چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

محمد باریکانی: مشکلات صنعت گردشگری در ایران تمامی ندارد. با گذشت ۳سال از تغییرات در سازمان میراث فرهنگی مشخص شده است تمام آن تبلیغاتی که از ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل در ایران خبر می‌داد تنها یک نمایش رسانه‌ای بود.

گردشگری

هتلدارها از نرخ پايين اقامت در هتل‌ها مي‌نالند و ورود گردشگران خارجي به كشور نيز برخلاف تمام آمارسازي‌هاي انجام شده با كاهش مواجه شده است. توان اقتصادي مردم نيز براي سفرهاي داخلي كم شده و حالا بخش گردشگري كشور در انديشه كاستن از هزينه زياد سفر در كشور است.

به گزارش همشهري، همه اين موضوعات در نشست ديروز اعضاي جامعه هتلداران ايران با علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و در حضور رسانه‌ها مطرح شد. اما خوبي مونسان آن بود كه نه‌تنها سعي بر ارائه آمارهاي غيرواقعي نكرد كه حتي از اعضاي جامعه هتلداران ايران خواست راهكارهاي اجرايي كه امكان عملياتي شدن دارد را با او مطرح كنند تا بدين‌ترتيب نه‌تنها حق بخش خصوصي در صنعت گردشگري كشور ضايع نشود كه با عملياتي شدن راهكارهاي هتلداران رونق را به صنعت گردشگري كشور بازگرداند.

علي‌اصغر مونسان دراين نشست اعلام كرد كه توجه جدي به موضوع گردشگري در بين تصميم‌گيران كشور و دولتمردان بيشتر شده و فرصت خوبي براي رونق‌بخشي به صنعت گردشگري كشور فراهم شده است. او گردشگري را ميانبر توسعه خواند و گفت كه كشورهاي همسايه ايران همچون ارمنستان، گرجستان و آذربايجان اين مسير را دريافته‌اند و پيش‌تر تركيه و امارات متوجه شدند گردشگري مسير ميانبر خوبي براي ايجاد توسعه در كشورشان است.

او با اعلام اينكه به‌رغم وجود جاذبه‌هاي گردشگري خوب در ايران اما كشور هنوز نتوانسته از گردشگري سهم بگيرد تأكيد كرد: 3درصد هتل‌هاي ايران 5ستاره هستند و فاصله همان 5ستاره‌ها نيز با هتل‌هاي كشورهاي همسايه بسيار زياد است. او از تلاش براي كاهش قيمت سفر در ايران و تهيه قانون جامع گردشگري كشور خبر داد و گفت: شهرهاي ايران نيازمند پروژه‌هاي محرك گردشگري هستند و از آنجا كه توريست گرانقيمت توريست تفريحي در جهان است بايد پروژه‌هاي محرك گردشگري در هتل‌ها و در سطح شهرهاي ايران ايجاد شود تا ماندگاري گردشگران در كشور بيشتر شود.

مونسان به شهر يزد اشاره كرد و گفت: با وجود آنكه يزد به ثبت جهاني رسيده و داراي جاذبه‌هاي گردشگري خوبي است اما درصد اقامت در اين شهر بسيار پايين است و تنها 1.3دهم روز اقامت در اين شهر مهم تاريخي ايران ثبت شده است. چون جاذبه‌هاي تفريحي براي نگهداري گردشگر در اين شهر تعريف نشده است. او با اعلام آنكه از هر 11شغل در جهان يك شغل مربوط به گردشگري است گفت: يكي از مهم‌ترين مسائل دولت توليد اشتغال است و گردشگري مي‌تواند سهم مهمي در ايجاد اشتغال در كشور داشته باشد.

  • انتقاد شديد از خانه مسافرها

جمشيد حمزه‌زاده رئيس جامعه هتلداران ايران نخستين فردي بود كه در جلسه صبح ديروز رئيس سازمان ميراث فرهنگي با اعضاي جامعه هتلداران كشور به طرح مشكلات هتلداران ايران پرداخت و گفت: از 3سال پيش ضريب اشغال هتل‌هاي ايران به‌شدت رو به كاهش است و سال‌هاي 94و 95به‌صورت ميانگين هتل‌هاي كشور با 3درصد كاهش ضريب اشغال مواجه شدند. او گفت: ماليات‌هاي سنگين و جريمه‌هاي مالياتي كه بر فعاليت هتل‌ها بسته شده است موجب شد تا برخي هتل‌هاي كشور به مرز ورشكستگي برسند و حتي برخي هتل‌ها تعطيل شوند.

حمزه‌زاده، با انتقاد از آيين‌نامه ايجاد، اصلاح، تكميل، درجه‌بندي و نرخ‌گذاري تاسيسات گردشگري كه در دوران معاون سابق گردشگري تدوين و ابلاغ شد به بازبيني 25درصد از مواد اين آيين‌نامه در هيأت دولت اشاره كرد و گفت: متأسفانه در اين بازنگري نيز نظر بخش خصوصي مورد توجه قرار نگرفت و با نگاه صددرصد دولتي بازنگري شد كه نتيجه آن نه‌تنها به ايجاد رونق در صنعت گردشگري منجر نشد كه حتي در مسير فعاليت بخش خصوصي نيز مانع ايجاد كرد.

او در بخش ديگري از سخنان خود به مشكل خانه مسافرها اشاره كرد كه آن هم در دوره معاون سابق گردشگري كشور مورد تأكيد قرار گرفت و راه‌اندازي شد.حمزه‌زاده گفت: آنچه به‌عنوان خانه مسافر ايجاد شده ماهيت گردشگري ندارد و رسميت دادن سازمان ميراث فرهنگي به موضوع خانه مسافرها مشكلات فراواني براي هتلدارها ايجاد كرده است.

محمدعلي فرخ‌مهر، رئيس اتحاديه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي استان تهران و عضو هيأت مديره جامعه هتلداران ايران نيز در سخناني با تأكيد بر اينكه سرمايه‌گذاران بخش گردشگري به‌طور مداوم دلنگران سرمايه خود هستند به وضعيت بد هتلداري در ايران اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاران خارجي عملا براي ساخت هتل به ايران نيامده‌اند بلكه هركدام‌شان كه از سوئد، سوئيس و آلمان و ايتاليا به ما مراجعه كرده‌اند اعلام كردند كه براي آموزش مراجعه كرده‌اند و از ما خواسته‌اند كه بگوييم براي اين كار چقدر بودجه داريم درحالي‌كه ما نياز به آموزش نداريم.

فرخ‌مهر نيز خانه مسافرها را يكي از موانع موجود در مسير هتلداري ايران اعلام كرد و گفت: يك هتل با اداره اماكن، اداره اطلاعات، اداره پليس، ماليات، نيروي انساني و هزينه‌هاي جاري روبه‌رو است اما افرادي كه آمده‌اند و خانه‌هايي راه‌اندازي كرده‌اند، به هيچ سازماني پاسخگو نيستند و مشكلات هتلدارها را هم ندارند. او با تأكيد بر اينكه هتلداران كشور يارانه خود را از سازمان ميراث فرهنگي دريافت نكرده‌اند گفت: 4سال است كه هتلداران داخلي از سازمان ميراث فرهنگي طلبكار هستند.

  • سرمايه‌گذاران فراري مي‌شوند

سيدحسين سيادتان، رئيس اتحاديه هتلداران استان فارس نيز در اين نشست با انتقاد شديد به فعاليت خانه مسافرها و زيان آنها براي صنعت هتلداري كشور گفت: قرار بود خانه‌مسافرها زيرنظر هتل‌ها اداره شوند اما اين اتفاق نيفتاد و با ايجاد شركت‌هاي اقماري خانه‌مسافرها در اختيار ايجاد‌كنندگان آنها قرار گرفت و ميلياردها تومان برايشان سود داشت.

او از رئيس سازمان ميراث فرهنگي خواست تا اداره خانه‌مسافرها را به هتلدارها بسپارد. سيادتان همچنين به مشكل سرمايه‌گذاري براي ساخت هتل در كشور اشاره كرد و گفت: يك‌سال و نيم طول مي‌كشد تا سرمايه‌گذار از 18ارگان مختلف مجوز دريافت كند كه برداشتن اين بوروكراسي يكي از درخواست‌هاي مهم سرمايه‌گذاران بخش هتل در كشور است.

او گفت: هتلدارها سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را به ساخت هتل ترغيب مي‌كنند اما وقتي سرمايه‌گذار به كشور وارد مي‌شود همين بوروكراسي‌ها باعث مي‌شود آنها يا قهر كنند يا سرمايه‌شان را بردارند و از كشور فرار كنند.

رئيس اتحاديه هتلداران استان فارس با تأكيد بر اينكه گردشگران در هر كشوري در جهان وارد شوند نخستين سؤال از آنها در بدو ورود اين است كه چه مقدار پول دارند و رزرو هتل‌شان كجاست اما در ايران چنين چيزي وجود ندارد. درحالي‌كه هتلدارها خود حاضرند در فرودگاه‌ها و مبادي ورودي كشور غرفه‌اي براي صدور رزرو هتل اختصاص بدهند تا گردشگران به‌ويژه گردشگران عرب كه عمدتا رزرو هتل ندارند پس از ورود به كشور به خانه‌هاي غيرمجاز نروند كه در بلندمدت كشور را دچار مشكلات متعدد خواهد كرد.

عبدالحميد حرمتي، رئيس اتحاديه هتلداران خوزستان نيز موضوع ماليات بر ارزش افزوده را كه موجب گراني 9درصدي خدمات گردشگري در كشور شده است مطرح كرد و گفت: درحالي‌كه بسياري از صنوف ديگر ماليات بر ارزش افزوده را نمي‌پردازند اما هتلدارها علاوه بر آنكه بايد ماليات بر ارزش افزوده بپردازند حتي سازمان امور مالياتي آنها را بابت تأخير در پرداخت ماليات جريمه مي‌كند كه اين موضوع مشكلات زيادي براي صنعت هتلداري كشور ايجاد كرده است.

او با اعلام اينكه از سال 77اجراي ماليات بر ارزش افزوده قانوني شد گفت: بسياري از هتلدارها كه اين موضوع را نمي‌دانستند از مونسان خواستند تا اگر قرار است هتلدارها ماليات و جريمه‌هاي مالياتي را بپردازند اين موضوع شامل خانه‌مسافرها نيز بشود و اينگونه نباشد كه هتلدارها ماليات بدهند و ديگران نيازي به پرداخت ماليات نداشته باشند.

شهرام شيرواني، رئيس اتحاديه هتلداران همدان نيز با تأكيد بر نيازسنجي در موضوع ساخت هتل در استان‌هاي كشور از رقابت آماري بين ادارات ميراث فرهنگي استان‌ها براي اعلام آمارهاي ساختگي گردشگري انتقاد كرد و از مونسان خواست فكري براي معرفي خوب جاذبه‌هاي گردشگري كشور به‌ويژه در همدان براي ماندگاري مسافر در شهرهاي كشور كند.او همچنين از رئيس سازمان ميراث فرهنگي خواست تا اقامتگاه‌ها و مهمانسراهاي دولتي را براساس ماده 23قانون خدمات كشوري تعطيل كند كه فعاليت آنها ضربه زيادي به صنعت هتلداري كشور وارد كرده است.

  • فعاليت‌هاي موازي را تعطيل كنيد

محمد قانعي، رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوي اما با اعلام اينكه با وجود ضريب اشغال پايين هتل‌هاي مشهد مجوزهاي بي‌رويه براي ساخت هتل همچنان صادر مي‌شود از فعاليت خانه مسافرها در مشهد انتقاد كرد و گفت تداوم فعاليت آنها اين نگراني را ايجاد مي‌كند كه نگاه عالمان و شخصيت‌هاي مذهبي به امر گردشگري تغيير منفي كند.

قانعي همچنين از مونسان خواست تا در مذاكره با وزارت آموزش و پرورش موضوع ميزباني مدارس از گردشگران را پيگيري و آنها را ملزم كند كه اين اقدام را براي حمايت از هتل‌هاي كشور تعطيل كنند. او گفت: ضريب اشغال هتل‌هاي مشهد براي امسال 27درصد است و تنها 2روز ضريب اشغال هتل‌ها به 90درصد رسيد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي از هتلداران خواست تا با ارائه پكيج‌هاي ارزان اقامت در هتل‌هاي كشور خود زمينه را براي جمع شدن فعاليت‌هاي آموزش و پرورش در ميزباني از گردشگران در مدارس كشور فراهم كنند و هتلداران نيز با قبول اين درخواست اعلام كردند پكيج‌هاي ارزان اقامت را در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار بدهند.

مهدي نريماني، رئيس اتحاديه هتلداران اصفهان اما از موازي‌كاري‌ها در صنعت گردشگري كشور به‌شدت انتقاد كرد و گفت: متولي اصلي برنامه نويسي براي صنعت گردشگري كشور سازمان ميراث فرهنگي است و هيچ ضرورتي ندارد كه مثلا اتاق‌هاي بازرگاني اقدام به نوشتن برنامه براي گردشگري كشور كنند.

او از رئيس سازمان ميراث فرهنگي خواست تا جلوي آمارسازي‌هاي واهي براي نشان دادن رونق گردشگري در استان‌هاي كشور را بگيرد. چون به زعم نريماني با آمارهاي دروغين نمي‌توان برنامه‌ريزي صحيحي براي صنعت گردشگري كشور داشت.

نريماني تأكيد كرد: دستگاه‌هاي دولتي با ايجاد شركت‌هاي زيرمجموعه خود اقدام به موازي‌كاري در بخش گردشگري كشور با سازمان ميراث فرهنگي كرده‌اند كه نتيجه آن ايجاد 500واحد دولتي موازي با هتل‌ها در اصفهان و بالاي يكصد مهمانسراي دولتي در شهر شيراز است.

کد خبر 386965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha