌دانست، دست به اقدام ديگري زد و از شهرداري تهران خواست تا درصورتي كه دولت بر سرفروش پارك پرديسان مصر است، حتما وارد مزايده شود و با خريد اين پارك مانع از بين رفتن بخش وسيعي از ريه تنفسي تهران و نماد محيط‌زيست كشور شود. تلاش‌هاي آن زمان شوراي شهر گرچه طبق مصوبه پيش نرفت و به هيچ توافقي ميان دولت و مديريت شهري منجر نشد اما هدف آنها كه جلوگيري از فروش پارك پرديسان به‌عنوان بزرگ‌ترين اكو پارك پايتخت بود را تأمين كرد.

کد خبر 384549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha