همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق از دولت محلی کردستان عراق خواست نتیجه همه پرسی را باطل اعلام کند.

حیدر العبادی: نتیجه همه پرسی منطقه کردستان عراق لغو شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سخنانی روز چهارشنبه در پارلمان عراق از دولت محلی کردستان خواست نتیجه همه پرسی ( جدایی )کردستان عراق را باطل اعلام کند.

وی هشدار داد: حاکمیت عراق را در مناطق کردستان عراق به زور قانون اساسی اعمال خواهیم کرد. ما درباره پیامدهای بحران با کردستان عراق هشدار داده بودیم و هیچ چیزی توجه ما را از آزادی اراضی عراق منحرف نخواهد کرد.

نخست وزیر عراق اعلام کرد به هیچ وجه درباره نتایج همه پرسی مذاکره نخواهیم کرد.

حیدر العبادی همچنین در اشاره به شهر نفت خیز کرکوک، از نیروهای کرد خواست تا از مناطق مورد اختلاف خارج شوند.

  • العبادی: از روز جمعه پروازی از سلیمانیه و اربیل در کار نخواهد بود

از سوي ديگر، نخست وزیر عراق اعلام کرد که از روز جمعه پروازی از سلیمانیه و اربیل وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: ما درباره تبعات بحران با کردستان هشدار دادیم. ما اجازه اقدام مغایر با قانون اساسی را نمی دهیم. سیطره قانون را در همه مناطق اقلیم با قدرت قانون اساسی اعمال می کنیم.

وی افزود: همه پرسی باید لغو شود و به گفتگو زیر سقف قانون اساسی وارد شد. از شهروندان کُردی حمایت می کنیم همانطور که از مسیحیان، ترکمن ها و اعراب حمایت می کنیم. از کردها در داخل و خارج اقلیم حمایت می کنیم. تعدی به هر کُرد به منزله تعدی به همه ما است. درگیری میان فرزندان یک کشور وجود ندارد اما قانون را اعمال می کنیم.

نخست وزیر عراق گفت: ما به اطلاع مقامات اقلیم رساندیم که اگر همه پرسی برگزار کنند اقداماتی انجام می دهیم. از روز جمعه که آخرین روز برای تحویل فرودگاهها است پروازی از فرودگاه سلیمانیه و اربیل وجود نخواهد داشت.

العبادی بیان کرد: موضع عراق امروز قوی است زیرا ما موفق به برقراری ثبات شده ایم و لحن نژادپرستانه جنایتی ضد شهروندان است. طبق مصوبه پارلمان خواستار بازگردانیدن همه مناطقی که اقلیم بر آن سیطره دارد، هستم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: انتخابات پارلمانی عراق در موعد مقرر برگزار می شود و خواستار برگزاری آن در کرکوک خواهم شد.

وی افزود: مقامات اقلیم کردستان حقیقت را از ملت کرد مخفی کرده اند. ما قانون اساسی را در همه مناطقی که از ۲۰۰۳ به بعد و پس از ورود داعش در ۲۰۱۴ به سیطره(اقلیم) درآمده است اعمال خواهیم کرد و این کار را بدون خونریزی انجام خواهیم داد. سیطره خود را بر همه گذرگاهها اعمال خواهیم کرد و شروع به اقداماتی در این زمینه با سوریه، ایران و ترکیه برای تحویل گرفتن گذرگاه های مرزی شروع شده است.

کد خبر 383697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha