نقش برجام بیش از هر حوزه دیگر در بهبود وضعیت گردشگری ایران مشخص شده است.

گردشگری

همين امروز ششم مهر ماه 2 فروند هواپيماي جديد خريداري شده از شركت ايتاليايي - فرانسوي ATR تحويل ايران شد و در فرودگاه تهران بر زمين نشست. جداي از نوسازي ناوگان هوايي كشور اما هتل سازها و هتلداران خارجي براي ساخت و بهره‌برداري از هتل‌هاي كشور بي‌وقفه به تهران سفر كرده و رسانه‌هاي بزرگ جهان نيز ايران را مقصد خوب گردشگري جهان معرفي كرده‌اند.

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز ديروز اعلام كرده كه پس از برجام ورود گردشگر به اين استان 500تا 600درصد افزايش يافته و اين رشد مديون تغيير گفتمان در دولت يازدهم و وجود يك اجماع ملي براي ورود سيل گردشگر به اصفهان است. آنطور كه محسن يارمحمديان خبر داده است آثار برجام در گردشگري كشور بسيار عميق و قابل لمس است.

او با تأكيد بر اينكه در داخل كشور نيز نيازمند برجام ملي حول محور گردشگري هستيم، گفت: بايدهمه نهادهاي درون كشور به اين نتيجه برسند كه گردشگري مشكل گشاي كشور است. از لرستان نيز خبر رسيده كه ظرفيت اقامت در اين استان به 2هزار نفر در طول شبانه‌روز رسيده است. آنطور كه غلامرضا سليماني مديركل ميراث فرهنگي آن استان خبر داده است، 35هتل و مهمانپذير در اين استان با 632اتاق و 1529تخت آماده پذيرايي از گردشگران هستند. او حتي از وجود 10اقامتگاه بومگردي در لرستان خبر داده كه توان ميزباني از حدود 500نفرشب اقامت را دارند.

  • فوريت‌ها در گردشگري ايران

انجمن علمي گردشگري ايران نيز با دارا بودن يكهزار عضو از بخش گردشگري كشور و استادان دانشگاهي ديروز مصادف با روز جهاني جهانگردي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه به‌منظور تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در بخش گردشگري كشور و كسب جايگاه شايسته ايران در گردشگري بين‌المللي، نگاه تخصصي و علمي به گردشگري با بهره‌گيري از دانش و تجربه صاحب‌نظران و كارشناسان داخلي و بين‌المللي، برنامه محوري با توجه به تكاليف قانون برنامه ششم توسعه ازجمله تدوين سند راهبردي توسعه گردشگري كه در ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم به آن اشاره شده است بايد در اولويت باشد.

براساس بيانيه اين انجمن، تهيه و الحاق پيوست تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي كليه طرح‌هاي توسعه‌اي بزرگ و مهم، ساماندهي گردشگري جنگل‌هاي شمال و شمال غرب كشور و زاگرس، سواحل شمالي و جنوبي كشور، مديريت يكپارچه و جامع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز از ديگر اولويت‌هاي مهم و فوري براي توسعه و رونق گردشگري كشور است.

انجمن علمي گردشگري ايران با اعلام اينكه ارتقاي جايگاه گردشگري كشور در نظام فني و اجرايي و مطرح شدن تخصصي گردشگري در آن، تدوين سياست‌هاي كلي نظام درخصوص گردشگري، به‌كارگيري فناوري‌هاي نوين در گردشگري و توسعه گردشگري الكترونيكي كشور، توسعه زيرساخت‌ها و تاسيسات گردشگري با رعايت اصول گردشگري پايدار نيز ازجمله موضوعات مهمي است كه بايد به‌طور ويژه به آن نظر داشت از مسئولان گردشگري كشور و فعالان اين بخش خواست ارتقاي كيفيت خدمات و توسعه سرمايه انساني در بخش گردشگري را درنظر داشته باشند.

اين انجمن افزوده است: مشاركت بخش خصوصي و دولتي و افزايش ارتباط نهادهاي علمي و فعالان گردشگري به‌منظور مديريت گردشگري داخلي و توسعه گردشگري ورودي، توسعه محصول، تبليغات و بازاريابي و برندسازي مقاصد گردشگري كشور با توجه به بازارهاي هدف، افزايش تسهيلات مالي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و داخلي در بخش گردشگري، ساماندهي آمارهاي گردشگري و اجراي طرح حساب‌هاي اقماري گردشگري و ساماندهي وضعيت فارغ التحصيلان رشته گردشگري نيز از ديگر فوريت‌هاي گردشگري كشور براي پاسخگويي به نياز گردشگران داخلي و خارجي و توسعه صنعت گردشگري كشور است.

کد خبر 383722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha