سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابو ولا، واعظ سلفی، در شهر سله آلمان در برابر دادگاه قرار گرفت. اتهام او این است که برای سازمان تروریستی داعش یارگیری می‌کرده است.

مرد بی‌چهره سلفی‌های آلمان در برابر دادگاه

به گزارش دويچه وله، "ابو ولا" نام اختصاری یکی از فعالان سلفی در آلمان است. نام واقعی او که ۳۳ ساله و زاده‌ی عراق است، احمد عبدالعزیز عبدالله آ. است. از دید دادستان کل آلمان این مرد یکی از کانونی‌ترین رهبران سازمان تروریستی داعش در آلمان است.

برخی از مراجعان به مسجد شهر هیلدس‌هایم او را شخصا دیده‌اند، چرا که ابو ولا اغلب در این مسجد رفت و آمد داشته است. اما نام "ابو ولا" بیشتر یک پدیده‌ی اینترنتی است. این واعظ سلفی تقریبا از همه‌ی کانال‌های اینترنتی استفاده می‌کرده است. هوادارانش می‌توانستند بویژه از طریق کانال "تلگرام" با او ارتباط برقرار کنند.

ابو ولا همچنین دارای یک اپلیکیشن خصوصی بوده که تماس مستقیم با او را ممکن می‌کرده است. در یوتیوب هم کانالی شخصی داشته است. او در صفحه‌ی فیس‌بوکش خود را "شیخ ابو ولا" معرفی کرده و در آنجا "امور دینی و احادیث" تدریس می‌کرده است. اما فقط جزئیات درس‌های او به زبان عربی در آنجا منتشر نشده، بلکه همچنین خبر بازداشت او در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶.

گفته می‌شود که ابو ولا تاثیر زیادی روی جوانان دارد. مقامات آلمان او را کارشناس تبلیغ ایدئولوژیک می‌دانند. ویدیوهای او در یوتیوب تا ۴۰ هزار بیننده دارد و در فیس‌بوک نیز ۲۵ هزار "فالوور" دارد.

اکنون ابو ولا به همراه چهار متهم دیگر در برابر دادگاه عالی شهر سله آلمان قرار گرفته است. این افراد متهم‌اند که برای "داعش" نیرو جذب می‌کرده‌اند و دست‌کم یک مرد را به همراه خانواده‌اش در خدمت "داعش" به سوریه فرستاده‌اند.

متهمان را تا ده سال زندان تهدید می‌کند. گفته می‌شود که انیس عامری، یعنی کسی که در برلین کامیونی را به داخل یک بازار کریسمس راند و باعث مرگ ۱۲ نفر شد، در تلاش نزدیک شدن به ابو ولا بوده است.

  • جدل محافل سلفی در آلمان

این نخستین بار نیست که ابو ولا به داشتن چنین ارتباطی، حتی از سوی محافل سلفی در آلمان و برای نمونه از سوی واعظ تندرو "پیر فوگل" متهم می‌شود. فوگل در گذشته بارها علنا حملات تروریستی داعش در غرب را محکوم کرده است. از این رو هواداران آلمانی داعش بارها به او حمله کرده‌اند.

در پی آن فوگل چند ویدیو منتشر کرد که در آنها از ایدئولوژی داعش انتقاد کرده است. در یکی از این ویدیوها بخش کوتاهی با تصویر ابو ولا نمایش داده می‌شود. اما برای کسانی که محافل سلفی آلمان را می‌شناسد، تصویر ابو ولا قابل شناختن است. در این ویدیو به ابو ولا بطور تلویحی اتهام هواداری از داعش زده می‌شود.

در پی آن جدل لفظی میان این دو سلفی در شبکه‌های اجتماعی آشکارا بالا گرفت، بویژه در کانال ویدیویی یوتیوب که در آن چهره‌ی ابو ولا قابل رویت نیست و او همواره از پشت نشان داده می‌شود. از این رو بینندگان به او لقب "مرد بی‌چهره" داده‌اند.

  • پیر فوگل، یکی از فعالان سلفی در آلمان و منتقد ابو ولا

ویدیوهای ابو ولا معمولا با اشعار مذهبی آغاز می‌شوند. او که دستمالی سیاه به سر بسته و ساعتی نقره‌ای به دست دارد، پشت میز می‌نشیند و کتاب دعایی در برابر اوست. در ویدیویی که "پاسخ ابو ولا به پیر فوگل" نام دارد، او با آلمانی روان به اتهامات رقیب خود پیر فوگل پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «عده‌ای آماده‌اند با کفار همکاری کنند و از پشت به امت اسلامی خنجر بزنند. به جای آن بهتر است هواداران این افراد از خود بپرسند، چگونه می‌توان به مردم سوریه و عراق کمک کرد.»

ابو ولا همواره همکاری با داعش را تکذیب کرده و این کار را مکررا در ویدیوهای خود انجام می‌دهد. اما مقامات قضایی آلمان نظر دیگری دارند دادستان کل آلمان در کارلسروهه می‌گوید: «احمد عبدالعزیز عبدالله آ. که خود را ابو ولا می‌نامد آشکارا از "داعش" هواداری می‌کند و تا کنون بارها در گردهمایی‌های سلفی‌های آلمان سخنرانی کرده است. هدف او از فعالیت‌ در شبکه‌های اینترنتی این است که برای جذب اشخاص به دولت اسلامی در سوریه میانجیگری کند.»

  • "مرد شماره یک داعش در آلمان"

مقامات آلمان ابو ولا را به عنوان مهم‌ترین مبلغ محافل سلفی در آلمان از مدت‌ها پیش می‌شناسند. او در سال ۲۰۱۵ در ایالت نوردراین وستفالن آلمان به عنوان "خطر امنیتی" دسته‌بندی شده است. در موعظه‌های او همواره می‌توان عناصر ایدئولوژی جهادی را بازشناخت. این موضوع را حازم فؤاد، اسلام‌شناس مقیم برمن، در تابستان سال جاری در گفت‌وگویی با "رادیو بایرن" اعلام کرده است.

گفته می‌شود که در این میان اظهارات یک جوان ۲۲ ساله که از داعش رویگردان شده است، اتهامات سنگینی را متوجه ابو ولا کرده است. این جوان در مصاحبه‌ای ابو ولا را "مرد شماره یک داعش در آلمان" خوانده است.

به نظر می‌رسد که مقامات آلمان اسناد و مدارک کافی برای بازداشت او گردآوری کرده‌اند. بازرسان آلمان او را یکی از فعالان جذب تروریست در آلمان ارزیابی می‌کنند. گفته می‌شود که ابو ولا پیش‌تر در منطقه‌ی راین ـ ماین فعال بوده و این اواخر عمدتا در ایالت نوردراین وستفالن و نیدرزاکسن فعالیت می‌کرده است.

به گفته‌ی بوریس پیستوریوس، وزیر داخلی ایالت نیدرزاکسن، ابو ولا پیوندهای محکمی میان مراکز سلفی‌ها در نوردراین وستفالن و شهر هیلدس‌هایم برقرار کرده است. "حلقه‌ی اسلامی آلمانی‌زبان" (DIK) در سال ۲۰۱۲ مسجدی در شهر هیلدس‌هایم تاسیس کرد که ابو ولا به آنجا رفت و آمد داشت.

این محفل زیر نظر سازمان‌های امنیتی آلمان قرار گرفت. به گفته‌ی پیستوریوس، این محفل به یکی از مراکز "سلفی‌های تندرو" و به محلی برای ملاقات "عناصر رادیکال" تبدیل شده بود.

  • هیلدس‌هایم؛ محل یارگیری برای داعش

دست‌کم ۲۶ تن از شهر هیلدس‌هایم واقع در ایالت نیدرزاکسن آلمان یا در ارتباط با این شهر برای داعش یارگیری و به مناطق جنگی در کشورهای عربی گسیل شده‌اند. گفته می‌شود که بیشتر این افراد توسط "حلقه‌ی اسلامی آلمانی‌زبان" رادیکالیزه و جذب شده‌اند.

فعالیت محفل یادشده در این میان ممنوع اعلام شده است. یکی از فعالان این محفل، زنی به نام صفیه س. است که در فوریه‌ی ۲۰۱۶ در ایستگاه مرکزی قطار در شهر هانوفر با کارد به یک مامور پلیس فدرال آلمان حمله کرد. این زن پیش‌تر بارها در مسجد هیلدس‌هایم دیده شده بود.

پلیس در تابستان ۲۰۱۶ مسجد "حلقه‌ی اسلامی آلمانی‌زبان" را تفتیش کرد. در پی آن ابو ولا، "مرد بی‌چهره" در یک پیام ویدیویی، این اقدام پلیس را نه تفتیش، بلکه "ویرانگری" خواند و علیه آن اعتراض کرد. او همچنین از پلیس آلمان شکوه کرد که با "کفش و سگ" وارد مسجد شده است.

کد خبر 383578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha