همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و روابط آینده آنکارا با رژیم صهیونیستی گفت:از این به بعد با اسرائیل همکاری نمی کنیم و در مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، اقدامات نظامی را روی میز داریم.

 واکنش شدید اردوغان به همه پرسی کردستان عراق

به گزارش ایرنا، اردوغان روز سه شنبه در آیین گشایش سال تحصیلی جدید دانشگاه ها در ترکیه با ابراز نارضایتی غیرمستقیم از حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی اقلیم کردستان عراق افزود: چندین اقدام که قرار بود همراه با اسرائیل انجام دهیم، از این به بعد انجام نمی دهیم.

وی بیان کرد: اسرائیل چگونه و از کجا برای آنها(اقلیم کردستان عراق) اقلام خواهد فرستاد؟

اردوغان اظهار کرد: وقتی که کامیون ها در شمال عراق مشغول کار نباشند، آنها چیزی برای خوردن پیدا نخواهند کرد و پس از اعمال تحریم ها از سوی ما، در میانه راه باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد: علاوه بر اقدامات نظامی، همه تدابیر لازم را برای مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق روی میز داریم.

وی با تاکید به اینکه' ما مجبور به اعمال تحریم اقلیم کردستان عراق هستیم'، خاطرنشان کرد: وقتی خطوط انتقال نفت و کالا را ببندیم، کار شما به پایان می رسد.

اردوغان همچنین اعلام کرد: اگر علیه ترکمن های شمال عراق از طرف تندروهای ساکن اقلیم کردستان عراق حمله و یا تعرضی صورت گیرد، بی طرف نخواهیم بود و حتما اقدام خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به قطع حمایت ترکیه از پیشمرگه ها به عنوان بازوی نظامی اقلیم کردستان عراق گفت: با تحریم و تدابیر مرحله به مرحله اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی خطاب به مقامات اقلیم کردستان عراق اضافه کرد: استقلال شما را چه کسی جز اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت؟

اردوغان با بیان این که 'ما تا لحظه آخر هم احتمال مرتکب شدن اشتباه برگزاری همه پرسی توسط بارزانی را نمی دادیم' افزود: در حالی که روابط ما در بهترین وضعیت قرار داشت، این تصمیم به برگزاری همه پرسی نوعی اهانت به ترکیه بود.

وی بیان کرد: ما بارها برگزاری این همه پرسی را مغایر با قانون اساسی ترکیه عنوان کرده و اعلام کردیم که این همه پرسی غیرقانونی و فاقد اعتبار است.

وی خطاب به مقامات محلی اقلیم کردستان عراق گفت: در حالی که ادعا دارید همه پرسی را با رای مثبت 90 درصد برگزار کرده اید ولی این اقدام یک نرخ و قیمتی دارد و برای آن هزینه و نرخ زیادی پرداخت کردید.

اردوغان با بیان این که 'استقلال شما را چه کسی جز اسرائیل خواهد پذیرفت' اظهار کرد: کوزُوو که از طرف 114 کشور به رسمیت شناخته شده، هنوز دولت رسمی عضو سازمان ملل نیست ولی شما همین تعداد را هم ندارید و نمی دانم تنها با اسرائیل چه چیزی را به دست خواهید آورد؟

وی خطاب به مقامات اقلیم کردستان عراق بیان کرد: اینها زبان سیاست را هم نمی فهمند و نمی دانند دولت چگونه تشکیل می شود چرا که تنها با برگزاری همه پرسی دولت و کشور تشکیل نمی شود و این کار ناممکن است.

وی با تهدید غیرمستقیم بارزانی اضافه کرد: ما اقداماتی خواهیم کرد که شما را دچار مشکل خواهد کرد و آن وقت اسرائیل چگونه به داد شما خواهد رسید؟

وی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق را دهن کجی به ترکیه خواند و گفت: ترکیه در حال ارزیابی وضعیت است و اقدام خود را متناسب با شرایط انجام خواهد داد.

وی همچنین خطاب به بارزانی گفت: شما در آنجا در کمال امنیت و آرامش در حال زندگی خود بودید ولی آیا اکنون می توانید مثل سابق به حیات خود ادامه دهید؟

اردوغان با تاکید بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه اظهار کرد: این همه پرسی آینده مبهمی دارد و میزان مشارکت و نتایج آن نیز پرشائبه است و خود اصرار در برگزاری همه پرسی هم ابهامات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: وقتی عناصر تروریستی پ.ک.ک قبل از پایان همه پرسی جشن می گیرند، معلوم است که آنجا مشروعیت و قانونی حاکم نیست.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین افزود: در مناطقی که همه پرسی برگزار شده، افراد زیادی از جمعیت عرب و ترکمن به صورت اجباری و با به خاطر درگیری از موطن خود کوچ کرده و آواره جاهای دیگر شده اند و به همین خاطر پذیرش مشروعیت این همه پرسی هم مقدور نیست.

وی افزود: کسانی که برای تجزیه و جدایی در کشورهای منطقه تلاش می کنند، اگر این اقدامات درست است، نخست در کشور خود دست به چنین اقداماتی بزنند اما چنین و نیت و تلاشی را از آنها نمی بینیم.

وی اظهار کرد: به انسان های دارای عقل سلیم در عراق و سوریه توصیه می کنم که وارد بازی دیگران نشده و آلت دست دیگران نشوید زیرا کسانی که امروز از شما حمایت می کنند، فردا پشت شما را خالی خواهند کرد ولی ما هزاران سال همسایه شما خواهیم بود و به خاطر نفع زودگذر امروز، فردایتان را نفروشید.

اردوغان گفت: اهتزاز پرچم های رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان به داد شما نخواهد رسید و این را بدانید که آنها همانند شترمرغ هستند هر روز به شکلی متفاوت اقدام می کنند و من این مسائل را شفاف به شما می گویم.

وی تاکید کرد: قدرت ترکیه برای مقابله با این تهدید و تهدیدات مشابه به اندازه کافی وجود دارد و برای مقابله با این موضوع از تمام ظرفیت های خود استفاده خواهیم کرد و در استفاده از همه قدرت خود در این زمینه تردید نخواهیم کرد.

وی ادامه دارد: آنها توان ما را در عراق و سوریه دیده و امتحان کرده اند و ما در بدترین شرایط با هفت دولت خارجی جنگ کرده و پیروز میدان بوده ایم و دشمنان ترکیه این مساله را فراموش نکنند.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: برای مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق از اقدامات اقتصادی تا اقدام نظامی، قدرت و امکان انتخاب داریم و امیدوارم که نیازی به هیچ کدام از اینها نداشته باشیم و بارزانی حواس خود را جمع کرده و از این تصمیم و ماجراجویی با آینده تاریک منصرف شود.

  • چاووش اوغلو: احتمال اقدام مشترک با عراق علیه اقلیم کردستان مطرح است

وزارت خارجه ترکیه نيز روز سه شنبه اعلام کرد، گزینه عملیات مشترک با عراق علیه همه‌پرسی کردستان مطرخ است.

به گزارش ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با بیان این مطلب تاکید کرد، در پاسخ به همه‌پرسی کردستان عراق تمامی گزینه‌ها از جمله انجام عملیات مشترک با عراق روی میز است.

وی افزود: دلیلی برای بستن گذرگاه‌های مرزی ما با شمال عراق وجود ندارد.

 با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دیروز (دوشنبه) در مناطقی از شمال عراق از جمله استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.

کد خبر 383585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha