علی‌اصغر محمدی: ۵ اکتبر، مصادف با ۱۳ مهر هر سال روز جهانی معلم نامگذاری شده و به همین مناسبت در بسیاری از شهرهای جهان تجمعات معلمان با هدف طرح مطالبات برگزار می‌شود. «آموزش آزادانه، راهی برای توانمندسازی معلمان»، شعار روز جهانی معلم امسال بود.

تشیع تابوت آموزش و پرورش

روز جهاني معلم امسال نيز در شهرهاي مختلف كشورمان با حضور معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شد و معلمان خواسته‌هاي صنفي خود را مطرح كردند به اميد آنكه مسئولان به آنها رسيدگي كنند.بهروز فتحي، كارشناس آموزش و پرورش نيز در اين باره به همشهري گفت:

سال‌هاست كه به خواسته‌هاي بحق معلمان ايراني بي‌توجهي مي‌شود و روز پنجشنبه كه روز جهاني معلم بود، همكاران فرهنگي شاغل و بازنشسته در سراسر كشور مشكلات گريبانگير آموزش و پرورش را در ايران براي چندمين بار مطرح كردند تا بلكه به گوش مسئولان برسد و چاره‌اي براي برون‌رفت از وضعيت كنوني آموزش و پرورش بينديشند.

وي با انتقاد از بي‌اعتنايي مسئولان به خواسته معلمان، «كيفيت‌بخشي به وضعيت آموزشي و بهبود معيشت و منزلت فرهنگيان» و «اختصاص بودجه عادلانه براي آموزش‌ و پرورش» را از مطالبات اصلي معلمان بيان كرد و افزود: اگر مشكل بودجه آموزش و پرورش كه منجر به افت كيفي آموزش شده، مرتفع شود، بسياري از مشكلات كنوني آموزش و پرورش نيز از بين مي‌رود.

حسين باقري، يكي از معلمان شركت‌كننده در تجمع روز جهاني معلم به همشهري گفت: متأسفانه آموزش و پرورش فقط در كلام جزو اولويت‌هاي دولتمردان است و در عمل اعتقادي به آن ندارند و آموزش و پرورش را نهادي مي‌دانند كه هر چه اعتبار و بودجه باشد مي‌بلعد. نتيجه چنين نگاهي بي‌انگيزه‌شدن معلمان و افت كيفي آموزش و پرورش است.

اين معلم تصريح كرد: در يك دهه اخير برخورد مناسبي با معلمان و برخي از اعضاي تشكل‌هاي صنفي معلمان نشده، حقوق معلم را يك سال بعد آن هم به روش قطره‌چكاني پرداخت مي‌كنند و اين يعني تخريب جايگاه معلمان‌.محمد حبيبي، عضو هيأت مديره كانون صنفي معلمان استان تهران نيز در اين‌باره به ايلنا گفت: بودجه عادلانه براي آموزش و پرورش، آنگونه كه در فراخوان شوراي هماهنگي آمده تعريف مشخصي دارد، بودجه عادلانه يعني بودجه لازم براي تأمين آموزش رايگان و باكيفيت براي همه دانش‌آموزان ايراني و همچنين تخصيص يك دستمزد عادلانه براي فرهنگيان شاغل و بازنشسته كشور.

نادر قديمي، عضو هيأت مديره كانون صنفي معلمان استان همدان در تجمع روز جهاني معلم در همدان اظهار كرد: ما علاقه‌اي به برگزاري تجمع اعتراضي نداريم اما اين گردهمايي‌ها از سر ناچاري است. بي‌تفاوتي دولت و مجلس ما را ناچار به تجمع و اعتراض مي‌كند. مهم‌ترين مطالبه معلمان در اين تجمع اختصاص بودجه عادلانه براي آموزش و پرورش است.

وي با اشاره به‌وجود تبعيض در آموزش و پرورش افزود: در كشور ما نگاه نازل به مسئله آموزش وجود دارد و طبيعي است آموزش دچار افت شود، با پديده فرار مغزها و با بي‌رغبتي دانش‌آموزان براي تحصيل و معلمان براي تدريس روبه‌رو مي‌شويم. كاهش سن آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه نيز مي‌تواند دلايلي براي بي‌توجهي به مسئله آموزش در كشور باشد.

قديمي گفت: حقوق معلمان درحد تأمين نيازهاي اوليه زندگي آنها نيست. ما به‌شدت به اين موضوع اعتراض داريم. انگيزه شغلي معلمان كاسته شده و اين حقوق حداقلي نشان مي‌دهد كه به فعاليت، شغل و ‌شأن معلم توهين شده و منزلتي براي ما درنظر نمي‌گيرند. موضوع ديگر نگاه سياسي به معلمان است. خواسته ما برطرف‌شدن نگاه‌هاي سختگيرانه در حوزه آموزش و پرورش است، وقتي مسئولان مي‌گويند بايد امنيت فرهنگي جايگزين فرهنگ امنيتي شود، چرا فضا همچنان تغيير نكرده است.

  • خواسته‌هاي معلمان را پيگيري مي‌كنيم

عادل عبدي، مشاور وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري درخصوص مسائل مطرح‌شده در تجمعات روز جهاني معلم گفت: بسياري از خواسته‌هايي كه معلمان عزيز در تجمعات روز جهاني معلم مطرح كردند، خواسته آموزش و پرورش و دولت نيز هست و ما هم به‌دنبال افزايش كيفيت آموزشي و ارتقاي جايگاه همكاران فرهنگي هستيم.

وي با بيان اينكه از مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها نيز خواسته شده تا مسائل مطرح شده در تجمعات روز جهاني معلم را دسته‌بندي و براي پيگيري به ستاد ارسال كنند، توضيح داد: يكي ديگر از خواسته‌هاي مطرح شده اختصاص بودجه عادلانه براي آموزش و پرورش است كه ما در وزارت آموزش و پرورش اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم و هر وزيري دنبال اين است كه معلمان و دانش‌آموزان از انگيزه كافي براي درس دادن و آموختن برخوردار باشند و ما مطالبات همكاران را به جد پيگيري مي‌كنيم و برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده كه عزيزان مسئول خودشان اعلام خواهندكرد.

وي با اذعان به اينكه به آنچه مورد نظر است هنوز نرسيده‌ايم، افزود: حركت به سمت بودجه عادلانه و افزايش كيفيت آغاز شده و براي ارتقاي جايگاه همكاران معلم نيز تمهيداتي انديشيده شده و اينطور نيست كه بگوييم آموزش و پرورش ما در حد مطلوب است، مشكلاتي وجود دارد ولي با توجه به امكانات كارهاي خوبي انجام شده است. مشاور وزير در پاسخ به اينكه در تجمعات 13مهر معلمان خواستار پايان برخوردهاي قهري با معلمان شدند، اينگونه گفت: آموزش و پرورش مدافع حقوق معلمان است و سعي مي‌كنيم با رايزني تا حد امكان مشكلات معلمان را حل كنيم.

  • بيانيه بطحايي به مناسبت روز جهاني معلم

بدون‌شك غلبه بر مشكلات بنيادين جهان امروز، از فقر و خشونت گرفته تا جهل و عقب‌ماندگي، بدون اتكا به نظام‌هاي تعليم و تربيت و بدون وجود معلمان سختكوش و تلاشگر، ميسر و ممكن نخواهد بود. اينجانب ضمن تبريك اين روز به همه معلمان در سراسر جهان و به‌خصوص معلمان عزيز ايران اسلامي و آرزوي توفيق و سربلندي براي آنان، خود و دستگاه بزرگ آموزش و پرورش را مكلف مي‌دانم از تمام امكانات و ظرفيت‌ها جهت حفظ كرامت آنان بهره گرفته و زمينه برخورداري آنان را از يك زندگي توأم با عزت و احترام فراهم‌سازيم.

  • حاشيه‌هاي روز جهاني معلم در ايران

تشييع نمادين تابوت آموزش و پرورش رايگان در تجمع 13مهر، روز جهاني معلم در شيراز نيز در نوع خود جالب بود، البته در دست‌نوشته‌هايي كه به اين تابوت الصاق شده، مرحوم آموزش و پرورش رايگان و مافياي كنكور نيز مشاهده مي‌شود.

حضور احمد شيرزاد، مديركل آموزش و پرورش يزد در بين معلمان تجمع‌كننده در اعتراض به شرايط صنفي فرهنگيان، يكي ديگر از حاشيه‌هاي روز جهاني معلم بود.

کد خبر 384422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha