مراسم روز جهانی گردشگری دیروز و برخلاف سال‌های گذشته با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و نمایندگان مجلس و جمعی از سفرای خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

اشتغال گردشگری

 رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين مراسم از ارائه طرح اشتغال 150هزار ايراني در بخش گردشگري و صنايع‌دستي به رئيس‌جمهور خبر داد. دليل حضور نيافتن رئيس‌جمهور در مراسم روز جهاني گردشگري برپايي مراسم سوگواري در نهاد رياست جمهوري بود.

پيش‌تر معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده بود كه مراسم روزجهاني جهانگردي ‌با تم محرم برگزار مي شود و بيشتر وقت مراسم نيز به اجراي اشعار صابر خراساني و اجراي موسيقي نمايش تولد پيامبران و ارتباط مستقيم با مشهد‌الرضا(ع) اختصاص يافت.

طالب ريفاعي، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي نيز با ارسال پيامي به مناسبت روز جهاني جهانگردي، صنعت گردشگري را سومين صنعت بزرگ صادراتي جهان پس از مواد شيميايي و سوخت اعلام كرد. طالب ريفاعي در پيام خود از سفر يك ميليارد و 235ميليون گردشگر در سراسر جهان در سال گذشته خبر داد و اعلام كرد: اين رقم تا سال 2030به يك‌ميليارد و 800ميليون گردشگر خواهد رسيد.

دبيركل سازمان جهاني جهانگردي با اعلام اينكه صنعت گردشگري تا سال 2030مي‌تواند 1.8ميليارد فرصت به همراه داشته باشد، افزود: مي‌توان با بهره‌گيري از فرصت گردشگري در ايجاد رشد فراگير اقتصاد، فراهم كردن مشاغل شايسته و توانمندسازي جوامع، حفاظت و غني‌سازي‌ محيط‌زيست و مقابله با تغييرات اقليمي، بزرگداشت و حفظ تنوع، هويت و فرهنگ ملموس و ناملموس و ايجاد صلح در جهان توسعه پايدار ايجاد كرد.

وي با بيان اينكه مجمع عمومي سازمان ملل، سال 2017را سال جهاني گردشگري پايدار براي توسعه اعلام كرده است خطاب به گردشگران گفت: هر زمان به هر كجا سفر مي‌كنيد به ياد داشته باشيد به طبيعت، فرهنگ و به ميزبان خود احترام بگذاريد.طالب ريفاعي تأكيد كرد: گردشگران مي‌توانند تغييري باشند كه در جهان ‌دنبالش هستند و ‌سفير آينده بهتر باشند.

علي اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز با اعلام اينكه طرح اشتغال 150هزارنفر در دو بخش صنايع‌دستي و گردشگري به رئيس‌جمهور ارائه شده است، گفت: ايجاد سالانه يك ميليون شغل بدون كمك گردشگري و صنايع‌دستي ممكن نيست.او از دولتمردان و مسئولان كشور خواست نگاه خود را به صنعت گردشگري به‌دليل اهميت اين صنعت در ارزآوري و ايجاد اشتغال در كشور به سرعت تغيير بدهند.

به گفته مونسان تهيه سند جامع گردشگري در دستور كار است و مشوق‌هايي براي بخش‌هاي فعال درنظر گرفته مي‌شود.او به نقش صنعت گردشگري در ديپلماسي عمومي كشورها و نزديك كردن ملت‌ها به يكديگر كه به ايجاد فرصت توسعه پايدار در كشورها كمك مي‌كند اشاره كرد و افزود: هيچ بخشي از اقتصاد جهاني افزايشي كه صنعت گردشگري داشته را ندارد.

به گفته مونسان، سهم گردشگري در توليد ناخالص داخلي در جهان 2هزار و ۲۰۰ ميليارد دلار است و سهم مستقيم اين‌صنعت در حوزه اشتغال به ۱۰۸ ميليون شغل رسيده است تا جايي كه از هر ۱۱شغل يك شغل مربوط به گردشگري است.رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين از مجلس و دولت خواست خدمات مختلف را به ياري گردشگري فرا بخوانند تا اشتغال‌زايي در بخش خدمات بيشتر شود.

مونسان اعتراف كرد كه ايران با وجود آنكه در رديف ۱۵ كشور جهان در حوزه گردشگري است اما به لحاظ درآمد گردشگري در رتبه ۷۰ قرار دارد و ‌سهم ناچيز از درآمد گردشگري جهان دارد. وي ضعف گردشگري ايران را ناتواني در معرفي ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري، زيرساخت‌هاي نامناسب، بي‌ثباتي در سياستگذاري‌هاي گردشگري و تعدد مراكز تصميم‌گير در صدور مجوزها اعلام كرد و گفت: سند جامع گردشگري كشور با رويكرد حمايت از ورود گردشگر و ايجاد ثبات در سياستگذاري‌هاي گردشگري در حال تدوين است.

محمد محب‌خدايي، معاون گردشگري كشور نيز در اين مراسم ، گردشگري را مطالبه ملي خواند كه هم‌اكنون در صدر برنامه‌ريزي‌هاي دولت قرار گرفته است و ايجاد 70هزار فرصت شغلي در بخش گردشگري در دستور كار است. به گفته معاون گردشگري، اقبال گردشگران اروپايي براي سفر به ايران در نزديك به سه سال اخير نيز نشانه‌اي روشن از وجود تمايل بالقوه جهاني براي سفر به ايران است.

  • كسب رتبه برتر ملي گردشگري توسط خبرنگار همشهري

برگزار‌كنندگان مراسم روز جهاني جهانگردي در ايران نشان تنديس زرين و تقديرنامه رتبه برتر ملي گردشگري كشور در بخش رسانه را به محمد باريكاني، خبرنگار روزنامه همشهري اعطا كردند. نشان تنديس زرين و لوح تقدير رتبه برتر ملي گردشگري كشور توسط دكتر علي اكبرصالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي به خبرنگار همشهري اعطا شد. دكتر صالحي همچنين با اهداي اين نشان در حضور معاون پارلماني رئيس‌جمهور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاون گردشگري و نمايندگان مجلس از زحمات روزنامه همشهري در انعكاس صحيح اخبار كشور قدرداني كرد. 

کد خبر 383624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha